۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
حمایت از کسب و کارهای ایرانی؛ حتی در حوزه رمزارز
چرا وجود پلتفرم ­های آنلاین داخلی ضرورت است؟

حمایت از کسب و کارهای ایرانی؛ حتی در حوزه رمزارز

اشتغالزایی و توسعه کسب و کارهای فناورانه حوزه رمز ارز از مهمترین دستاوردهای پلتفرم‌های آنلاین ارز دیجیتال ایرانی است و باید در همین راستا حمایت شوند.

بازار؛ گروه بورس و رمزارزها: سایه هولناک حواشی عجیب و چالش‌های جنجال برانگیز رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی همچنان بالای سر حوزه رمزارزها در ایران است و شاید به این زودی‌ها کنار نرود. همچنان که در بسیاری از کشورهای دیگر هم این حواشی البته در مدل‌های کاملا متفاوت بازار رمزارزها را تحت تاثیر قرار داده است. اما این در حالی است که ارزهای دیجیتال به دلایل مختلف از جمله سوددهی‌های مالی، ماهیت جذابی دارند.

صاحب‌نظران اعتقاد دارند که مهمترین دلیل این حواشی، نوین و ناشناخته‌بودن این حوزه برای عموم مردم، حاکمیت‌ها، دولت‌ها و قانون‌گذاران است. شاید همانطور که با نخستین سپرده‌گذاری‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های بانکی رفتار می‌شد.

متاسفانه به نظر می‌رسد در ایران با وجود ظرفیت‌ها و نیازهای قوی‌تر، این مدل حواشی بیشتر از سایر کشورها در حال رخ دادن است. چون هم نقص قانونی داریم و هم برای افزایش آگاهی عمومی فعالیت علمی آنچنانی صورت نپذیرفته است.

در چنین شرایطی افراد مختلف تنها به دلیل علایق شخصی اما بدون تحصیل یا آموزش تخصصی، در شبکه‌های اجتماعی به صاحب‌نظران این حوزه تبدیل شده‌اند و بعضی از آنها هم با اینکه نیت افزایش آگاهی اجتماعی دارند، بخشی از این چالش‌های عجیب را دامن می‌زنند.

چرا پلتفرم‌های رمزارز ایرانی بازیگران مهم این عرصه‌اند؟
اگر تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی ناجوانمردانه غربی را مهمترین مشکل و بزرگترین چالش توسعه فناوری‌ها و معاملات رمزارز داخل کشور بدانیم، باید قبول کنیم که همه فعالان این حوزه در واقع سربازهای این جنگ‌ نابرابر تحمیلی هستند.

همه پلتفرم‌های معتبر و با سابقه رمزارز ایرانی، انجمن بلاکچین ایران، مروجان و فعالان داخلی، همگی در یک جبهه قرار دارند. درباره ضرورت وجود هریک از آنها شکی نیست؛ همانطور که تضعیف هر کدام هم خواسته دشمن و تحمیل‌کننده این جنگ ناجوانمردانه است.

پلتفرم‌های معتبر رمزارز ایرانی مثل اکسکوینو، نوبیتکس، تبدیل، والکس، اکسیر و... همه از فرماندهان این جنگ هستند. چه کسی بیشتر از همه تمایل دارد این فرماندهان را تضعیف یا ترور کند؟

پاسخ روشن است: دشمنی که در خارج از این مرزها برای تصاحب سرمایه‌های مالی و انسانی کشور از هیچ فعالیتی دریغ نمی‌کند.

رقابت‌های داخلی، دلسوزی برای سرمایه‌های مردم، ایجاد مرجعیت یا هر انگیزه دیگری نباید باعث خوشحالی طرف مقابل جنگ شود. به عنوان مثال صرافی رمزارز اکسکوینو متعلق به یکی از معتبرترین هلدینگ‌های کارآفرین حوزه فناوری است. این پلتفرم به عنوان یکی از پیشروترین و قدیمی­ترین پلتفرم­های خرید و فروش رمزارز، نزدیک به چهارسال بدون حاشیه به ارائه و توسعه خدمات فناورانه پرداخته است. همچنین ده‌ها نفر از توانمندترین و فنی‌ترین جوانان کشور در آن مشغول به کار هستند. این صرافی در زمینه امنیت و توسعه توانمندی‌های فنی، ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای دارد و توانسته است تا در پیشرفت کشور در حوزه بلاکچین و انتقال دانش فنی و بومی‌سازی فناوری نقش مهمی را بازی کند. اکسکوینو ویژگی‌هایی دارد که حتی در منطقه و کشورهای اطراف نظیر آن را نمی‌توان مشاهده کرد.

نوبیتکس، والکس، تبدیل، اکسیر و بقیه صرافی‌های مهم کشور هم هر کدام ویژگی‌هایی دارند و ظرفیت‌هایی را برای کشور ایجاد کرده‌اند. با این حال قطعا به دلایل متعدد از جمله نوین بودن حوزه در کشور ضعف‌هایی هم وجود دارد. اما باید دقت کرد توانمندی‌ها و ویژگی‌هایی همچون ایجاد اشتغال برای نیروهای متخصص در داخل کشور، ممانعت از مهاجرت و خروج سرمایه‌های مغزی و انسانی به پلتفرم‌های خارجی، در دسترس و قابل نظارت بودن توسط نهادهای بالاسری داخلی و... را همین پلتفرم‌های ایرانی ایجاد کرده‌اند.

اتهام و برچسب‌زنی به فعالیت‌های این پلتفرم‌ها به دور از انصاف و منطق است و نتیجه‌ای جز از بین رفتن ظرفیت‌های ملی ندارد.

تحریم‌ها مهمترین ابزار برای مقابله با سرمایه‌های ایرانی
کارشناسان معتقدند پلتفرم‌های آنلاین رمزارز داخلی مهمترین بستر معاملات و توسعه کسب و کارهای ارزهای دیجیتال برای ایرانیان داخل کشور هستند.

در همین زمینه کاوه مشتاق از فعالان بازار رمزارزها می‌گوید: «حتی اگر شما به کشوری دیگر سفر کنید و در پلتفرم‌های آنلاین بین‌المللی ثبت نام کنید، ممکن است به دلیل تحریم‌ها و کارشکنی‌های ناجوانمردانه توان واریز و برداشت یا معامله را نداشته باشید. بهترین راه تجارت کردن در بازارهای کریپتوکارنسی برای ایرانی‌ها پلتفرم‌های ایرانی است.

او اعتقاد دارد: «حتی اگر اقامت کشوری دیگر مثلا آلمان را داشته باشید تا زمانی که پاسپورت آلمانی دریافت نکنید اجازه خرید و فروش رمزارزها را از طریق پلتفرم‌های آنلاین بین المللی نخواهید داشت. پلتفرم‌های آنلاین داخلی با وجود نقاط ضعف (که روز به روز کمتر می‌شوند)، برای ایرانی‌ها امکانات بسیار خوبی را فراهم می‌کنند.»

این کارشناس و فعال حوزه رمزارز تاکید می‌کند: «تحریم ها ضرورت وجود صرافی‌های آنلاین رمزارز داخلی را بیش از پیش نمایان می‌کنند و به همین دلیل باید از آن ها حمایت گسترده شود.»

مشتاق می‌گوید: «بسیاری از پلتفرم‌های ارز دیجیتال بین‌المللی ممکن است مورد حمله سایبری قرار بگیرند و البته برای ایرانی‌ها هم اتفاق می‌افتد و آنها باید امنیت سایبری خود را تقویت کنند. این امر برای تمامی پلتفرم‌های آنلاین دنیا صدق می‌کند. از سویی دیگر باید قانون‌گذاری‌های مناسبی برای معاملات رمزارزها در داخلی کشور وضع شود.»

این کارشناس اعتقاد دارد حفاظت و به روزرسانی امنیت سایبری برای تمامی پلتفرم‌های آنلاین دنیا یک ضرورت است و اگر یک صرافی ایرانی توانسته باشد در این حوزه پیشرفت کند باید به صورت جدی مورد حمایت قرار بگیرد.»

کد خبر: ۹۴٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha