۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
صنایع کوچک راه‌گشای اقتصاد اصفهان؛ بازوهای محرکی که نادیده گرفته می‌شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

صنایع کوچک راه‌گشای اقتصاد اصفهان؛ بازوهای محرکی که نادیده گرفته می‌شوند

اصفهان-صنایع کوچک و متوسط یکی از بازوهای اصلی محرک اقتصاد استان اصفهان را تشکیل می دهند که سهم عمده ای نیز در اشتغالزایی دارند، صنایعی که در گردونه مشکلات نادیده گرفته شده و اکنون در خطر انقراض هستند.

بازار؛ دریا قدرتی پور: کارشناسان معتقدند با سرمایه گذاری بر روی صنایع کوچک و متوسط به خصوص در اصفهان که پتانسیل های زیادی در این زمینه دارد می تواند اهرم مناسبی برای پایداری اقتصاد و تحقق سرمایه گذاری در این استان باشد.

در واقع یکی از محرک های صنعتی که در اشتغالزایی سهم عمده دارد، صنایع کوچک و متوسطی هستند که بازوی محرک اقتصاد استان اصفهان را تشکیل می دهند. بخشی که می تواند با رشد مناسب خود به نقطه مطلوب برسد و توسعه صنعتی را در قطب صنعت کشور به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که در سال های اخیر به دلیل مشکلات عدیده صنایع کوچک و متوسط در خطر انقراض قرار گرفته اند و حضور رقابتی خود را در گردونه صنعت از دست داده اند.

رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به این موضوع و با بیان اینکه ۹۳ درصد صنایع در کل کشور، صنایع کوچک و متوسط به شمار می روند، اظهار داشت: این صنایع در واقع می توانند با حداقل امکانات فضا و زیربنا و حداقل امکانات زیرساختی و انرژی شروع به کار کنند.

ایرج موفق ادامه داد: این صنایع سهم به سزایی در اشتغالزایی دارند که با کمترین سرمایه می توانند به این نقطه برسند و با کمترین سرمایه گذاری به اشتغال دست یابند و با تکمیل زنجیره های تولید در رسته های مختلف مفید عمل کنند.

وی گفت: صنایع کوچک و متوسط در فرایند تکمیل تولید کالا و حتی بازاریابی در داخل و خارج کشور کمک موثری بوده و در تشکیل تورها و خوشه های صنعتی نقش مهمی ایفا می کنند.

تشکیل معاونت صنایع کوچک
رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید توجه بیشتری به حوزه معاونت صنایع کوچک و متوسط داشته باشیم و حوزه معاونت صنایع کوچک را ایجاد کنیم، اظهار داشت: اگر به این موضوع به شکل تخصصی بنگریم می توانیم رشد قابل توجه اقتصادی را در کشور نظاره گر باشیم.

موفق تصریح کرد: در واقع صنایع کوچک هم سهم عمده ای در ارزش افزوده دارند و هم سهم عظیمی در اشتغال ایفا می کنند.

باید توجه کنیم که دولت حمایت چندانی از این بخش تاکنون نداشته است به نوعی که سهم ۲۰ تا ۳۰ درصدی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها که باید به صنایع کوچک و متوسط داده می‌شد، به  آن اختصاص داده نشده است. از سویی بروکراسی اداری که از مهم ترین مشکلات پیش پای تولید در اصفهان است هنوز با وجود وعده های مسئولان بالارده همچون استاندار اصفهان پای بر گردن فعالان اقتصادی می فشارد.

بنگاه ها و صنایع کوچک اقتصادی در جهان از اولویت و اهمیت خاص اقتصادی برخوردارند، در حالی که این موضوع در ایران چندان اهمیتی ندارد؛ حمایت بانک ها از این صنایع امری مهم تلقی می شود، اما متاسفانه بانک ها به جای حمایت سنگ اندازی می کنند

بانک ها به جای حمایت سنگ اندازی می کنند
در همین رابطه عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت و گو با خبرنگار بازار با گلایه از اینکه سهم صنایع کوچک از یارانه ها داده نشده است، گفت: بنگاه ها و صنایع کوچک اقتصادی در جهان از اولویت و اهمیت خاص اقتصادی برخوردارند، در حالی که این موضوع در ایران چندان اهمیتی ندارد.

وی افزود: حمایت بانک ها از این صنایع امری مهم تلقی می شود اما متاسفانه بانک ها به جای حمایت سنگ اندازی می کنند.

سهل آبادی با تاکید بر اینکه بیشترین درصد اشتغالزایی در اصفهان در صنایع کوچک اتفاق می افتد، ادامه داد: بسیاری از این واحدهای تولیدی نه حمایتی از دولت دیده اند و نه تسهیلاتی از بانک ها دریافت کرده اند.

بسیاری از این واحدهای تولیدی نه حمایتی از دولت دیده اند و نه تسهیلاتی از بانک ها دریافت کرده اند؛ این بنگاه ها از بروکراسی های اداری و اذیت کردن دولت شاکی هستند و آزرده خاطر از این هستند که دولت با مانع تراشی در مسیر فعالیت های صنعتی و تولیدی کوچک سهم عمده ای از اشتغال را از بین می برد

بروکراسی اداری، بار دیگر صنگ اندازی در مسیر تولید
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: این بنگاه ها از بروکراسی های اداری و اذیت کردن دولت شاکی هستند و آزرده خاطر از این هستند که دولت با مانع تراشی در مسیر فعالیت های صنعتی و تولیدی کوچک سهم عمده ای از اشتغال را از بین می برد.

سهل آبادی گفت: صدور آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های جدید و متعدد از جمله مسائلی است که مانعی برای ادامه راه این بنگاه ها ایجاد کرده است و این در حالی است که عملکرد بانک ها هم چندان مناسب نیست.

وی از سختگیری بانک‌ها در اعطای تسهیلات بانکی و تامین وثایق مورد نیاز انتقاد کرد و افزود: بسیاری از واحدها برای تامین وثیقه بانکی دچار مشکل می‌شوند. نظام بانکی حاضر به اعطای سرمایه ثابت به واحدهای تولیدی و صنعت نیست و فقط سرمایه در گردش کوتاه مدت می‌دهد.

نبود کار گروهی، مهم ترین مشکل و ضعف بخش صنعت
وی افزود: برخی از پیچیدگی‌های قانون سبب شده که بر سر راه صنعتگران در کشور موانعی ایجاد شود. همچنین مهم‌ترین مشکل و ضعف بخش صنعت، نبود کار گروهی است، زیرا در کارهای فردی بازدهی سرمایه کمتر از کار گروهی است.

سهل آبادی با تاکید بر اینکه متاسفانه سالیان زیادی است که بخش خصوصی با ناامنی در زمینه تامین مالی و تسهیلات روبرو است در حالی که بانک ها می توانند با کمی نرمش چرخ تولید را به حرکت درآورند از دولت خواست که در این رابطه حلال مشکلات باشد نه اینکه مانع تراشی کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در حالی این سخنان را می گوید که بر اساس قانون قرار بود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در اختیار صنایع کوچک و متوسط قرار گیرد، موضوعی که تا به امروز عملیاتی نشده است و بنگاه های کوچک و متوسط با مشکلات متعددی روبرو شده اند که پیامد آن جز تعطیلی و تعدیل نیرو نبوده است.

در کشور ما دولت در حال چاق شدن است و صنایع و بخش های خصوصی هر روز لاغرتر می شوند؛ این در حالی است که خصوصی سازی به ویژه در صنعت منجر به تحقق اقتصاد غیرنفتی می شود

خصوصی سازی و شکوفایی اقتصاد
در همین زمینه کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار خصوصی سازی را در صنعت یکی از عوامل مهم در کارایی و افزایش تولید دانسته و تصریح کرد: در اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید شده است که واگذاری امور به خصوص مسائل اقتصادی به مردم باعث می شود که شاهد شکوفایی اقتصاد باشیم گفت: در کشور ما دولت در حال چاق شدن است و صنایع و بخش های خصوصی هر روز لاغرتر می شوند.

رضا اسفندیاری، خصوصی سازی به ویژه در صنعت را منجر به تحقق اقتصاد غیرنفتی دانست و تاکید کرد: اقتصاد تک محصولی در کشور ما باعث شده که بسیاری از صنایع کوچک از رده خارج شوند.

 صنایع کوچک راه گشای اقتصاد استان
اسفندیاری با اشاره به اینکه استان اصفهان یک استان صنعتی محسوب می شود و در این زمینه پتانسیل های بالقوه و بالفعل بسیاری در زمینه صنعت دارد، گفت: لازمه حضور و رقابت در عرصه بین المللی در اولویت قرار دادن صنایع کوچک و متوسطی است که می تواند راه گشای اقتصاد استانی باشد که در این زمینه نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه اصفهان دیگر جایی برای صنایع آب بر ندارد بیان داشت: اصفهان در منطقه خشک قرار دارد و ما باید به فکر جایگزینی صنایعی باشیم که می تواند به اقتصاد پویا در این استان کمک کند تا جایگاه خود را بیش از پیش حفظ کرده و به عرصه های رقابتی بین المللی دست یابد.

این کارشناس اقتصاد، عمده‌ترین صنایع فعال در کشور را صنایع کوچک و متوسط دانست و گفت: اگر بخواهیم از رکود اقتصادی خارج شویم باید به صنایع کوچک و متوسط در اصفهان اهمیت بیشتری بدهیم.

صنایع کوچکی که پس از تولد دچار مرگ تدریجی می شوند
احسان مولوی، یکی از کارآفرینان نمونه استان اصفهان به خبرنگار بازار گفت: مشکل اصلی در صنایع کوچک این است که آنها مدتی کوتاه متولد می شوند و پس از آن به دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی، تسهیلات بانکی، دغدغه های فروش و ... دچار مشکل شده و مرگ تدریجی پیدا می کنند.

مولوی ادامه داد: من سال هاست در کسب و کارهای خانگی فعالیت می کنم و مشکل بزرگی که دارم توسعه کسب و کارم و همچنین هماهنگ نبودن بانک ها و عدم حمایت دولت است.

افزایش مشارکت مردم در اقتصاد، امری نیست که راحتی بتوان از آن گذشت و کشورهای توسعه یافته در این زمینه خط مشی مناسبی پیاده کرده اند که بتوانند برای خود اشتغالی پایدار ایجاد کنند

وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای کوچک و خرد می تواند خوداتکایی و خودکفایی را در خانواده ها ایجاد کند تصریح کرد: افزایش مشارکت مردم در اقتصاد، امری نیست که راحتی بتوان از آن گذشت و کشورهای توسعه یافته در این زمینه خط مشی مناسبی پیاده کرده اند که بتوانند برای خود اشتغالی پایدار ایجاد کنند.

مولوی کسب و کار خرد و مشاغل خانگی را یکی از زمینه های اشتغال برای استان اصفهان دانست که تا چندی پیش از بیکاری رنج می برد و میانگین بیکاریش بالاتر از میانگین کشور بود.

این کارآفرین نمونه اظهار امیدواری کرد که با حمایت مسئولان زمینه فعالیت بیشتری برای تولید و کسب و کار مشاغل خرد ایجاد شود و شرایط آسانی برای گرفتن تسهیلات برای تولیدکنندگان کوچک ایجاد گردد.

عدم توازن اشتغال و بیکاری در استان/ضرورت تشویق مردم به سرمایه گذاری
اکنون عدم توازن اشتغال و بیکاری و همچنین نوسانات عرضه و تقاضا و تغییرات قیمت مواد اولیه، مشکلات نقدینگی و مالی و همچنین عدم همکاری بانک ها در ارایه تسهیلات و وام های کم بهره به بنگاه های کوچک باعث شده که آنها دچار مشکلات عدیده ای از جمله به روز نشدن ماشین آلات و فرسوده شدن آنها روبرو باشند.

امری که می توان با فرهنگسازی و تسهیل بروکراسی های بانک ها و همچنین تشویق مردم به سرمایه گذاری در امر تولید به نتیجه خوبی رساند. موضوعی که ارتقا سطح کیفیت کالای تولید داخل را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه اصفهان را به سال های شکوفایی تولید و رقابت محصولات نزدیک می کند.

کد خبر: ۹۵٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha