۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
 قطع آب مشترکان پر مصرف از ۳ هفته آینده| ۱۴۰۱ هم سال خشکی خواهیم داشت
مدیرعامل آبفای تهران در گفتگو با بازار خبر داد

قطع آب مشترکان پر مصرف از ۳ هفته آینده| ۱۴۰۱ هم سال خشکی خواهیم داشت

بختیاری، مدیرعامل آبفای تهران گفت: از ابتدای هفته گذشته صدور اخطار به مشترکینی که بیش ۳۰ مترمکعب اب مصرف می کنند آغاز شده و چنانچه به اخطارها توجه نکرده و مصرفش را کاهش ندهند،آبشان را قطع می کنیم.

بازار؛ گروه انرژی: قطع آب مشترکان حالا جدی تر از همیشه دنبال می شود. آنگونه که مدیرعامل آب و فاضلاب تهران به خبرگزاری «بازار» می‌گوید: برخی از تهرانی ها ۳ تا ۴ برابر حد مجاز آب مصرف می کنند و این میزان مصرف در شرایطی که کمترین میزان بارندگی در ۵۰ سال اخیر داشته ایم، به هیچ وجه منطقی نیست.

«محمدرضا بختیاری» با بیان اینکه از ابتدای هفته شروع به صدور اخطار به مشترکین پر مصرف کرده ایم، ادامه داد : ۲ تا ۳ هفته به  این مشترکین فرصت داده می شود که مصرف خود را اصلاح کنند. اما چنانچه تغییری در مصرفشان ایجاد نشود، روزانه به مدت ۴ تا ۵ ساعت آب آنها را قطع خواهیم کرد.  

از ابتدای هفته به مشترکینی که بالای ۳۰ مترمکعب آب مصرف می کنند، هشدار داده ایم. چنانچه ظرف ۳ هفته آینده تغییری در مصرف این مشترکان ایجاد نشود، روزانه ۴ تا ۵ ساعت آبشان را قطع خواهیم کرد

اعلام وضعیت نارنجی در تهران 
بختیاری با بیان اینکه برای تهران سه وضعیت سبز و نارنجی قرمز تعریف شده است، گفت: هم اکنون شرایط تهران از وضعیت سبز خارج و به حالت نارنجی رسیده است. امسال، سال پر آبی نداریم ولی هنوز به خط قرمز نزدیک نشده ایم.

او حجم سدهای تهران را  ۷۹۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و از کاهش ۳۵۰ میلیون متر مکعبی در مقایسه با پارسال خبر داد و  افزود:  با وجود کاهش شدید ذخایری که امسال داشتیم اما هیچ برنامه ای برای قطع آب و جیره بندی آب مشترکین معمولی نخواهیم داشت.  

آب چه مشترکانی قطع می شود؟ 
اما شاید این سوال برای شما هم پیش آید با چه میزان مصرف در فهرست مشترکان پر مصرف قرار می گیرید. به گفته مدیرعامل آبفای تهران حد نرمال مصرف حدود ۱۴ متر مکعب است اما برای اینکه خیلی به مشترکان سخت نگذرد ما تنها آب مشترکانی که بیش از ۳۰ متر مکعب آب مصرف کنند را قطع خواهیم کرد.    

به گفته او،  ۵۰ درصد مردم تهران کمتر از حد نرمال که ۱۴ متر مکعب است، آب مصرف می کنند ۳۰ درصد تهرانی ها کمی بیش از الگوی مصرف و ۲۰ درصد مصرف غیر متعارف دارند.

آنگونه که این مقام مسئول می گوید: برخی از تهرانی ها ۳ تا ۴ برابر الگوی حد مجاز آب مصرف می کنند و در برخورد با آنها هیچ نرمشی نخواهیم داشت.

کشت برنج تنها در یک درصد مساحت کشور منطقی است 
مدیرعامل آبفای تهران که معتقد است کشور دچار تغییر اقلیم شده است، ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ بهترین سال آبی و بیشترین حجم بارندگی ها را طی  ۵۰ سال اخیر داشتیم، اما  امسال بدترین  سال از نظر میزان بارندگی ها را طی نیم قرن اخیر تجربه کردیم. قبلا گفته می شد که ۷ یا ۸ سال تر سالی داریم و بعد از آن وارد یک دوره خشکسالی ۷ الی ۸ ساله می شویم. اما حالا اقلیم کشور فرق کرده و در دو سال متوالی میزان بارندگی تا این اندازه متفاوت بوده است.

متاسفانه هیچ توجهی به اقلیم خشک و نیمه خشکی که در آن قرار داریم، نمی کنیم. به عنوان مثال در ۱۷ استان کشور برنج کشت می شود در حالیکه این محصول یک محصول آب بر بوده و نباید در مناطقی که آب آشامیدنی آن به سختی تامین می شود، کشت شود

او با بیان اینکه باید مصرف آبی کشور را متناسب با این الگو تغییر دهیم، افزود: اما متاسفانه ما هیچ توجهی به اقلیم خشک و نیمه خشکی که در آن قرار داریم، نمی کنیم. به عنوان مثال در ۱۷ استان کشور برنج کشت می شود در حالیکه این محصول یک محصول آب بر بوده و نباید در مناطقی که آب آشامیدنی آن به سختی تامین می شود، کشت شود.   

به گفته او، در ایران تنها یک درصد مساحت بارندگی بالای ۱۰۰۰ میلی متر دارد و برای کشت برنج مناسب است، کشت برنج غیر از گیلان و بخشی از مازندران منطقی نیست.

در ایران تنها یک درصد مساحت بارندگی بالای ۱۰۰۰ میلی متر دارد و برای کشت برنج مناسب است، کشت برنج غیر از گیلان و بخشی از مازندران منطقی نیست

او که معتقد است در مصرف آب نباید بی گدار به آب زد، می گوید: یش بینی ما این است که سال آینده سال خشکی خواهد بود و باید برای این مساله خود را آماده کنیم در غیر اینصورت با بحران آب مواجه می شویم.

او همچنین در پاسخ به این سوال که در چه شرایطی منابع آبی تهران در وضعیت قرمز قرار می گیرد، گفت: تهران یک ابر شهر است و وضعیت قرمز و بحرانی آب تا حد زیادی به میزان مصرف دارد. چنانچه موجودی سدها به ذخایر است استراتژیک برسد، به معنی قرمز بودن شرایط است.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که در مدیریت منابع آب باید میزان آب موجودی کشور و تعیین الگوی کشت کشاورزی مبنا باشد،

یک دقیقه هم در تهران قطعی آب نداشتیم 
بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه میزان رشد مصرف آب در تهران در حد معقول بوده است، گفت: ما از مردم انتظار نداریم که بهداشت خود را رعایت کنند. مساله مصارف غیر ضرور است. به عنوان مثال در چنین شرایطی که بارندگی حدود ۳۵ درصد نسبت به پارسال کمتر شده هنوز برخی با آب شرب خودرو  و خیابان می شویند.    

او همچنین گفت: در شهر تهران حتی یک دقیقه هم آب مردم قطع نشده است. اگر هم قطعی آب در روستاها و شهرهای اطراف تهران داشتیم، ناشی از قطعی برق بوده است. البته فشار آب برخی مناطق آب پر مصرف را در ساعت های ۱۲ تا ۴ صبح را کاهش می دهیم که مخازن خود را پُر کنیم.

به گفته مدیرعامل آبفای تهران، از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی در تهران، ۸۰ درصد آن مربوط به مشترکین خانگی است.

کد خبر: ۹۵٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha