۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
عدم شفافیت قیمت فولاد

عدم شفافیت قیمت فولاد

واکسیناسیون کرونا در اکثریت کشورهای توسعه یافته در حال انجام است و دوباره چرخ تولید در حال چرخیدن است و قطعا تحولات مثبتی در بازار فولاد رخ خواهد داد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است عوامل مختلفی بر قیمت شمش موثر است و همین عوامل در کنار یکدیگر دلیلی بر آن است که قیمت شمش در بازار داخل افزایش یابد؛ از سوی دیگر وقتی تقاضایی برای میلگرد نیست در نتیجه قیمت ظاهری میلگرد قیمت واقعی نمی تواند باشد.

ایشان در مورد بالاتر رفتن قیمت شمش از قیمت های صادراتی  نیز اینطور بیان کرد: قیمت های برآورد شده بر اساس قیمت دلار نیمایی است در حالیکه در بخش خصوصی همه تولیدکنندگان با دلار نیمایی کار می کنند در نتیجه فاصله قیمتی زیادی پیش می آید و چنین است که صادر کنندگان فعالیت در بازار صادراتی را به فروش در بازار داخلی ترجیح می دهند.

آنچه که واضح به نظر می رسد این است که واکسیناسیون کرونا در اکثریت کشورهای توسعه یافته در حال انجام است و این چنین دوباره چرخ تولید در حال چرخیدن است و قطعا تحولات مثبتی در بازارفولاد رخ خواهد داد و مشاهده می شود که قیمت های جهانی در حال افزایش است حال آنکه چین هم سیاست های خود را در بازار فولاد تغییر داده است و قطعا این مسئله هم بر قیمت های جهانی تاثیر گذار خواهد بود.

این روزها با این که در فصل گرم سال هستیم و انتظار می رود ساختمان سازها فعال باشند، مشاهده می شود که آنچنان تقاضایی برای خرید میلگرد وجود ندارد و قیمت میلگرد به ۱۵ هزار الی ۱۵ هزار و ۲۰۰ رسیده و در واقع اختلاف قیمت روال تولید تا محصول پایانی بسیار زیاد و چشمگیر است.

حال آنکه در این بین قیمت برق در کشور برای تولیدکنندگان فولاد ۵/۵ الی ۷ برابر بیشتر شده  و از سوی دیگر قطعی برق اثر مستقیمی بر تولید فولاد دارد و کارخانه ها به همین دلیل فقط می توانند با ۴۰ درصد ظرفیت خود تولید کنند. شایان ذکر است قیمت مواد اولیه و افزودنی و از سمت دیگر افزایش حقوق کارمندان و بخشی مسائل دیگر نیز موثر بود که در نهایت امر، قیمت شمش افزایش یابد. آنچه که مهم است قیمت سنگ آهن و کنسانتره در بازارهای جهانی بالاست همین امر تاثیر مستقیم بر تولیدکنندگان سنگ آهن دارد و آنان نیز علاقه آنچنانی به خریداران داخلی و بازار داخلی ندارند.

قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا هم اکنون ۹ هزار تومان گزارش شده است. نوردکاران مدعی هستند که ما هم اکنون ۱۰۰ تولید کننده خصوصی محصولات فولادی داریم و بقیه تولید کنندگان دولتی هستند و لازم به ذکر است که تولیدکنندگان نمی خواهند محصولات خود را با زیان بفروشند. مشکل اصلی این است که به دلیل رکود ونبود ساخت وساز قیمت میلگرد در سطح پایینی است و قیمت ها واقعی نیست.

یک مشکل شفاف دیگر که در این حوزه به چشم می خورد، این است که صادرات میلگرد در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها در سطح پایینی قرار دارد و صادرکنندگان میلگرد، به هنگام خرید میلگرد از آن جایی که تعرفه وارداتی روی کالا می خورد، آن را خیلی ارزانتر خریداری می کنند. نوردکاران برایشان بسیار حائز اهمیت است که هزینه تبدیل فولاد به میلگرد را روی محصول لحاظ کنند و در واقع رقابت بر سر صادرات بین خودشان باشد و همه این مسائل و شاید بی تدبیری ها منجر شد که قیمت میلگرد نسبت به قیمت شمش برای صادرات پایین تر باشد.

کد خبر: ۹۵٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha