۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
چرا تهران رتبه دوم فقر منابع آبی است؟ | معادل سد امیرکبیر از ذخایر آب زمینی استفاده می کنیم
مدیر عامل آبفای تهران در گفتگو با «بازار» تشریح کرد

چرا تهران رتبه دوم فقر منابع آبی است؟ | معادل سد امیرکبیر از ذخایر آب زمینی استفاده می کنیم

بختیاری، مدیر عامل آبفای تهران می گوید: تهران به دلیل جمعیت بالا، رتبه دوم فقر منابع آبی را دارد و سرانه آب هر تهرانی در حالی حدود ۳۵۰ متر مکعب می باشد که این رقم در کشور ۱۶۰۰ متر مکعب است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «تهران بعد از سیستان و بلوچستان  دومین استان فقیر از نظر منابع آبی  است.» این عبارتی است که در سال‌ های گذشته خیلی زیاد از زبان مسئولین شنیده می شود. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چطور وضعیت منابع آبی ایران از استان هایی همچون، بوشهر، اهواز و یزد و دیگر استان هایی که آب و هوایی خشکی دارند، بدتر است.  

آنگونه که محمدرضا بختیاری مدیرعامل آبفای تهران به خبرگزاری «بازار» می گوید: معنی این عبارت پایین بودن سطح بارش ها نیست. اتفاقا متوسط بارندگی در تهران حدود ۲۷۰ الی ۲۸۰ میلی متر است که از متوسط ۲۵۰ میلی متری کشور هم بالاتر است. اما مساله اصلی به جمعیت بالای این شهر مربوط می شود.

او با اشاره به جمعیت حدود ۱۵ میلیون نفری تهران، گفت: در یک درصد مساحت کشور، حدود ۲۰ درصد جمعیت کل کشور قرار دارد. همین مساله موجب شده که سرانه آب در تهران حدود یک پنجم متوسط کشور است. هم اکنون  سرانه  آب هر نفر در کشور حدود ۱۶۰۰ متر مکعب است در حالیکه این عدد برای تهران ها تنها ۳۵۰ متر مکعب است.

سرانه  آب هر نفر در کشور حدود ۱۶۰۰ متر مکعب است در حالیکه این عدد برای تهرانی ها تنها ۳۵۰ متر مکعب است همین مساله موجب شده که تهران بعد از سیستان و بلوچستان دومین شهر فقیر کشور از نظر منابع آبی عنوان گیرد

ورشکستگی آب در تهران
البته حجم بالای مصرف آب در فقر آبی تهران هم بی اثر نبوده است. بر اساس آمار موجود هر تهرانی به طور متوسط ۲۴۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف می کنند در حالیکه متوسط کشوری این عدد تنها ۲۰۰ لیتر است. اضافه مصرف در تهران در حالی است که طبق گفته های مسئولان نیرو حدود ۳۰ درصد مصرف آب استان از ذخایر زیر زمینی و حدود ۷۰ درصد از آب های سطحی تامین می شود. حالا شرایط سفرهای آبی کشور به شدت نگران کننده شده است.  

مدیر عامل آبفای تهران، بیلان منفی آبی تهران را سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب برآورد می کند. به عبارت دیگر هر سال ۱۵۰ میلیون متر مکعب بیشتر از ورودی ذخایر زمینی، آب برداشت می کنیم و ورشکستگی آب را در کشور رقم می زنیم.

بیلان منفی آبی تهران سالانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب  برآورد می شود و به عبارت دیگر هر سال ۱۵۰ میلیون متر مکعب بیشتر از ورودی ذخایر زمینی، آب برداشت می کنیم و ورشکستگی آب را در کشور رقم می زنیم

بختیاری ادامه داد : برای درک بزرگی این عدد باید گفت که حجم مخزن سد امیر کبیر حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب است. در واقع هر سال معادل ظرفیت ذخیره سازی این سد، مازاد برداشت از منابع زیر زمینی داریم.

او در ادامه به وضعیت برداشت آب در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: معمولا کشورهای اروپایی سالانه ۲۵ درصد منابع تجدید پذیر خود را استفاده می کنند در حالیکه حداکثر میزان مجاز برداشت ۴۰ درصد است.

به گفته مدیر عامل آبفای تهران، ما در حال حاضر ۸۵ درصد یعنی ۲ برابر حد مجاز از منابع آبی تجدید پذیر خود برداشت می کنیم.

وضعیت ذخایر سد های ۵ گانه سال گذشته از یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب سال گذشته به حدود ۷۹۰ میلیون متر مکعب رسیده است. به عبارت دیگر حدود ۳۵۰   میلیون متر مکعب به اندازه حجم ۲سد ماملو و لتیان کاهش منابع آبی داریم

مصرف ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار متر مکعب در روز

این مقام مسئول در شرکت آب و فاضلاب همچنین میزان مصرف فعلی آب در استان را ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: میزان مصرف در مقایسه با پارسال تغییر چندانی نداشته اما در مقایسه با سال ۹۸ یعنی قبل از همه گیری کرونا حدود ۱۲ درصد رشد را نشان می دهد.

بختیاری با بیان اینکه تهرانی معادل ۱.۳ دریاچه چیتگر روزانه آب مصرف می کنند، ادامه داد: وضعیت ذخایر سد های ۵ گانه سال گذشته از یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب بوده که امسال به حدود ۷۹۰ میلیون متر مکعب رسیده که حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب به اندازه حجم دو سد ماملو و لتیان کاهش منابع آبی داریم.

به گفته او، ۵۰ درصد مردم تهران کمتر از حد نرمال که ۱۴ متر مکعب است، آب مصرف می کنند ۳۰ درصد تهرانی ها کمی بیش از الگوی مصرف و ۲۰ درصد مصرف غیر متعارف دارند.

کد خبر: ۹۵٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha