۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
رشد ۲ برابری تصرف خانه استیجاری توسط مستاجران| هشدار نسبت به پدیده «زندگی در چادر»
نماینده دشتستان در مجلس با بازار مطرح کرد

رشد ۲ برابری تصرف خانه استیجاری توسط مستاجران| هشدار نسبت به پدیده «زندگی در چادر»

ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در صورت عدم پاسخ به نیاز اساسی مسکن مردم، افزایش حاشیه‌نشینی یا حتی زندگی در چادر دور از انتظار نیست.

ابراهیم رضایی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، ضمن اشاره به افزایش بیش از حد قیمت اجاره بها نسبت به سال‌های گذشته در کشور افزود: این رشد غیرطبیعی متأثر از دو عامل افزایش نجومی قیمت مسکن و رشد تعداد مستأجران بوده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اجاره‌بها تابعی از قیمت مسکن است و پرواضح است که جهش قیمتی مسکن روی نرخ اجاره‌بها تأثیر شدیدی گذاشته است و کسانی که متقاضی مسکن بودند به دلیل افزایش قیمت بالای مسکن و کاهش قدرت خرید از حضور در بازار مسکن ملکی ناامید شده و به بازار استیجاری ورود کرده‌اند که این فشار مضاعفی را به بازار اجاره وارد کرد و رشد ۲ برابری تصرف خانه استیجاری توسط مردم از این مسئله ناشی می‌شود.

رضایی با بیان اینکه هر ساله روند تکراری افزایش اجاره‌بها اتفاق می‌افتد، گفت: دلیل اصلی این مسئله این است که بخش سرمایه‌ای در حال حاضر غالب و حاکم بر بازار مسکن کشور است و آخرین آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد بالای ۷۵ درصد بخش مسکن کشور در اختیار تقاضاهای سرمایه‌ای و تنها ۲۵ درصد مربوط به تقاضاهای مصرفی است.

وی با بیان اینکه این آمار و اطلاعات حاکی از تبدیل مسکن به کالای سرمایه‌ای دارد، گفت: زمانی که این اتفاق می‌افتد به‌طور طبیعی قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند و به‌تبع نرخ اجاره‌بها نیز بیش از حد افزایش می‌یابد.

تاخیر در اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
این نماینده مجلس ادامه داد: این افزایش قیمت در حالی رخ می‌دهد که تصویب و اجرای طرح‌ها و لوایحی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه که بازار مسکن را سامان می دهد، همچنان با بهانه‌هایی به تأخیر افتاده است.

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از هزینه‌های اقشار و دهک های پایین درآمدی را مسکن تشکیل داده است و شمار زیادی از خانواده‌ها دیگر نمی‌توانند وضعیت گذشته خود را حفظ کنند. بر اساس آمار بانک مرکزی، به‌طور میانگین مردم تهران نزدیک به ۵۰ درصد از درآمد خود را برای مسکن هزینه می‌کنند که این مسئله در دهک‌های پایین و کم‌درآمد به ۷۰ درصد هم می‌رسد.

رضایی خاطرنشان کرد: افزایش بیش از ۲ تا ۳ برابری قیمت مسکن و اجاره‌بها در سالهای اخیر موجب شده است تا برخی به حاشیه شهرها مهاجرت کنند که همین مسئله فشارهای روحی، نارضایتی عمومی و آسیب‌های اجتماعی به وجود آورده است و اگر به مصاحبه‌های صدا و سیما در مورد خواسته از رییس جمهور آینده دقت شود، اغلب مردم مشکل و معضل مسکن را گوشزد می‌کنند.

خطر زندگی در چادر
نماینده مردم دشستان با بیان اینکه در صورت عدم پاسخ به این نیاز اساسی، افزایش حاشیه‌نشینی یا حتی زندگی در چادر دور از انتظار نیست، گفت: برای حل این مسئله باید جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه، هرچه سریع‌تر تصویب و با پدیده سوداگری در بازار مسکن مقابله کرد.

رضایی اظهار کرد: مطابق با بررسی‌های کارشناسی، اکنون زمان معطل نگه‌داشتن طرح مهمی به نام مالیات بر عایدی سرمایه نیست و مجلس هر چه سریعتر باید برای رفع سوداگری در بازار مسکن جزئیات آن را به تصویب برساند.

نماینده مجلس یازدهم گفت: زمانی که در متن طرح مردم عادی معاف هستند و تنها اصابت این مالیات به سوداگرانی است که با افزایش قیمتها سودهای کلان برای خود دست و پا می‌کنند؛ باید نرخ های بازدارنده برای این مالیات در نظر گرفت.

رضایی ادامه داد: وقت آن فرا رسیده که توزیع نیاز اصلی مردم عادلانه باشد؛ چرا در دست یک فرد که تنها با ثروت ‌اندوزی و بدون هیچ زحمت و ریسکی چندین خانه باشد، اما مردم مستضعف روز به روز فقیر و فقیرتر و در آرزوی اجاره خانه متناسب با درآمد خود باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه در بیش از ۱۸۰ کشور دنیا برای بیش از ۱۰۰ سال تجربه شده و تنها معدود کشورهایی مانند ما از این اهرم برای کنترل بازار تقاضای کاذب بهره نمی‌گیرد، به معنای بهتر آنکه سوداگران در همه کشورها هزینه سوداگری خود را پرداخت می‌کنند؛ اما در کشور ما با ایشان کاری نداریم و میتوانند به التهاب و ایجاد نوسانات در بازار به راحتی ادامه دهند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دو رویکرد کنترل تقاضا و افزایش عرضه قطعا موجب بهبود شرایط خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه خواهد شد و همراه با اخذ مالیات از سوداگران باید حمایت کافی را از تولید و ساخت و ساز مسکن از طریق کاهش هزینه‌های ساخت مانند زمین و کنترل قیمت مصالح انجام داد.

کد خبر: ۹۴٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha