تاثیر آزمون استخدام بخش خصوصی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی
دزدی بارزترین نتیجه بیکاری؛

تاثیر آزمون استخدام بخش خصوصی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی

اندیشکده کار و اشتغال از تاثیر فناوری‌های جدید مربوط به حوزه اشتغال بر کاهش آسیب‌های اجتماعی گزارشی ارایه داده است که در ادامه از نظرتان می گذرد.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: کار شرافتمندانه از جمله عواملی است که افراد یک جامعه را از ارتکاب جرم‌هایی مانند دزدی و کلاهبرداری بازمی‌دارد. وقتی احتمال استخدام فرد و دریافت دستمزد قانونی بیشتر شود، تمایل او به بزهکاری نیز کاهش می‌یابد. با به‌کارگیری فناوری‌های نوین در امر اشتغال و ایجاد ارتباطی مؤثرتر میان بازار کار و نیروی انسانی موردنیاز آن، احتمال اینکه فرد، کاری متناسب با مهارت خود پیدا کند بیشتر می‌گردد. همین امر می‌تواند جلوی روی‌آوردن افراد به بزهکاری‌های اجتماعی نظیر دزدی را جهت تامین معیشت بگیرد و به آن‌ها انگیزه‌ای قوی برای انتخاب یک روش کسب درآمد قانونی بدهد.

بنا به گزارش اندیشکده کار و اشتغال، سرقت یکی از جرائم نسبتا روبه‌رشد جامعه ایران است و رابطه مستقیمی با مشکلات مالی و بیکاری دارد. شرایط وخیم بازار کار باعث رشد جرایمی می‌شود که دلایل اقتصادی دارند؛ این جرائم شامل سرقت، خیانت در امانت، تخریب، کلاهبرداری و صدور چک بی‌محل می‌شوند. افزایش ۱۰ درصدی در نرخ بیکاری، نرخ سرقت را ۲.۲ درصد افزایش می‌دهد. عجیب نیست که با بیکار بودن یک فرد و سطح درآمد پایین او، احتمال دزدی وی خصوصا در روز روشن افزایش پیدا می‌کند و شرایط بیکاری موجود در کشور باعث شده است آزمون‌های استخدامی از استقبال مناسبی برخوردار باشند.

یافته‌های محققان این اندیشکده حاکی از این است که هر چه نرخ بیکاری در جامعه‌ای بیشتر باشد، نرخ دزدی و بزهکاری‌های مرتبط با آن نیز افزایش می‌یابد و هر چه درآمد ماهانه خانوارها بالاتر باشد، احتمال روآوردن به بزهکاری‌های اجتماعی نظیر دزدی در بین آن‌ها کمتر می‌شود. بیکاری علاوه بر افزایش جرم و جنایت، مخارجی مانند هزینه بیمه بیکاری و کاهش مهارت و تخصص نیروی کار را نیز بر اقتصاد جامعه و به‌ویژه شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان، تجاری و صنعتی تحمیل می‌کند.

همچنین مشخص شده است که مجرمان بیشتر جوان و به‌ویژه مرد هستند و در خانواده‌هایی یافت می‌شوند که درآمد آن‌ها ۸۰ درصد پایین‌تر از درآمد متوسط جامعه بوده است. نوآوری‌های جدید در عرصه اشتغال، نظیر آزمون استخدام بخش خصوصی که توسط فن‌آورد، مجری مسابقات مهارت‌سنجی بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌گردد، احتمال موفقیت فرزندان جوان خانواده‌ها را در امر اشتغال شایسته بیشتر کرده و در نتیجه نرخ فقر نیز در کل جامعه کاهش پیدا می‌کند.

آزمون استخدام بخش خصوصی کشور، به‌عنوان نمونه‌ای از روش‌های به‌کارگیری فناوری‌های جدید در حوزه اشتغال در طول سالیان گذشته، راهکاری هوشمندانه برای اشتغال‌زایی جوانان میهن عزیزمان ایران بوده است. آزمون استخدام بخش خصوصی با روش‌های مختلف احتمال اینکه کارجو، شغلی متناسب با تخصص و علایق خود و درآمدی قابل‌قبول پیدا کند، بیشتر نموده است و از طرفی به شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان، تجاری و فناور فرصت به‌کارگیری نیروی ماهر در زمینه‌های مختلف را می‌دهد؛ مزایای این آزمون در ادامه شرح داده شده است:

۱. ساماندهی بانک اطلاعاتی جامع بازار کار و اطلاعات افراد آماده‌به‌کار
در ابلاغ سیاست‌های کلان کشور، ساماندهی بانک اطلاعاتی همه‌جانبه از اطلاعات شغلی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در دستور کار قرار گرفت تا شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان، صنعتی و تجاری قادر باشند با استفاده از آن، مناسب‌ترین فرد را به استخدام در بیاورند. این مهم با برگزاری آزمون استخدام بخش خصوصی کشور به‌خوبی تحقق یافته است؛ داوطلب در موقع ثبت‌نام این آزمون، به‌صورت مرحله به مرحله مشخصات فردی، سوابق تحصیلی و شغلی خود را وارد می‌کنند. علاوه بر این در بخش شایستگی‌های شغلی، داوطلب می‌تواند با توجه به دفترچه راهنمایی که در اختیار دارد، شغل‌های دلخواهی را انتخاب کند که در آن سابقه خاصی ندارد، ولی مهارت یا دانش لازم برای انجام آن‌ها را دارا می‌باشد. این راهکار به شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان، تجاری و صنعتی کمک می‌کند که بهترین فرد را از بین داوطلبان آزمون استخدام بخش خصوصی انتخاب کنند. بنا بر گزارش‌های موثق شبکه نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اشتغال موفق بیش از  ۳۰ꓹ۰۰۰ نفر از طریق آزمون استخدام بخش خصوصی، مؤید راهکار موثر و مناسب این اقدام ارزشمند می‌باشد.

۲. فراهم آوردن بستری قانونی و شفاف برای ارتباط بین شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان، تجاری و صنعتی و داوطلبان
فرایند استخدام یک فرد توسط یک شرکت، فرایندی پیچیده، وقت‌گیر و اغلب استرس‌زا است؛ کارجو ممکن است در یک جلسه ۱۰ دقیقه‌ای مصاحبه نتواند به طور مناسبی توانایی‌ها و مهارت‌های شغلی خود را به مصاحبه‌گر نشان دهد و یا به‌خاطر مسائلی مانند خجالتی بودن و استرس ناشی از مورد قضاوت قرار گرفتن، فرصت شغلی را که شایسته آن است، از دست بدهد. از طرفی کارفرما ممکن است فریب ظاهر فرد متقاضی را خورده و وقت ارزیابی بیشتر شخصیت و مدارک تحصیلی و شغلی او را نداشته باشد. همه این دلایل ممکن است در نهایت باعث شود تلاش هر دو طرف با شکست مواجه شود. آزمون استخدام بخش خصوصی با طراحی فرایندی مرحله به مرحله و ساده، الزام بارگیری همه مدارک لازم و همچنین برگزاری آزمون‌های شخصیت‌شناسی، روند استخدام را طوری ساده و مکانیزه کرده است که احتمال موفقیت شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان در فرایند استخدام داوطلب شایسته، تقریبا به ۱۰۰ درصد برسد.

۳. به‌کارگیری فرد مناسب برای شغل مناسب 
عدم تناسب بین شغل و تخصص فرد، یکی از دلایل عدم رضایت شرکت‌های خصوصی و داوطلبان استخدام است که در نهایت منجر به پایین آمدن توامان کارایی کارمندان و سود اقتصادی بخش خصوصی می‌شود. با روند دقیقی که در آزمون استخدام بخش خصوصی طراحی شده است، این معضل به‌کلی رفع شده و تلاش شده است فرد شغلی متناسب با مهارت و شخصیت خود پیدا کند. در واقع بر اساس گزارش شبکه نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، آزمون استخدام بخش خصوصی، کارگزار استراتژیک و راهبردی تأمین سرمایه انسانی ماهر و مستعد برای زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور یعنی شرکت‌‏های دانش‏بنیان، خلاق و فناور، استارت‌آپ‌ها و شرکت‏‌های نوپا و نوآور است.

۴. ایجاد تناسب بین نیروی کار انسانی و نیاز بازار کار  
از سیاست‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری در رابطه با خط‌مشی کلی کشور در حوزه علم و فناوری، تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و همچنین متناسب‌سازی رشته‌های تحصیلی با نیازهای تولید و اشتغال بوده است. آزمون استخدام بخش خصوصی کشور با معرفی فرصت‌های کاری روبه‌رشد، نوجوانان را در امر انتخاب رشته تحصیلی راهنمایی می‌نماید و کارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را تشویق می‌کند مهارت‌های خود را طبق بازار کار واقعی ارتقا دهند؛ این تلاش در نهایت باعث ایجاد تعادل بین منابع انسانی موجود در حوزه‌های مختلف شغلی و افزایش بازده اقتصادی بخش خصوصی در کشور می‌شود. 

۵. فراهم آوردن فرصت اشتغال برابر برای داوطلبان ساکن شهرستان، روستا و مناطق محروم
یکی از دلایلی که ممکن است افراد را از اشتغال بازدارد، عدم اطلاع آن‌ها از فرصت‌های شغلی موجود در محل سکونتشان است. با توجه به اینکه آزمون استخدام بخش خصوصی به جز در بخش مصاحبه شغلی، در باقی مراحل به‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود، همه افراد در همه مناطق کشور فرصت شرکت در آن را دارند و محل زندگی آن‌ها مانعی برای یافتن کار شایسته و مناسب نمی‌شود.

طبق گزارش شبکه نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با سنجش مقدار رضایت داوطلبان سومین دوره آزمون استخدام بخش خصوصی به‌وسیله پیمایش سراسری و آنلاین، رضایت داوطلبان از نحوه اطلاع‌رسانی ۷۵ درصد، رضایت از کتابچه راهنمای جامع شغلی ۸۱ درصد، رضایت از محتوای دفترچه‌های راهنما ۹۰ درصد و رضایت از سطح علمی سوالات آزمون ۷/۸۴ درصد بوده است.

۶. کاهش مهاجرت نیروی انسانی نخبه و ماهر کشور
متاسفانه یکی از دلایلی که باعث مهاجرت گسترده افراد نخبه از کشور شده است، عدم موفقیت برخی از این افراد در یافتن شغلی مناسب با توانایی‌های آن‌ها بوده است. آزمون استخدام بخش خصوصی شاید یکی از راه‌حل‌هایی باشد که شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان، تجاری و فناور بتوانند این افراد را جذب کرده و از مهاجرت نوابغ ایرانی جلوگیری کنند.

۷. افزایش امید به یافتن کار در بین جوانان
با وجود اینکه فواید اقتصادی آزمون استخدام بخش خصوصی بیشتر از مزایای روان‌شناختی آن مطرح است، تاثیری که این آزمون در افزایش امید و بهتر کردن روحیه جوانان در روند طاقت‌فرسای استخدام دارد، نباید نادیده گرفته شود. در شرایط سختی که کشور عزیزمان در حال حاضر در آن به سر می‌برد، امید می‌تواند راهگشای زندگی هزاران جوانی باشد که در حال تلاش برای یافتن شغل مورد دلخواه خود هستند.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط شبکه نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و اندیشکده کار و اشتغال، به‌کارگیری فناوری‌ها و نوآوری‌های مربوط به حوزه اشتغال می‌تواند روشی مستقیم و کارآمد برای حل معضل‌های اجتماعی مربوط به بیکاری باشد. با توجه به اشباع بودن جایگاه‌های شغلی در بخش دولتی، بخش خصوصی پرچم‌دار فراهم آوردن شغل برای میلیون‌ها جوان با استعداد و تحصیل‌کرده ایرانی است و از طریق آزمون استخدام بخش خصوصی، این بخش توانسته است به طور قابل توجهی روند جذب نیروی انسانی ماهر خود را ارتقا ببخشد.

اندیشکده کار و اشتغال به‌عنوان تنها مرجع تخصصی حوزه اشتغال و مورد تایید جامعه اندیشکده‌های ایران، تلاش دارد تا با معرفی مهارت‌های واقعی موردنیاز بازار کار، پیش‌بینی آینده مشاغل و آسیب‌شناسی مسائل کلیدی در حوزه اشتغال، بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی مربوطه تاثیر گذاشته و راهکارهای کاربردی برای برطرف‌کردن این آسیب‌ها ارائه دهد. افزون بر این، اندیشکده کار و اشتغال در جریان‌سازی مهارت محور در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت دارد.

کد خبر: ۹۵٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha