۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۶
ایجاد التهاب در بازار با انتشار خبر افزایش قیمت شیرخام
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی خبر داد

ایجاد التهاب در بازار با انتشار خبر افزایش قیمت شیرخام

بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: انتشار خبر نادرست مربوط به افزایش قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان التهاب را در بازار شیرخام به وجود آورده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «سید محمدرضا بنی طبا» با بیان اینکه هم اکنون بازار شیرخام التهاب پیدا کرده است، افزود: اگر قیمت شیرخام به ۶۴۰۰ تومان افزایش یابد در این صورت قیمت مواد لبنی نیز باید حدود ۷۰ درصد افزایش یابد.

هرچند که پیشنهاد افزایش قیمت شیر خام توسط نماینده گاوداران به مراجع قانونی ارائه شده است، اما هنوز قیمت مصوب شیر خام ابلاغ نشده است و هرگونه افزایش قیمت شیر خام فعلاً منتفی است

سخنگوی انجمن فرآورده‌های لبنی اظهار داشت: هرچند که پیشنهاد افزایش قیمت شیر خام توسط نماینده گاوداران به مراجع قانونی ارائه شده است، اما هنوز قیمت مصوب شیر خام ابلاغ نشده است و هرگونه افزایش قیمت شیر خام فعلاً منتفی است.

بنی طبا با بیان اینکه آخرین بار قیمت شیر خام تحویل درب کارخانه در آذر ماه سال گذشته افزایش یافته است و قیمت آن هم اکنون به نرخ مصوب ۴۵۰۰ تومان است، گفت: اما کارخانه‌های تولید مواد لبنی حتی یک روز هم شیر خام را به قیمت مصوب ۴۵۰۰ تومان نخریدند.

تاکنون تولیدکنندگان شیرخام را به قیمت ۵۱۰۰ تا ۵۲۰۰ تومان خریده اند
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اظهارداشت: از زمان مصوب شدن قیمت شیرخام در آذرماه سال ۹۹ تولیدکنندگان شیرخام را تاکنون به قیمت ۵۱۰۰ تا ۵۲۰۰ تومان خریداری کردند و هیچ وقت شیر خام را به قیمت مصوب ۴۵۰۰ تومان به تولید کنندگان تحویل نشده است.

بنی طبا بیان کرد: با توجه به نرخ تورم ۵۰ درصد و افزایش دستمزد کارگران و هزینه های حمل و نقل تولیدکنندگان و دامداران در این مسئله هیچ نقشی ندارند.

فقط ۱۰ قلم مواد لبنی مشمول قیمت گذاری هستند
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اظهارداشت: از آذر ماه سال گذشته که قیمت ۱۰ قلم مواد لبنی که باید با قیمت مصوب به بازار عرضه شود، همچنان با همان قیمتهای گذشته به بازار عرضه می شود و علیرغم افزایش هزینه های تولید هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته‌اند.

بنی طبا با بیان اینکه فقط ۱۰ قلم محصول لبنی کارخانه های تولید محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری است، گفت: مابقی محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی نیستند.

شیر بطری یک لیتری کم چرب، نیم چرب، پرچرب و پرچرب کامل، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب، ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب و ماست دبه ای ۲۵۰۰ گرمی کم چرب و پر چرب و پنیر سفید یو اف ۴۰۰ گرمی، مشمول ۱۰ قلم قیمت گذاری دولتی هستند و کارخانه ها نباید از این قیمت ها تخطی کنند

وی اظهار داشت: ۷۰ درصد محصولات کارخانه های تولید محصولات لبنی به این ۱۰ قلم که متاسفانه با عدم تعهد سازمان حمایت به نتیجه جلسات کارشناسی با زیان نیز عرضه می شود، اختصاص دارد.

وی گفت: شیر بطری یک لیتری کم چرب، نیم چرب، پرچرب و پرچرب کامل، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب، ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب و ماست دبه ای ۲۵۰۰ گرمی کم چرب و پر چرب و پنیر سفید یو اف ۴۰۰ گرمی، مشمول ۱۰ قلم قیمت گذاری دولتی هستند و کارخانه ها نباید از این قیمت ها تخطی کنند.

به غیر از ۱۰ قلم سایر محصولات لبنی شامل قیمت گذاری نیستند
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه به غیر از این ۱۰ قلم که جزو سبد ضروری خانوارها است، افزود: مابقی محصولات لبنی از جمله خامه، کره، ماست و شیر طعم دار، پنیر گردویی، خامه ای و شکلاتی و ماست ویتامین دار  و محصولاتی از این دست، مشمول قیمت گذاری دولتی نیستند بلکه مشمول آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل هستند که به طور متوسط حدود ۳۰ درصد حجم خطوط تولید کارخانه های تولید محصولات لبنی به آنها اختصاص دارد.

افزایش قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری(۱۰ قلم) از اول آذرماه سال گذشته به تولید کنندگان ابلاغ شده است و همه تولید کنندگان با وجود اینکه ضرر می دهند، اما باید طبق نرخ های مصوب محصولات لبنی خود را به بازار عرضه کنند

این مقام مسئول در انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری(۱۰ قلم) از اول آذرماه سال گذشته به تولید کنندگان ابلاغ شده است و همه تولید کنندگان با وجود اینکه ضرر می دهند، اما باید طبق نرخ های مصوب محصولات لبنی خود را به بازار عرضه کنند.

کد خبر: ۹۵٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha