۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
گلایه شستا از  همسان سازی حقوق بازنشستگان با وجود سود ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی
بازار بررسی می‌کند؛

گلایه شستا از همسان سازی حقوق بازنشستگان با وجود سود ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی

سازمان تامین اجتماعی درحالی از افزایش همسان سازی حقوق بازنشستگان گلایه دارد که نسبت به سال قبل سود خوبی کسب کرده است.

بازار؛ گروه بورس: شستا با حجم میانگین ماه ۴۰ میلیون واحد، شناوری ۱۱ درصد، حجم مبنای ۱۱ میلیون واحد و نسبت پی به ای ۶.۵۳ درصد در تابلوی بورس ثبت شده است.

بر اساس گزارش حسابرسی نشده ۹ ماه منتهی به پایان سال گذشته شرکت شستا حدود ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است که نسبت به مشابه سال گذشته آن ۱۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد که بعد از کسر هزینه‌ها و مالیات سود خالصی که نصیب این شرکت شده بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان بوده یعنی این شرکت با ۴۲ میلیون بیمه شده و نزدیک به ۳ میلیون مستمری بگیر ۱۳۶ درصد رشد در سود خالص خود داشته است.

در گزارش تفسیری این شرکت موضوعی در مورد پرداخت و همسان سازی حقوق بازنشستگان آورده نشده است بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی در خصوص پرداختی‌های به مستمری بگیران تامین اجتماعی ارائه کرد، این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی عنوان کرده که ۱۳۰ درصد حقوق بازنشستگان در سال جاری نسبت به سال ۹۸ رشد کرده است

گزارشات ۶ ماهه منتهی به آخر سال حسابرسی شده سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که این شرکت در سال گذشته در مجموع حدود ۱۱  میلیارد تومان حقوق  و مزایا پرداخت کرده که نسبت به مشابه سال گذشته نزدیک به ۳۹ درصد رشد داشته است. که به طور میانگین برای ۹۶ کارمند خود در این دوره مالی ۱۹ میلیون حقوق و مزایا در ماه پرداخت کرده است.

با وجود افزایش درآمدهای شرکت شستا بارهای مدیران آن از کمبود اعتبارات گلایه داشتند، که در این باره اکبر شوکت عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی در واکنش به افزایش حقوق بازنشستگان با بیان این ضرب المثل که «کت تنمان را بفروشیم تا شکم‌مان را سیر کنیم»، گفته که دولت از اعتبار سازمان تأمین اجتماعی و بدهی‌هایی که در این چند سال روی هم انباشته شده، نسبت به متناسب سازی حقوق بازنشستگان اقدام کرده و از ارث پدرش نمی‌بخشد.

با توجه به سود ۷۳۰ درصد این سازمان، شوکت گفته که تأمین اجتماعی در سال‌های قبل نیز برای پرداخت حقوق بازنشستگان با مشکل مواجه بود و دو سال گذشته، سالی هزار میلیارد تومان وام برای پرداخت حقوق‌ها از بانک می‌گرفت و ما همچنان همان سازمان قبل هستیم و اگر اعتبار جداگانه برای همسان‌سازی به ما پرداخت نشود، با مشکلات زیادی در آینده مواجه خواهیم شد.

شستا در شش ماه منتهی به آذر ماه ۸ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان سود خالص کسب کرده که نسبت به همین دوره مالی ۷۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد که بیشتر حاصل سود فرش سرمایه‌گذاری خود بوده است.

کاهش سود انباشته 
این شرکت در دوره شش ماهه حسابرسی شده منتهی به آذر ماه  سال گذشته بیش از یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌ها دریافت کرده است. سود انباشته این شرکت در این دوره مالی نسبت به سه ماه  اول سال ۷۴ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین تسهیلات بانکی این شرکت در از پایان خرداد ماه سال ۹۹ تا پایان آذر ماه همین سال ۳۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در ۱۲ ماه سال گذشته سود انباشته شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی  ۷۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد که نشان می‌دهد شرکت تمایلی به ذخیره سود حاصله نداشته است.

همچنین با استناد به آنچه در گزارش تفسیری صورت مالی این شرکت آمده شیوع ویروس کرونا چندان تاثیری بر عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نداشته است.

شستا در حال حاضر دارای ۹ شرکت فرعی بزرگ و ۲ شرکت اصلی ملی نفتکش ایران و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران است. به غیر از این تعداد، دارای شرکت‌های متعدد بورس و غیر بورس می‌باشد. جمع دارایی این شرکت ۷ درصد رشد را نشان می‌دهد که حاصل افزایش سرمایه گذاری بلند مدت در صورت مالی عنوان شده است در حالی که جمع بدهی‌های این شرکت ۵۹درصد رشد را نشان می‌دهد که دلیل آن تسهیلات بلند مدت و سود سهام پرداختی درج شده است.

همچنین بر اساس نظر حسابرسی این شرکت حقوق و مزایای مدیران اصلی شرکت را بر اساس ماده ۴۴ دستورالعمل حاکمیتی در صورت مالی رعایت نکرده و از افشای آن خودداری کرده است؛ همچنین در بخشی از گزارش حسابرس آمده که تهیه و ارائه گزارش تفسیری مدیریت مطابق با ضوابط ابلاغ شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار رعایت نشده است.

در صورت مالی این شرکت در ۹ ماهه سال گذشته جمع هزینه‌های عملیاتی آن ۱۸ میلیارد تومان بود که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته در حالی که درآمد عملیاتی آن ۵۸۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

در گزارش تفسیری این شرکت موضوعی در مورد پرداخت و همسان سازی حقوق بازنشستگان آورده نشده است بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی در خصوص پرداختی‌های به مستمری بگیران تامین اجتماعی ارائه کرد، این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی عنوان کرده که ۱۳۰ درصد حقوق بازنشستگان در سال جاری نسبت به سال ۹۸ رشد داشته است.

کد خبر: ۹۵٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha