۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
افزایش شاخص کل در پی کاهش نرخ سود بین بانکی
در گفتگو با بازار بیان شد؛

افزایش شاخص کل در پی کاهش نرخ سود بین بانکی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه حضور افراد حقیقی در بازار سهام با شکل‌گیری اعتماد میسر می‌شود، مطرح کرد: بازار در پی کاهش نرخ سود بین بانکی تغییر مسیر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بازار، شاخص کل بازار سرمایه دیروز نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت و امروز در حالی که ابتدا در حال سقوط بود، دوباره تغییر مسیر داد و تا انتهای معاملات رشد کرد. این شاخص در انتهای معاملات امروز، ۴ هزار و ۸۳۵ واحد رشد کرد که این رشد را مدیون گروه‌های خودرویی و بانکی و همچنین حمایت سهامداران حقوقی بود. در این میان، شاخص هم‌وزن نیز هم‌راستا با نماگر اصلی بورس ۱۳۷ واحد رشد کرد و روی ۳۷۰ هزار و ۲۵ واحد ایستاد.

 نمادهای کامودیتی‌محور همگام با کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی خود، کاهش قیمت را دیدند چراکه قیمت مس نسبت به هفته‌های گذشته خود که به بالاتر از ۱۰ هزار دلار رسیده بود، این روزها به مرز ۹ هزار دلار رسید تا «فملی» بیشترین افت را در بازار سرمایه داشته باشد.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: با توجه به اعلام نتیجه انتخابات ریسک‌های متوجه بازار از بین رفته‌اند و  به نظر می‌رسد در سیاست‌های داخلی کشور  ثبات شکل خواهد گرفت، اما صحبت‌های رئیس جمور منتخب در جمع خبرنگاران و حمایت از سهامداران این بازار نیز باعث شد که این بازار در میانه مسیر تغییر مسیر دهد.

وی در ادامه تصریح کرد:  حضور افراد حقیقی در بازار سرمایه با شکل‌گیری اعتماد میسر می‌شود و اگر جریان مالی و نقدینگی در بازار مناسب باشد این اعتماد شکل می‌گیرد. سیاست‌گذاری‌هایی که در بازار سرمایه گرفته می‌شوند باید در جهت تقویت بازار باشد و به عمق آن کمک کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در این باره توضیح داد: کاهش سود بین بانکی یکی از راهکارهایی است که به بازار کمک می‌کند ما در بازار شاهد هجوم نقدینگی هستیم و نرخ سودهای بین بانکی که در حال حاضر بین ۱۹ تا ۲۰ قرار دارد ظلم به اقتصاد و عرصه تولید است و به ایجاد هزینه‌های جبران ناپذیر و زیان‌باری ختم می‌شود.

نوروزی درباره سیاست‌های بازار سرمایه بیان داشت: سیاست‌گذاری‌ها در بازار سرمایه باید در جهتی باشد که رفتار بازارگردان‌ها در آن تغییر کند و از خرید در دامنه‌های منفی پرهیز کنند و در جهتی رفتار کنند که قیمت‌های یک سهم به جای حرکت به سمت پایین روندی صعودی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تزریق نقدینگی به بازارگردان‌ها باید صورت بگیرد و با پرهیز از خرید و رفتار سلیقه‌ای بازارگردان‌ها در به ثبات رسیدن بازار کمک کنند، مطرح کرد: اگر مذاکرات به نتیجه‌ای برسد، نرخ دلار به نزدیک ۲۰ هزار تومان نزدیک شود و نرخ سود بین بانکی به حوالی ۱۷ یا ۱۸ درصد پایین بیاید تاثیرات مثبتی را در بازار شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دولت جدید نقدینگی را وارد بازار سرمایه کنند و اگر تزریق پول به بازار صورت بگیرد، از ترس و هیجان فعلی در بازار کاسته می‌شود و به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که بازار در اکثر سهم‌ها رشد خواهد داشت و در نهایت روزهای سبز زیادی را پشت سر خواهد گذاشت.

کد خبر: ۹۴٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha