۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کاهش ارزش دلار متعاقب اظهار نظر رییس فدرال رزرو امریکا
بازار گزارش می دهد؛

کاهش ارزش دلار متعاقب اظهار نظر رییس فدرال رزرو امریکا

روز سه شنبه دو جلسه مهم در امریکا برگزار شد. یک جلسه در مجلس نمایندگان با حضور رییس فدرال رزرو امریکا بود و جلسه دوم بین رییس فدرال رزرو امریکا و رییس فدرال رزرو ایالت نیویورک برگزار شد.

بازار؛ گروه بین الملل: هفته گذشته بود که خبر احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ بهره بانکی باعث کاهش ارزش دلار در بازار جهانی شد. در آن زمان وزیر خزانه داری امریکا اعلام کرده بود افزایش نرخ بهره بانکی در سال ۲۰۲۳ محتمل است و در مورد مبلغ تزریق ماهانه به اقتصاد باید تجدیدنظر شود.

اما به نظر می رسد مقامات اقتصادی امریکا از پیامی که به بازار مخابره کردند راضی نبودند و رییس فدرال رزرو این کشور در جلسه روز سه شنبه خود  تاکید کرد هنوز در مورد زمان تغییر سیاستهای پولی در کشور نمی توان اطلاعات دقیقی ارایه داد. جرومی پاول در این مورد گفت: «سیاست های پولی سخت گیرانه تر فعلا در دستور کار ما قرار ندارد زیرا شریط اقتصادی کشور برای اجرای این سیاستها مناسب نیست.»

او در جلسه ای که با مجلس نمایندگان امریکا داشت تاکید کرد فدرال رزرو امریکا به دلیل نگرانی از افزایش نرخ تورم اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی نمی کند زیرا رشد تورم در کشور افسار گسیخته و نگران کننده نیست. فدرال روزر زمانی  نرخ بهره را افزایش می دهد که نشانه های مشخصی از تاثیرات منفی ناشی از رشد تورم در اقتصاد مشاهده کند یا نابسامانی ها و عدم توازن های مالی و پولی را در سطح کشور شاهد باشد. ضمن اینکه این سیاست با اطلاع رسانی قبلی انجام خواهد شد و تصمیمی نیست که به یکباره تصویب و اجرا شود.

به گزارش فارکس دیلی بعد از انتشار این خبر شاخص  ارزش دلار در مقابل شش ارز دیگر در مبادلات آسیا به ۹۲.۴۰۸ رسید که بالاترین میزان طی دو ماه اخیر بوده است.باید در نظر داشت که در جریان بحران کرونا ارزش دلار در بازار جهانی کاهش پیدا کرده بود ولی بعد از شروع واکسیناسیون در این کشور و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی روند افزایش ارزش دلار شروع شد. اما سرعت احیای این بازار بسیار کم است.

اقتصاد هنوز به حمایت نیاز دارد
 جرومی پاول رییس فدرال رزرو امریکا  در روز گذشته جلسه ای با رییس فدرال رزرو نیویورک داشت و در این جلسه هشدار داده بود که با بازسازی کامل اقتصادی در امریکا فاصله زیادی وجود دارد و درصورتیکه حمایت از اقتصاد متوقف شود، رکود و بحران های اقتصادی زیادی را تجربه خواهیم کرد.  

وی تاکید کرد: «افزایش نرخ بهره بانکی به معنای افزایش هزینه  استقراض از بانک  برای اجرای پروژه های مختلف  اقتصادی از قبیل خرید خانه، ساخت خانه یا کارهای شرکتی است. نرخ بهره پایین مردم را ترغیب می کند تا با وجود تمامی بحران ها و چالشهای اقتصادی، بازهم به استقراض از بانک بپردازند و از این طریق سرعت گردش پول در کشور زیاد شده و اقتصاد رشد می کند ولی اگر این شرایط متوقف شود، انگیزه وام گیری از بین می رود و سرعت رشد اقتصادی هم کاهش می یابد. ضمن اینکه افزایش بیکاری به دلیل کاهش تقاضا برای ملک و کاهش منابع مالی موجود در شرکتها می تواند اسیبهای زیادی را نیز به همراه داشته باشد.»

ری اتریل، رییس بخش ارزهای خارجی و مبادلات استراتژیت بازار ارز در بانک سیدنی در مورد این خبر به سی ان بی سی گفت:« به نظر می رسد فدرال رزرو تصمیم ندارد بازار را با تنش روبرو کند. بدون شک در سال جاری تغییری درسیاستهای حمایتی فدرال رزرو امریکا از اقتصاد مشاهده نخواهد شد ولی از ابتدای سال ۲۰۲۲ ورق در این بازی بر می گردد.به نظر من از ابتدای سال بعد به تدریج سطح حمایتها کاهش خواهد یافت ولی فدرال رزرو تلاش می کند تا این سیاست را با کمترین آسیب به بازار اجرا کند.»

او با اشاره به این مساله که جلسه بعدی فدرال رزرو امریکا در ماه سپتامبر برگزارش خواهد شد گفت:« جلسه بعدی اهمیت زیادی دارد زیرا گزارشهای مرتبط با عملکرد مالی امریکا در این جلسه مطرح می شود و تصمیمات نهایی اتخاذ خواهد شد. از نظر من اقتصاد امریکا زودتر از آنچه پیشتر پیش بینی شده بود از دوره بحرانی عبور می کند و رشد را از سر می گیرد.»

تغییرات بازار ارز در دنیا
به دنبال انتشار این خبر ارزش ارزهای مهم دنیا تحت تاثیر قرار گرفت. در این روز ارزش هر یورو در بازار جهانی به ۱.۱۹۳ دلار رسید در حالیکه متوسط ارزش ان در هفته گذشته برابر با ۱.۱۸۴ دلاربود. سرعت بالای واکسیناسیون در کشورهای اروپایی و انتشار خبر بازشدن مرزها در این کشورها به روی توریستهای واکسینه شده، عامل مهمی در رشد ارزش یورو در برابر دلار بود.

فارکس دیلی در مورد ارزش دیگر ارزهای مهم دنیا در برابر دلار نوشت:« در این روز ارزش  دلار استرالیا به ۰.۷۵۴ دلار امریکا رسید که نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشت. متوسط ارزش هر دلار استرالیا به ازای هر دلار امریکا در هفته گذشته برار با ۰.۷۴۷ بود.در این روز هر ۱۱۰.۷۴ ین ژاپن ارزشی برابر یک دلار داشت. هفته گذشته متوسط ارزش یک دلار امریکا برابر با ۱۱۰.۸۲۵ ین بود که بالاترین نرخ برابری از روز اول اوریل سال ۲۰۲۱ تا کنون بود.»

کد خبر: ۹۵٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha