۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
تناقض حرف تا عمل در بازار اصفهان؛ برای هر کارت ملی ۶ کیلوگرم مرغ می‌فروشند
بازار گزارش می‌دهد؛

تناقض حرف تا عمل در بازار اصفهان؛ برای هر کارت ملی ۶ کیلوگرم مرغ می‌فروشند

اصفهان- قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان است و هر فرد با ارائه کارت ملی می تواند ۶ کیلوگرم مرغ خریداری کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت مرغ در یک سال اخیر با نوسانات زیادی رو به رو بوده است و حتی در هفته‌های پایانی اسفندماه سال گذشته، بازار مرغ با کاهش عرضه به بازار، قاچاق و تخلف برخی از مرغ‌فروشان در فروش مرغ‌های قطعه‌بندی شرکتی با قیمت‌ های گران، دچار آشفتگی شده بود.

مرغداران افزایش قیمت مصوب مرغ را خواستار شده بودند اما از آنجا که دولت تصمیم داشت تا پایان نوروز هیچ کالایی گران نشود در برابر خواسته مرغداران مقاومت کرد و این اقدام سبب ضرر مرغداران و مصرف کنندگان و ورود دلالان به بازار مرغ شد و در آن زمان مرغ حتی با نرخ ۴۵ هزار تومان نیز به فروش می‌رسید.

برای کنترل این وضعیت به صورت محدود در برخی فروشگاه‌ها مرغ با قیمت مصوب دولتی توزیع می‌شد و بسیاری از شهروندان ساعت‌ها در صف‌های طولانی برای خرید مرغ با نرخ دولتی منتظر می ماندند.  اما برخی از خرده فروشی‌ها نیز مرغ را آزاد خریداری کرده و به نرخ آزاد می فروختند.

دو نرخی بودن قیمت‌ها آزار دهنده است
اگر چه بازار آشفته مرغ اکنون آرام تر شده و با سامانه‌ای شدن تولید و توزیع مرغ در بین فروشگاه‌ها، فروشندگان باید با نرخ مصوب مرغ را به فروش برسانند اما برخی از خرده فروشی‌ها همچنان گران فروشی می کنند که این امر موجب  چند نرخی بودن مرغ در بازار  شده است.

مهدی صبوری از شهروندان سالمند اصفهانی است که هر چند وضعیت مالی خوبی ندارد اما مجبور است به دلیل ناتوانی در ایستادن در صف‌های طولانی مرغ از مرغ فروشی سر کوچه‌شان خرید کند، او در این باره می‌گوید: قیمت هایی که در تلویزیون اعلام می شود با قیمت‌هایی که در مغازه ها علام می‌کنند بسیار متفاوت است، برخی اوقات ما را شوکه می‌کند، این دو نرخی بودن آزار دهنده است.

فروش قیمت بالاتر از قیمت مصوب در خرده فروشی‌ها تخلف است
در این ارتباط حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به خبرنگار بازار می‌گوید: مرغ دو نرخی در اصفهان معنا ندارد و مرغ زنده در سراسر استان با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به کشتارگاه‌ها می‌رسد و مرغ‌ها اعم از ریزجثه، متوسط و درشت جثه باید به قیمت مصوب عرضه شود.

او با بیان اینکه در استان اصفهان، مرغ دولتی و در سامانه رهتاب بین خرده فروشی‌ها توزیع می‌شود، ادامه می‌دهد: اگر خرده فروشی‌ تحت هر عنوانی بخواهد مرغ را بالاتر از قیمت مصوب به فروش برساند، تخلف است.

تناقض حرف تا عمل در بازار مرغ؛ برای هر کارت ملی ۶ کیلوگرم مرغ می‌فروشند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه سه نوع مرغ سطح +B، A و قطعه بندی شده در مراکز مجاز در سطح استان عرضه می‌شود، می افزاید: ۹۰ درصد گوشت مرغی که در اصفهان وجود دارد نوع B است و در یکی از کشتارگاه‌های استان نیز مرغ سطح A+ «مرغ پاک، بدون ضایعات آماده طبخ» تولید می‌شود که نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ کیفیت B  در ستاد تنظیم بازار استان ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان تعیین شده و  مرغ کیفیت A+ حدود ۱۶.۲ درصد از مرغ B گران تر است.

مرغ دولتی و در سامانه رهتاب بین خرده فروشی‌ها توزیع می‌شود، اگر خرده فروشی‌ تحت هر عنوانی بخواهد مرغ را بالاتر از قیمت مصوب به فروش برساند، تخلف است

ایراندوست با بیان اینکه هر نرخی غیر از این  تخلف و گرانفروشی است، تاکید می‌کند: فروش مرغ قطعه بندی و فله‌ای نیز در تمام مغازه‌ها ممنوع و تخلف است مگر مرغ‌های قطعه بندی شده در مراکز مجاز تولید که دارای بسته‌های خاص با وزن ۲ کیلوگرم برای مصرف خانوار بوده و قیمت سازمان حمایت از مصرف کننده روی آن درج شده باشد.‌

قطعه بندی غیرمجاز مرغ در فروشگاه‌ها
او می‌گوید: برخی مرغ فروشی‌ها به بهانه‌های مختلف به صورت غیر مجاز مرغ‌ها را قطعه بندی کرده و یا ادعا می‌کنند مرغ را آزاد و گران خریداری کردند؛  این‌ها همه فریب است و هیچ فروشگاهی حتی مرغ فروشی‌های محله‌ها اجازه تولید و فروش قطعات مرغ را ندارند. فروش مرغ فله‌ای نیز تخلف است و مردم گزارش دهند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان وضعیت تولید مرغ در این استان را خوب ارزیابی کرده و می افزاید: هم اکنون میزان تولید به اندازه مصرف است، در فروردین ماه میانگین کشتار مرغ ۵۲۳ تن در هر شب، اردیبهشت ماه ۵۴۹ تن در هر شب و در  خرداد ماه  ۵۵۵ تن در هر شب بود که حتی هفته گذشته آمار کشتار مرغ به ۶۰۰ تن نیز رسید.

ایراندوست با بیان اینکه در جوجه ریزی و تولید مرغ هیچ مشکلی وجود ندارد، اضافه می‌کند: با وجود این همچنان شاهد گرانفروشی در برخی مغازه ها هستیم ‌که این موضوع نیازمند نظارت بیشتر است و مصرف کنندگان نیز در هنگام خرید مرغ دقت کنند که فروشنده‌ای به بهانه‌های مختلف مرغ را به آنها گران نفروشند و هرگونه تخلف را به بازرسی اصناف گزارش کنند.

تناقض حرف تا عمل در بازار مرغ؛ برای هر کارت ملی ۶ کیلوگرم مرغ می‌فروشند

مرغ دو نرخی در استان وجود ندارد
در همین راستا اسماعیل نادری معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه مرغ دو نرخی در استان وجود ندارد به خبرنگار بازار می‌گوید: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان اصفهان نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان است و  غیر از این تخلف محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه فروش مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار استان در بیشتر فروشگاه‌ها و شهرستان‌ها رعایت می‌شود، می‌افزاید: برخی فروشگاه‌های مرغ متاسفانه بر اساس این مصوبه عمل نکرده و گرانفروشی می کنند که با توجه به اینکه مرغ تحت پوشش سامانه رهتاب بین فروشندگان مرغ توزیع می‌شود در صورت تخلف واحد خرده فروشی، سهمیه مرغ آن قطع می‌شود.

مرغ دو نرخی در استان وجود ندارد، براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار استان اصفهان نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان است و  غیر از این تخلف محسوب می‌شود

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه فروشگاه‌های مرغ تنها از طریق سامانه رهتاب می‌توانند مرغ خریداری کنند، اضافه می‌کند: فروشندگان متخلف که به دلیل گران فروشی، سهمیه مرغ آنها قطع می‌شود دیگر امکان دسترسی به سامانه رهتاب و ثبت سفارش نخواهد داشت و این ابزار ما برای کنترل بازار مرغ است.

سهمیه ۱۲ خرده فروشی در اصفهان قطع شد
نادری با بیان اینکه در گشت و بازرسی‌های یک هفته اخیر دسترسی ۱۲ واحد خرده فروشی مرغ متخلف به سامانه رهتاب قطع شد، تاکید می‌کند: خرده فروشی‌ها باید مرغ را به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار استان بفروشند و اگر کشتارگاه یا توزیع کننده در این زمینه تخلف می‌کند، فوری به پشتیبانی سامانه رهتاب یا با شماره گیری ۱۲۴ بازرسی سازمان صمت، تخلفات را گزارش کنند؛ برخورد خواهیم کرد.

او با بیان اینکه مرغ دو نرخی در اصفهان وجود ندارد، ادامه می‌دهد: اصفهان جزو معدود استان‌هایی است که مرغ با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان می افزاید: مصرف کننده نیز در صورت ارائه کارت ملی می توانند مرغ خریداری کند و هر فرد با ارائه کارت ملی می تواند هفته‌ای ۶ کیلوگرم مرغ بخرد.

هر چند مسئولان در اظهاراتشان بر این باورند تمام تلاش خود را برای ساماندهی بازار مرغ به کار گرفته‌اند، اما در این ارتباط باید توجه داشت که شرایط جور دیگری است و گویا متخلفان در بازار مرغ اصفهان از مسئولان جلوتر هستند.

کد خبر: ۹۵٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha