۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
در مسائل اقتصادی بد عمل کردیم| تدوین برنامه اقتصادی اصناف برای ارائه به دولت جدید
در همایش روز ملی اصناف مطرح شد؛

در مسائل اقتصادی بد عمل کردیم| تدوین برنامه اقتصادی اصناف برای ارائه به دولت جدید

سخنرانان همایش روز ملی اصناف تاکید کردند: سازمان یافته ترین نهاد مدنی کشور پس از مجلس مجموعه اصناف است و تاریخی بیش از صد سال را به خود اختصاص داده است.

به گزارش بازار، همزمان با روز ملی اصناف، صبح امروز چهارشنبه (دوم تیر ماه) همایش روز ملی اصناف با حضور روسای اتحادیه های صنفی و فعالان اقتصادی برگزار شد. در این همایش یک روزه تعدادی از نمایندگان اتحادیه های صنفی و فعالان این حوزه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

عزت الله اکبری تالار پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از جمله مهمانان این مراسم بود. تالارپشتی در این همایش با انتقاد شدید از عملکرد دولت روحانی گفت: خداوند بزرگ را سپاس می گوییم که دست قوم شارلاتان و بنیانگذار شارلاتانیسم مدرن را از مملکت کوتاه کرد. روحانی با برداشت های مکرر از صندوق توسعه ملی این صندوق را خالی کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: من به عنوان یک کارشناس کوچک  اعتقاد و باور دارم فرزندان این مملکت به سرعت می توانند کشور ما را آباد کنند.

وی بیان داشت: نهادهایی که زیر نظر مقام معظم رهبری هستند قله ها را فتح کرده اند اما جاهایی که زیر نظر دولت و رئیس جمهور بوده اند این طور نیست. همین آقایی که از مردم رای مستقیم گرفت هیچ اعتنایی به مردمی که از آنها رای گرفت نداشت.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کار را باید به مردم سپرد، گفت: هیچ هزینه ای برای دولت ندارد و دولت فقط می تواند پول پارو کند و از مشاغلی که بدون هزینه ایجاد می شود مالیات دریافت کند و تمام درآمدهای خود را کسب کند.

اکبری تالار پشتی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان پشتیبانی و مانع زدایی از تولید گفت: مدام برای تحقق شعار سال بحث های تئوری در مورد تورم و رکود مطرح می شود و مطرح کردن این مباحث سودی ندارد و در صورتی مشکلات حل خواهد شد که منابع مالی در اختیار مردم به سمت تولید حرکت کند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جهش تولید بیان داشت: من به صورت میدانی و به عنوان ناظربه مناطق مختلفی در کشور سرزدم و شاهد بودم که جهش تولید در بسیاری از تولیدات در نقاط مختلف کشور اتفاق افتاد در حالی که دولت غایب بود.

اکبری تالارپشتی با بیان اینکه جهش تولید به معنای چند برابر شدن تولید است، گفت: پس از تولید این سوال مطرح می شود که این تولیدات در کجا باید بفروش روند، جواب این سوال بسیار ساده است باید کالاهای تولیدی صادر شود.

وی با تاکید بر لزوم دیپلماسی اقتصادی بیان داشت: این در حالی است  که در خصوص تجارت سفارتخانه های کشور اقدامی انجام نمی دهند و هیچ کاری انجام نمی دهند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما اصلا دیپلماسی نداریم، وزیر خارجه ما کجاست؟ ما اصلا با کجا ارتباط داریم؟ دائم از مذاکره و تعامل با دنیا صحبت می شود و منظور تعامل با آمریکاست. مذاکره کار یک تیم وزارت خارجه است و ربطی به صنعت، تولید و معدن و کشاورزی و فعالیت مردم ندارد در حالی که همه این فعالیت خوابیده است.

وی با اشاره به اینکه ۵ ماه وزارت صمت بدون وزیر اداره شد، گفت: طی اصرار مکرر برای معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت بالاخره با آقای واعظی صحبت کردم و وی اشاره کردند به اینکه ما میخواهیم وزیر بازرگانی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این در حالی است که در مجلس هشتم از سوی سازمان برنامه و بودجه، ریاست جمهوری و وزارت صمت اعلام شد که براساس انجام شده از ۶۰ کشور باید وزارت بازرگانی و صنعت و معدن در یکدیگر ادغام شوند تا بدینوسیله تولید، واردات و صادرات مدیریت شود و این اقدامات بدون هماهنگی با یکدیگر صورت نگیرد.

اکبری تالار پشتی با بیان اینکه در آن زمان مجلس هم ادغام این دو وزارت خانه را به تصویب رساند، گفت: اما اکنون بعد از گذشت چند سال از ادغام این دو وزارتخانه رئیس جمهور فعلی خواهان تفکیک و تشکیل دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت، معدن و بازرگانی با حرف های قرون وسطایی بی ربط است.

وی افزود: در شهریور ماه سال گذشته بازدیدی از شرکت تولید خودروهای دیزلی داشتیم که مشاهده شدم تولید به علت عدم انعقاد قرارداد از سوی دولت خوابیده است این در حالی است که وزارت راه خودروهای دیزلی کشنده دست دوم که هیچگونه خدمات پس از فروش هم ندارد وارد می کند.

اکبری تالارپشتی اظهار داشت: البته پس از آن قراردادهایی از سوی برخی نهادها با این شرکت منعقد شد و خط تولید به حرکت در آمد. این در حالی است که معاون اول جمهور دقیقا دو روز پس از بازدید از آن شرکت اعلام کرد که در ستاد ملی کرونا تصویب شده که تعداد اتوبوس دست دوم  در سقف ۵۰۰ میلیون یورو وارد کشور شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باید از دولت پرسید که وقتی ۵۰۰ میلیون یورو در اختیار دارید چرا خطوط تولید خودروهای دیزلی کشور را تجهیز نمی کنید. چرا با شرکت های داخلی قرارداد منعقد نمی کنید؟

وی با بیان اینکه وزیر راه اعلام کرد که از شخص رئیس جمهور مجوز واردات ۳ هزار دستگاه کشنده دست دوم را دارد، گفت: اینها اقتصاد را نابود کردند.

اکبری تالار پشتی با اشاره به رکود تورمی حاکم بر کشور بیان داشت: برای این مساله سیاستی اجرا شد بطوری که  تولید  را متوقف کردند،   صادرات را نابود کردند و ارزش تولید ملی را صرف کردند، ارزش دلار را به بالای ۳۰ هزار تومان رساندند و کسری ریالی را از این محل جبران کردند و در مجموع بی خیال نسبت به مردم و نظام بودند.

وی با اشاره به اختلافات بین ایران و آمریکا اظهار داشت: چین قیمت دلار را بالاتر از ارزش پول ملی خود قرار داد و آمریکا موافق این کار نیست زیرا با این اقدام چین صادرات برای کشور بصرفه است اما واردات صرفه اقتصادی ندارد. لذا سوال از دولت این است که چرا قیمت دلار را به بیش از ۳۰ هزار تومان افزایش دادید تا بی کفایتی خود را بپوشانید.

لابی‌ها اجازه دهند رئیس‌جمهور منتخب کار خود را انجام دهند
وی اظهار داشت: در مجلس هشتم بودجه اکتشاف معدن را ۵۰ برابر افزایش دادیم لذا دولت باید به دنبال این اقدامات باشد، اصلا نیازی نیست دولت پولی صرف کند بخش خصوصی می داند چه اقدامی را انجام دهد.

اکبری تالار پشتی با اشاره به مشکلات تامین مرغ در کشور بیان داشت: حداکثر جایی که در تامین مرغ کشور باید دخالت اتحادیه است و نباید وزارتخانه یا وزرا در این مسائل دخالت کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم لابی ها اجازه دهند رئیس جمهور منتخب مردم اقدامات خود را انجام دهد، گفت: اصناف خوب کار کرده اند و ما هم پشتیبان شما هستیم و به وزرای بی عرضه رحم نخواهیم کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح مجلس برای حمایت از واحدهای تولیدی که به اطلاع رئیس جمهور منتخب مردم رسیده است، گفت: یکی از بندهای طرح ارائه شده این است هیج واحد صنعتی، تولیدی و خدمات وابسته تحت هیچ عنوان پلمب نشود.

وی بیان داشت: هیچ فعال اقتصادی به علت مسائل اقتصادی زندانی نشود و خط مجازات فعالان اقتصادی در راستای جذب تولید و اشتغال باشد.

اکبری تالار پشتی با انتقاد از رئیس جمهور فعلی کشورمان در اوایل وقوع کرونا و اینکه به علت کرونا در صحنه حاضر نبود، گفت: ما شاهد سیاست خارجه ذلت بار به بهانه برجام بودیم در حالی که معلوم نیست که این برجام چگونه امضا شد که آمریکا از آن خارج شد.

وی اظهار داشت: انشاء الله دولت سیزدهم دولتی کارآمد خواهد بود که مجلس هم به آن به صورت کامل کمک خواهد کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: رئیس جمهوری منتخب مردم است که وجودش برای رفع مشکلات مردم است.

وی بیان داشت: برای ما ننگ است در حالی که بخش هایی از کشور مانند  نانو، سلول های بنیادی، هوا فضا قله ها را فتح کرده اند اما برای مرغ، گوشت و تخم مرغ مشکل داشته باشند واقعا چقدر این مساله برای رئیس جمهوری که از مردم رای مستقیم گرفته است ننگ است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مجلس پنجم تشکیل صندوق ذخیره ارزی مصوب شد تا دولت امکان برداشت از آن را نداشته باشد، در مجلس هشتم نیز صندوق توسعه ملی با نظر مقام معظم رهبری تشکیل شد لذا اگر این یک مورد مراقبت شود بزرگترین پشتوانه امنیت کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی از سوی روحانی خالی شد، گفت: با بروز هر حادثه طبیعی رئیس جمهور طی نامه ای از مقام معظم رهبری خواستار برداشت از این صندوق می شوند و حضرت آقا نیز در مقابل عواطف مردم قرار می گیرند و اجازه برداشت می دهند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: این در حالی است که دولت باید هزینه های جاری را از محل های دیگری مانند مالیات دریافت کند.

وی با بیان اینکه روحانی خیانت کرد گفت: مدتی پیش گفت وگویی با آقای رزم حسینی داشتم که در آن جلسه وزیر صنعت اعلام کرد که برخی از وظایف به عهده وزارت جهاد کشاورزی نهاده شده اما در جلسه ای که با وزیر کشاورزی داشتیم وزیر کشاورزی از لغو این تصمیمات توسط رئیس جمهور خبرداد.

تدوین برنامه های اقتصادی اصناف برای ارائه به دولت سیزدهم
در ادامه مراسم، علی فاضلی، رئیس ائتلاف اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی با بیان اینکه نقش مجموعه اصناف کشور در نظام توزیع کشور بی بدیل است گفت: نقش عظیم این بخش را در اشتغال زایی به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت زیرا حدود ۶ و نیم شغل در این مجموعه ایجاد شده است و بزرگترین شبکه و سیستم خدمات پس از فروش برعهده اصناف است و در نهایت بزرگترین شبکه ارتباطات مردمی را مجموعه اصناف تشکیل داده است.

رئیس ائتلاف اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی با اشاره به مزیت های اصناف نسبت به صنعت بیان داشت: واحد صنفی با کمترین سرمایه ایجاد شغل می کند و توازن منطقه ای ایجاد می کند و از مهاجرت جلوگیری می کند. سازمان یافته ترین نهاد مدنی کشور پس از مجلس مجموعه اصناف است و تاریخی بیش از صد سال را به خود اختصاص داده است.

فاضلی بیان داشت: بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد دو غول بزرگ اقتصادی دنیا یعنی آمریکا و چین حدود ۵۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهند اما در ایران مجموعه اصناف حدود ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نظیر کره جنوبی، ایتالیا از همین بنگاه ها برای توسعه استفاده می کنند و امروز غول های بزرگ اقتصادی دنیا از دامن همین بنگاه های کوچک و متوسط پرورش یافته اند، چرا در ایران ما علیرغم اینکه خدمات بزرگی این بخش ارائه کرده است از جمله تقدیم ۱۱ هزار شهید به انقلاب و ساخت ادوات جنگی در این وضعیت است، البته بزرگترین اشکال این است که در تدوین سیاست های کشور  و برنامه های توسعه ای بخش اقتصاد غیردولتی به حساب آورده نشده است و دست رد به سینه مجموعه ای زده شد که امام آن را بازوان انقلاب نامیدند.

فاضلی اظهار داشت: حضرت آقا در بیانات خود فرموده اند که اگر گروه جهاد گر نبود انقلاب به پیروزی نمی رسید. اما باید پرسید که چه اتفاقی در مسائل سیاستگذاری رخ داده که این بخش نادیده گرفته شده است.

وی با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری بیان داشت: هر چه بوده گذشته اما یقین بدانید که توفیق آیت الله رئیسی توفیق ایشان نیست بلکه توفیق ایران است و هر کسی در تضعیف دولت در حال شکل گیری بخواهد حرف بزند ایرانی نیست.

رئیس ائتلاف اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی افزود: تقاضای من به عنوان یک فعال صنفی از نمایندگان رئیس جمهور منتخب کشور که در حاضر در این جلسه هستند این است که مطلب را درست به آقای رئیسی برسانید و مبادا شما را کسانی دوره کنند که همانند دولت قبل عمل کنید، شما را به خدا قسم می دهم برای نجات ایران این کار را نکنید، متاسفانه قبلی ها هم به ما قول هایی دادند و عمل نکردند شما را به خون شهدا قسم می دهم که به قول هایتان عمل کنید.

وی افزود: با داشته هایمان حتما ما می توانیم ایرانی سرافرازتر و سربلندتر شاهد بشیم لذا یک واقعیت را بپذیریم که اقتصاد قوی می تواند در دنیا از ایران  پشتیبانی کند این در حالی است که ما در مسائل اقتصادی متاسفانه بد عمل کردیم، به فضل الهی نشکستیم اگرچه کمی خم شدیم اما اگر به فرامین رهبر بزرگوار عمل می کردیم همین اتفاق نیز نمی افتاد.

فاضلی بیان داشت: شورای ائتلاف بنگاه های کوچک و متوسط انقلاب اسلامی برنامه هایی را برای ارائه به دولت سیزدهم فراهم و  اهداف اصلی در اقتصاد کلان در بخش بنگاه ها وهمچنین  تهدیدها و فرصت ها و اهداف اقتصادی اصناف تهیه و تدوین  شده و اهداف اصناف کشور در برنامه اقتصادی آماده شده  و در اختیار دولت سیزدهم قرار خواهد داد.

وی بیان داشت: ما بر تمام مشکلات اقتصادی فائق خواهیم شد به شرط اینکه دولت سیزدهم اراده در بکارگیری نیروهای مردمی را داشته باشد.

کد خبر: ۹۵٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha