۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
ایران با لغو تحریم‌ها قادر است به سرعت به بازار نفت بازگردد
رویترز:

ایران با لغو تحریم‌ها قادر است به سرعت به بازار نفت بازگردد

رویترز در گزارشی به توان بالای ایران برای بازگشت به بازار نفت بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها پرداخت.

به گزارش بازار، چهار منبع فعال در حوزه صنعت و تجارت به رویترز گفته‌اند که اگر ایران درباره برنامه هسته‌ای خود به توافقی جدید دست یابد و تحریم‌ها لغو شود، می‌تواند به سرعت میلیون‌ها بشکه نفتی را که در انبارها ذخیره کرده است، صادر کند. ایران همچنین در حال انتقال نفت به مراکزی است که امکان صادرات سریع آن را فراهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، ایران، چهارمین منابع بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد و مایل است در صورت حصول توافق و لغو تحریم‌های آمریکا، تولید خود را از روزانه ۲.۱ میلیون بشکه کنونی به ۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این بدان معناست که تولید نفت ایران به همان سطح پیش از اعمال تحریم‌های دولت ترامپ باز خواهد گشت.

همچنین به گفته شرکت‌های فعال در حوزه مشاوره انرژی، ایران قصد دارد از ذخایر ساحلی و غیر ساحلی خود ۲۰۰ میلیون بشکه نفت صادر کند. در این صورت ایران قادر خواهد بود به مدت ۶ ماه، روزانه ۱ میلیون بشکه نفت بیشتری صادر کند که ۱ درصد نفت مورد نیاز جهان را در بر می‌گیرد.

به گفته یکی از منابع رویترز، ایران در ماه‌های نخست لغو تحریم، از حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت ذخیره‌شده خود استفاده خواهد کرد که ۳۰ تا ۳۵ میلیون بشکه از آن در زمان اعمال تحریم‌ها انبار شده است.

افزایش عرضه روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران ممکن است فشار را بر بهای طلای سیاه تشدید کند و افت آن را به همراه داشته باشد اما بنا بر پیش‌بینی بانک سرمایه‌گذاری «گولدمن ساکس»، بازار جهانی نفت قادر است این عرضه اضافی را به سرعت جذب کند.

به دلیل بهبود نسبی شرایط اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای سوخت در جهان رو به افزایش است و اوپک و متحدان غیرعضو آن به دلیل جلوگیری از تأثیر شوک بازگشت ایران به بازار نفت، برای افزایش عرضه خود محتاطانه عمل کرده اند.

همچنین گفته می‌شود بخش بزرگی از نفت ذخیره‌شده ایران در تانکرهایی در مناطق مختلف آسیا انبار شده است -- قاره‌ای که به طور تاریخی همواره بزرگترین بازار نفت ایران محسوب می‌شود. تخمین زده می‌شود حدود ۷۸ میلیون بشکه نفت و میعانات ایران بر روی دریاهای مختلف انبار شده است در حالی که این رقم سال گذشته در همین زمان، ۴۱ میلیون بشکه بود. بسیاری از تانکرهای ایران در نزدیکی بازار شرق آسیا پارک شده اند و به نظر می‌رسد آنها تنها چند روز تا آغاز رسمی صادرات ایران فاصله داشته باشند.

کد خبر: ۹۴٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha