۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
واردات اولین مرحله واکسن آسترازنکا در اواسط تیر| ایران خودرو وارد کننده واکسن می شود!
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی در گفتگو با بازار خبر داد

واردات اولین مرحله واکسن آسترازنکا در اواسط تیر| ایران خودرو وارد کننده واکسن می شود!

ریاحی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه واردات واکسن منتظر صدور مجوز توسط نخست وزیر هند است، گفت: پیش بینی می شود که اولین مرحله واردات واکسن توسط بخش خصوصی تا اواسط تیر انجام شود.  

بازار؛ گروه ایران : ۱۰ خرداد امسال بود که واردات واکسن توسط بخش خصوصی نهایی شد. وارداتی که حالا منتظر صدور مجوز از سوی نخست وزیر هند است. طبق گفته های رییس اتحادیه واردکنندگان دارو احتمالا تا اواسط تیر امسال اجرایی شود.

ریاحی در گفتگو با خبرگزاری بازار با بیان اینکه که مسئله صرفا دسترسی به واکسن نیست بلکه امکانات تزریق و نگهداری هم مطرح است، می گوید: امکان واردات یکباره ۶ میلیون دوز واکسن به کشور وجود ندارد.

او همچنین می گوید که شرکت هایی همچون ایران خودرو برای واکسیناسیون کارگران و کارمندان خود درخواست واردات واکسن داده اند. اما تصمیم گیری در اینباره به عهده خود ستاد ملی کروناست.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری بازار با «ناصر ریاحی» رییس اتحادیه وارکنندگان دارو و عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران را در ادامه می خوانید:

برای واردات ۳ میلیون دوز واکسن هندی  ال سی باز شده است و به محض صدور مجوز از سوی نخست وزیر هند، واردات واکسن آغاز می شود 

* واردات واکسن توسط بخش خصوصی به کجا رسید؟
برای واردات ۳ میلیون دوز واکسن «ال سی» باز شده است. این واکسن که ساخت کشور هند است برای صادرات نیازمند دریافت مجوز و امضای از نخست وزیر این کشور است. به محض واردات این ۳ میلیون دوز، واردات ۳ میلیون دوز دیگر هم در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

*با توجه به شرایطی که خود کشور هند با آن مواجه است، ممکن است که این سفارش به تایید نخست وزیر این کشور نرسد؟
این سهمیه متعلق به کارخانه ای بوده که خود صاحب دانش و خط تولید است. بنابر این فکر نمی کنم که مشکلی پیش آید و در اواسط تیر ماه اولین مرحله واکسن وارد کشور می شود.

* ۳ میلیون دوز دیگر چه زمانی وارد خواهد شد و تولید چه کشوری خواهد بود؟
مسئله صرفا دسترسی به واکسن نیست بلکه امکانات تزریق و نگهداری هم مطرح است. ما ظرفیت واردات یکباره ۶ میلیون دوز واکسن را نداریم؛ نه از نظر مالی و نه امکانات لازم برای واردات و انبار. البته سفارش خرید ۳ میلیون دوز سینوفارم از چین را داده و برای ما ذخیره شده است.

برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که هزینه هر دوز واکسن برای کارفرما بین ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود

* پس از اعلام خرید واکسن کرونا توسط بخش خصوصی، در رسانه های رسمی و مجازی در این باره بحث های فراوانی شد. بعضی گفته های مسئولان دولتی هم درباره شرکت های خصوصی متقاضی مجوز، تند بود. آیا این احتمال وجود دارد که واردات واکسن توسط بخش خصوصی متوقف شود و دیگر دولت تمایلی به این مساله نداشته باشد؟
مجوزهای لازم برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی از دستگاه های مسئول گرفته شده و اختیارات لازم در این حوزه به اتاق بازرگانی داده شده و حتی قراردادی هم منعقد شده است. البته انبار و ترخیص آن توسط خود ستاد کرونا انجام می شود. مسئولین کشور به خوبی می داند که زنجیره ابتلا با تزریق هرچه بیشتر می شکند. حال خیلی تفاوت نمی کند چه گروهی واکسینه شوند و چه گروهی خیر.

* هزینه واکسنی که توسط بخش خصوصی وارد شده، چقدر است؟
برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که هزینه هر دوز واکسن برای کارفرما بین ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.

ایران خودرو در سایت اتاق بازرگانی برای خرید واکسن ثبت درخواست کرده است. این شرکت هدفش را از واردات واکسن، واکسینه کردن کارکنان خود اعلام می کند. البته  تصمیم گیری در این باره به طور کامل برعهده ستاد ملی کرونا است

* نیازی به واردات بیشتر واکسن توسط بخش خصوصی وجود دارد و آیا مذاکراتی برای ادامه این روند صورت گرفته است؟
هرچند که هم اکنون ظرفیت بالایی در تولید واکسن ایرانی ایجاد شده اما احتمالا این واکسن باید سالی یکبار تکرار شود. بر همین اساس انتظار می رود که به همکاری بخش خصوصی در این حوزه نیاز باشد. ضمن اینکه دولت به دنبال سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون بوده و حتی اگر یک روز هم بتوان زودتر واکسن را به دست مردم رساند، نباید از این مساله غفلت کرد.

* در بین کسانی که خواهان واردات واکسن هستند، آیا شرکت و نهادهای خصوصی بزرگ هم جای دارند؟
 به عنوان مثال ایران خودرو از شرکت هایی است که در سایت اتاق بازرگانی برای خرید واکسن ثبت درخواست کرده است. این شرکت هدفش را از واردات واکسن، واکسینه کردن کارکنان خود اعلام می کند. طبق گفته های مسئولان، این گروه خودروسازی خود ۱۵۰ هزار کارگر داشته و دست کم ۳۰ شرکت قطعه سازی هم با آنها همکاری می کنند. آن ها می گویند شما در واقع با واکسیناسیون کارگران ایران خودرو جلوی بیکاری ۳۰۰ هزار نفر را می گیرید. البته تصمیم گیری در این باره به طور کامل برعهده ستاد ملی کرونا است.

کد خبر: ۹۵٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha