۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
ترمز رشد تقاضای کالاها در چین کشیده شد

ترمز رشد تقاضای کالاها در چین کشیده شد

موسسه S&P Global طی گزارش اعلام کرد: احتمالا کاهش نرخ رشد چین، اقتصاد این غول آسیا را در آینده با کاهش تقاضای کالاها مواجه کرده و ترمز افزایش هیجانی قیمت ها را کشیده و ابرچرخه فعلی را مهار خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالا، با این حال برخی حاضرین در این اجلاس که توسط فایننشال تایمز و در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوئن بصورت مجازی برگزار شد، گفتند یک تغییر ساختار طولانی مدت در اقتصاد چین به دلیل انتقال انرژی و تغییرات سبز شدن، ممکن است به ظهور یک ابرچرخه در دهه ۲۰۳۰ منجر شود.

Jeff Currie رئیس تحقیقات جهانی کامودیتی های گلدمن ساکس گفت: چین دیگر بزرگترین منبع رشد همچون گذشته نیست و این امر نشان می دهد که دیگر چین نمی تواند افزایش قیمت ها را کنترل کند.

وی در پنل این اجلاس در ادامه گفت: بازارهای کالایی از وابستگی چین رها شده اند زیرا مصرف کنندگان در آمریکا و اروپا قیمت های بالا را جذب می کنند درحالی که حاشیه سود در چین ضعیف است.

دولت چین در طول هفته های اخیر معاملات را تحت فشار قرار داده و اعلام کرد؛ پس از رسیدن قیمت ها به بالاترین سطح خود در بازارهای فولاد و سنگ آهن، تبانی قیمت صورت گرفته است.

افزایش قیمت، عمدتا به اقدامات محرک دولت ها در بسیاری از کشورها برای بهبودی و رهایی از اثرات ویروس همه گیر کرونا و همینطور مشکلات طرف عرضه در برزیل و استرالیا نسبت داده می شود.

Mark Williams اقتصاددان ارشد آسیا در شرکت Capital Economics در این اجلاس اعلام کرد: در حالی که فعالیت های زیرساختی چین در حال حاضر بسیار قابل توجه بوده و ۱۵ درصد بالاتر از سطح قبل از پاندمی است، اما چشم انداز تقاضای آینده این کشور برای کالاها مثبت نیست.

چین اکنون بیش از نیمی از عرضه های مس و فولاد جهان را مصرف می کند و بیش از نیمی از تولید آلومینیوم اولیه را به خود اختصاص داده است که بیشتر این تولیدات از انرژی حاصل از زغال سنگ استفاده می کنند.

ویلیامز می گوید: انتظار می رود رشد چین طی دهه آینده به نصف کاهش یابد و براساس برنامه ۵ ساله مصرف کامودیتی ها در آینده کمتر می شود.

صندوق بین المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی چین را در سال جاری ۸.۴۴ درصد پیش بینی کرده که از ۲.۲۷ درصد در سال ۲۰۲۰ بهبود چشمگیری داشته و این رشد تدریجا در سال ۲۰۲۶ به ۴.۸۶ درصد کاهش می یابد.

این تحلیلگر گفت: شهرنشینی کند خواهد شد و بیشتر به تکنولوژی ها تا توسعه های زیربنایی توجه می گردد. چین اهداف سبز بسیار بلند پروازانه ای را دنبال می کند و اگر مصرف آلومینیوم خود را افزایش دهد قادر به دستیابی اهداف دی اکسید کربن نخواهد بود.

Jumana Salaheen اقتصاددان ارشد و رئیس پایداری موسسه CRU در این اجلاس گفت: افزایش شدید قیمت کامودیتی ها بخشی از یک چرخه بهبود کسب و کار از پاندمی است نه یک ابر چرخه. CRU معتقد است قیمت ها به اوج خود رسیده است.

وی گفت: ابر چرخه به معنای افزایش قیمت ها برای ۱۰ تا ۳۵ سال است. در طول ۱۵۰ سال گذشته ۴ ابرچرخه را تجربه کردیم که شامل دوره صنعتی سازی در دهه ۱۸۸۰، سال های پرهیاهوی دهه ۱۹۲۰، دوره طولانی رونق پس از جنگ جهانی دوم و در آخر پس از الحاق چین به WTO در سال ۲۰۰۱ می باشد. وی گفت: البته چرخه های تجاری دیگری نیز وجود دارد.

کد خبر: ۹۵٬۱۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha