۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی کشور در اردبیل راه‌اندازی شد
با بیشترین ظرفیت تولید سیب‌زمینی 

ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی کشور در اردبیل راه‌اندازی شد

اردبیل- کربلایی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: اولین ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی کشور در اردبیل راه‌اندازی شد.

حسین کربلایی در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: از سال‌های گذشته شاهد فعالیت واحد تحقیقات سیب‌زمینی در اردبیل بودیم که بالاخره با مجوز وزارت جهاد کشاورزی و به عنوان مصوبه سفر سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی به استان اردبیل قرار شد تا ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی کشور در این استان راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: این ایستگاه تحقیقاتی در یک ساختمان مستقل و مزرعه تحقیقات در سطح ۱۰ هکتار راه‌اندازی شده تا خدمات مناسب و علمی به کشاورزان و تولیدکنندگان در این عرصه داده شود.

بخشی از تولیدات سیب‌زمینی دشت اردبیل به فصل پاییز منتقل شده تا نیاز آبی کمتری را داشته باشند
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در سال‌های اخیر همواره در کنار همدان، جز استان‌های ممتاز در تولید سیب‌زمینی بوده و ما حتی بخشی از تولیدات سیب‌زمینی دشت اردبیل را به فصل پاییز منتقل کردیم تا نیاز آبی کمتری را داشته باشند.

کربلایی به اجرای پروژه‌های متعدد تحقیقاتی در این مجموعه اشاره کرد و افزود: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها و در قالب ترویج و آموزش سعی بر این بوده تا کشاورزان بیشترین ثمره را از تحقیقات، پژوهش و کارهای علمی ببرند به گونه‌ای که تقویت این روند ۳۳۰ میلیون تومان عایدات برای کشاورزان به همراه داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: نتیجه هر کار تحقیقی و پژوهشی دو میلیون دلار صرفه‌جویی و ایجاد اشتغال برای ۱۴۲ نفر را به همراه دارد که در پنج سال اخیر بیش از ۳۵ دانش فنی به بخش خصوصی واگذار شده است.

متوسط تولید سیب زمینی در استان اردبیل در ۲۱ هزار هکتار اراضی بیش از ۴۰ تن است
کربلایی اضافه کرد: ما در بخش کنترل کیفی محصولات کشاورزی ۱۳ هزار هکتار فعالیت مطلوبی را در این حوزه شاهد بودیم به طوری که بیش از ۳۴ هزار تن محصولات متنوع اعم از غلات دانه ‌ریز و دانه درشت استحصال شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کشت ۱۹ میلیون هکتار تولید سیب‌زمینی در دنیا با تولید ۳۷۷ میلیون تن اتفاق افتاده، متوسط عملکرد تولید سیب‌زمینی در دنیا ۲۰ تن و در کشورمان ۳۶ تن است که این متوسط تولید در استان اردبیل در ۲۱ هزار هکتار اراضی کشت سیب‌زمینی بیش از ۴۰ تن می‌باشد.

کربلایی در ادامه به تغییرات اقلیمی و بحران آب و خشکسالی‌های مداوم اشاره کرد و گفت: ما بر اساس این شرایط طرح‌های تحقیقاتی را هم اکنون در این مراکز انجام می‌دهیم و امیدواریم شاهد افزایش بهره‌وری و تولید ارقام متنوع در بخش زراعی باشیم.

وی به معرفی هفت رقم بذر سیب‌زمینی از سوی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان اردبیل اشاره کرد و افزود: این ارقام شامل ساوالان، خاوران، جاوید، آتوسا، آنوشا، رونا و تکتاست که برای کشت و زرع به کشاورزان معرفی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در پایان افزایش اثربخشی کارهای تحقیقاتی در مزارع و بهبود تولید و همچنین تأمین امنیت غذایی و بهبود معیشت مردم را یادآور شد و تصریح کرد: قطعا بر اساس چشم‌ انداز تعریف شده می‌توان به اهداف مورد نظر در این بخش دست یافت.

کد خبر: ۹۵٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha