۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
تولید ۳۵ بذر جدید برای خودکفایی کشور/ بانک ژن محصولات کشاورزی تقویت می‌شود
رئیس مؤسسه اصلاح تهیه نهال و بذر کشور خبر داد

تولید ۳۵ بذر جدید برای خودکفایی کشور/ بانک ژن محصولات کشاورزی تقویت می‌شود

اردبیل- نجفیان، رئیس مؤسسه اصلاح تهیه نهال و بذر کشور گفت: در حال حاضر با تلاش ۱۲ مؤسسه تحقیقاتی تولید ۳۵ محصول بذر در بخش‌های زراعی و باغی در دستور کار قرار گرفته است.

گودرز نجفیان در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: در قالب شبکه تحقیقات بخش کشاورزی راه‌اندازی ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی در استان اردبیل یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی است که به رغم کوچک‌سازی فعالیت‌ها در این بخش سعی شد تا به درخواست کشاورزان منطقه این ایستگاه برای ارائه خدمات به سایر استان‌ها راه‌اندازی شود.

وی فعالیت ۹۰ ساله سازمان تحقیقات و مؤسسه اصلاح بذر و نهال را یادآور شد و تصریح کرد: بعد از فراز و نشیب مختلف و همراهی دانشکده‌های کشاورزی و همچنین تولید ارقام بومی و اصلاح شده در انواع محصولات کشاورزی ما امروز با رویکردی جدید این مؤسسه را مدیریت می‌کنیم و سعی و تلاشمان بر این است تا از ظرفیت استان‌ها به ویژه مؤسسه تحقیقاتی مغان در تنوع‌بخشی به تولیدات و ارائه یافته‌های جدید به کشاورزان استفاده کنیم.

رئیس مؤسسه اصلاح تهیه نهال و بذر کشور گفت: در اغلب محصولات اساسی که تأمین‌کننده امنیت غذایی هستند نظیر غلات، حبوبات، سبزی و صیفی و همچنین سیب‌زمینی، گوجه و پیاز سعی بر این است تا با جمع‌آوری نمونه‌هایی بانک ژن به میزان ۷۰ هزار نمونه گردآوری شده و مورد صیانت قرار گیرد.

تا رقم ۱۲۰ میلیون دلار واردات بذر داریم
نجفیان تنوع خیره‌کننده محصولات تولید شده در سطح کشور در حوزه صیفی و سبزی و ضرورت خودکفایی در تولید بذر این محصولات را یادآور شد و افزود: در کنار معرفی ارقام جدید و توجه به بهنژادی سعی بر این است تا زنجیره تولید به نحوی رقم بخورد تا مردم در سر سفره خود نتیجه این کارهای تحقیقی و پژوهشی را در تولید کیفی و کمی محصولات بخش کشاورزی شاهد باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در دنیا بیش از ۵۰ میلیارد دلار گردش مالی حوزه بذر و عرصه رقابت در این محصول است که به نظر می‌رسد تا ۹۰ میلیارد دلار نیز این گردش مالی قابل افزایش است.

نجفیان تلاش کمپانی‌های متعدد در سطح جهان را برای رقابت در تولید محصولات متنوع بذر به ویژه سبزی و صیفی یادآور شد و اضافه کرد: هر چند ما امروز تا رقم ۱۲۰ میلیون دلار واردات بذر داریم ولی اگر فعالیت مراکز تحقیقاتی در کشور نبود این ظرفیت واردات تا یک میلیارد دلار نیز افزایش پیدا می‌کرد.

ضرورت کشت و زرع با الگوهای جدید و روش‌های نوین آبیاری 
وی خودکفایی کشورمان را در جلوگیری از واردات بذر چغندر قند و برخی از ارقام دانه‌های روغنی یادآور شد و بیان کرد: سعی بر این است تا با تأمین امنیت غذایی کشاورزان در این جبهه بتوانند فعالیت مناسب و مثمری را انجام دهند.

نجفیان در ادامه به کمبود منابع آب و تداوم خشکسالی‌ها در سطح ملی و استانی اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی باید قطره قطره آب مورد توجه قرار گیرد تا بیش از هر زمان دیگر کشت و زرع را با الگوهای جدید و روش‌های نوین آبیاری شاهد باشیم.

رئیس مؤسسه اصلاح تهیه نهال و بذر کشور افزود: بهره‌وری و عملکرد تولید محصولات کشاورزی عمدتا وابسته به نوع بذر است و بهتر است در تولید و معرفی بذر با کیفیت تلاش مؤثری انجام شود که قطعا ایستگاه تحقیقاتی اردبیل نیز تلاش خواهد کرد تا بذر مناسب با اقلیم کشورمان در تولید سیب‌زمینی ارائه و کشاورزان راغب به استفاده آن باشند.

کد خبر: ۹۵٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha