۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
بحران بی آبی در انتظار فارس/ استمرار خشکسالی های سنواتی
مدیر عامل آبفای فارس اعلام کرد

بحران بی آبی در انتظار فارس/ استمرار خشکسالی های سنواتی

شیراز - مدیر عامل آبفای فارس گفت: اگر مصرف آب در سطوح مختلف مدیریت نشود، شرایط کنونی منتهی به بحران بی‌آبی در استان فارس خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی آبفای فارس، علی بوستانی در آستانه هفته «صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی» گفت: اول تا هفتم تیرماه، فرصتی برای یادآوری اولویت‌ها در زمینه مصرف بهینه آب و توسعه الگوی مناسب مصرف و ترویج راهکارهای مدیریت مصرف آب است.

وی با یادآوری اینکه بحران بی‌آبی به عنوان یک ابرچالش برای جامعه بشری مطرح است، گفت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و اکنون با کمبود بارش مواجه است به طوریکه میانگین بارندگی در ایران، کمتر از یک سوم میانگین جهانی است.

بوستانی با بیان اینکه کمبود بارش از یک سو و همگن نبودن بارش ها از نظر زمانی و مکانی و میزان تبخیر، از سوی دیگر عملا دستیابی به منابع آبی پایدار را بسیار دشوار کرده است، گفت: پنج چالش عمده بخش آب در کشور به ویژه استان فارس شامل تغییر اقلیم، خشکسالی‌های متوالی در سنوات اخیر، برداشت بی رویه آب از منابع موجود، فرو نشست سطح زمین و جذب و ذخیره نشدن آب به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و قیمت ناچیز آب و فاصله زیاد بین قیمت تمام شده و قیمت فروش آب است.

او با اشاره به اینکه شرکت‌ها و سازمان‌های متولی تأمین آب در شرایط کنونی به این نتیجه رسیده اند که راه مقابله با بحران کم آبی را نباید در طرح‌های مطالعاتی برای کشف منابع جدید دنبال کرد، گفت: اصولی ترین روش، مهار بحران‌های ناشی از خشکسالی و کم آبی، اعمال مدیریت کاربردی در حوزه تقاضا، مصرف و صرفه جویی در مصرف آب و ترویج فرهنگ سازگاری با کم آبی است.

بوستانی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان فارس نیز با توجه به لزوم بستر سازی های فرهنگی در جامعه در حوزه مدیریت مصرف آب، اقدام به تدوین برنامه های فرهنگی جامعی کرده است که با یاری خداوند، تلاشی جدی برای اجرایی آنها مد نظر قرار دارد.

او با تأکید بر اینکه نشانه های تابستانی سخت در حوزه آبرسانی پدیدار شده است، گفت: استمرار خشکسالی های سنواتی و نبود بارش‌های مطلوب در استان فارس منتج به بروز بحران شدید کم آبی در اقصی نقاط این استان شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس بیان کرد: اگر با مشارکت مردم و مسئولان، شرایط کنونی مدیریت نشود، بی تردید بحران کم آبی به بحران بی آبی بدل خواهد شد.

بوستانی گفت: شرکت آبفا استان فارس با استناد به دستورالعمل شرکت مهندسی آبفا کشور و نامگذاری ایام هفته ی صرفه جویی، بخشنامه ای شامل برنامه های فرهنگی و اجتماعی قابل اجرا در این هفته، منطبق با پروتکل های بهداشتی، تنظیم و به امور و ادارات تابعه ابلاغ کرده است که امیدوارم با پیگیری این اقدامات فرهنگی و اجتماعی بتوانیم گامی موثر در بخش مدیریت مصرف آب برداریم.

کد خبر: ۹۴٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha