فناوری «اولتراسوند» مقابله با آلزایمر را ممکن ساخت
«بازار» گزارش می دهد

فناوری «اولتراسوند» مقابله با آلزایمر را ممکن ساخت

محققین استرالیا روشی را ابداع نمودند که از طریق اولتراسوند متمرکز می‌تواند مانع سد خونی مغزی در سلول‌های مغز بیمار آلزایمری را تضعیف کندو در نهایت اثر بخشی داروهای مقابله با این بیماری را افزایش دهند.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: بیماری آلزایمر که  یک اختلال عملکردی مغز است  بتدریج توانایی های ذهنی بیمار را تحلیل می کند و مشخصا  فرد  را دچار نوعی اختلال حافظه می سازد که دارای آهنگی تدریجی  بدون توقف است. در اوایل بیماری حافظه کوتاه مدت مختل شده و باگذشت زمان و پیشرفت بیماری، حافظه بلند مدت نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آلزایمر شایعترین علت دمانس(زوال عقل) در سنین بالاست و غالبا  در افراد بالای ۶۵ سال بروز می کند اگه نوع زودرس آن با شیوع کمتر از سنین پایین تر شروع می شود و در شدید ترین نوع  شخص دچار توهم و هذیان گوئی نیز می شود.

درمان آلزایمر یکی از چالش برانگیز ترین موضوعاتی است که از سوی نهادهای دولتی و درمانی تحت بررسی و واکاوی است و در دهه اخیر پیشرفت های چشمگیری را نیز تجربه کرده است؛ یکی از این روشهای درمانی آلزایمر بهره گیری از فناوری های مدرن است که  ایده‌های امیدوارکننده را به بشر ارزانی کرده است.

یکی از این روشهای درمانی  آلزایمر استفاده از امواج اولتراسوند یا فراصوت (Ultrasound)  است و  اخیرا  گروهی از دانشمندان استرالیایی را به آینده درمان آلزایمر خوشبین ساخته است، این روش در از بین بردن پلاک های سمی مغز موش های مبتلا به آلزایمر  بسیار موثر عمل کرده است. در این روش ابتدا پلاک های سمی توسط توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) ردیابی خواهند شد و سپس با استفاده از امواج الترا سوند نابود می گردند.

پروفسور یورگن گوتز که مدیریت این پروژه بزرگ را برعهده دارد، اقدامات تیم تحقیقاتی خود را  بسیار مثمره ثمر توصیف نمود و گفت : تیم ما از سال ۲۰۱۵ بر روی استفاده از فناوری التراسوند تمرکز نموده و تمام تلاش های شبانه روزی ما به نتیجه رسید؛ در این روش ما ابتدا  برای باز کردن موقت سد خونی مغز و ورود داروهایی که پلاک‌های سمی آمیلوئید و مغز را از بین می‌برند، ایده استفاده از اولتراسوند در ترکیب با میکرو حباب‌های پر از گاز را مطرح نمودیم و  در ادامه یک روش موثر دیگر برای پاکسازی پلاک‌های مغزی بدون نیاز به هیچ دارویی را مورد آزمایش قرار دادیم  که در آن با استفاده از سونوگرافی، سلول‌های میکرو قلیایی را فعال نموده تا پلاک‌ها سمی مغز  را منهدم کنند.

وی افزود: یکی از مشخصه‌های فیزیولوژیکی کاهش شناخت مربوط به افزایش سن، وخیم شدن نوعی ارتباط بین نورون‌هایی با نام «تقویت طولانی مدت» (LTP) است که با حافظه ارتباط دارند. دانشمندان موفق شدند که نشان دهند ترکیب اولتراسوند با میکرو حباب‌ها در یک منطقه از هیپوکامپ باعث بازیابی کامل LTP می‌شود. در واقع، آزمایش‌های بالینی روی موش ها نشان می‌دهد اولتراسوند متمرکز می‌تواند به مغز کمک کند تا پروتئین‌های سمی اشباع‌شده که به سلول‌های عصبی آسیب می‌رسانند را پاکسازی کند.

بر اساس گفته های پروفسور، اولتراسوند و حباب‌های کوچک پر از گاز برای باز کردن سد خونی تقریبا نفوذناپذیر مغز بسیار مفید عمل کرده است  که پذیرش داروهای موردنیاز از  طریق جریان خون را بهبود بخشید و همین امر میزان اثرات این بیماری را کاهش خواهد داد .

ناگفته نمانند، تمام افراد تیم از بهبود چشمگیر میزان شناخت شگفت زده‌ شده‌اند چرا که تکنیک سونوگرافی کشف شده به عنوان یک حمله دو جانبه به آلزایمر عمل خواهد کرد؛ این افراد امیدوار هستند که این روش در آینده به روش مناسبی برای رسیدگی به کاهش شناخت افراد مسن در  جمعیت‌ های بزرگتر مانند انسان‌ها تبدیل شود.

لازم به ذکر است، بر اساس آمار مرکز بین‌المللی آلزایمر، در حال حاضر ۴۶.۸ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۱۳۱.۵ میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می‌رسد. در حال حاضر بیش از ۵.۷ میلیون نفر در آمریکا به آلزایمر مبتلا هستند و این عارضه ششمین علت مرگ و میر در آمریکا محسوب می‌شود.
 

کد خبر: ۹۵٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha