۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
بعید نیست دور بعد، دور پایانی مذاکرات وین باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه:

بعید نیست دور بعد، دور پایانی مذاکرات وین باشد

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیچ بعید نیست که دور آینده مذاکرات وین، دور پایانی باشد و آنچه که در مورد مذاکرات وین باقی مانده احتیاج به اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی تمامی طرف‌ها دارد.

به گزارش بازار، سعید خطیب‌زاده امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات سیاست خارجی؛ افزود: در خصوص مذاکرات وین بیشتر از آن که احتیاج به مذاکره داشته باشد احتیاج به اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی تمامی طرف‌ها دارد و اگر تصمیمات سیاسی گرفته شود، می‌توانیم امیدوارم باشیم که دور آینده مذاکرات، دور پایانی باشد.

خطیب‌زاده همچنین برگزاری موفقیت آمیز سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به مقام معظم رهبری و مردم ایران تبریک گفت و تصریح کرد: حضور مسئولانه و همدلانه ملت ایران پیام مهمی برای همه کسانی که به سرنوشت ایران دل بستند، داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: برای رئیس جمهور آینده بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم در تحقق خواست و اراده ملت موفق باشد.

وی افزود: طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۴۵ مقام ارشد کشورهای مختلف پیام‌های تبریکی را برای رئیس جمهور منتخب ارسال کردند. ۲۴ رئیس جمهور و نخست‌وزیر، ۴ رئیس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد سیاسی و بین‌المللی بودند و این روند ادامه دارد.

خطیب زاده درباره مذاکرات وین و این‌که توافق در دولت جدید رخ خواهد داد تصریح کرد: این گزارش‌ها حتی نزدیک به واقعیت گفتگوها نیست. تمامی طرف‌ها در وین درباره جزییات گفتگو کردند. هیچ کدام از طرف‌ها این احساس را نداشته که وقت اضافی را در وین گذاشته است. هیچگاه سیاست ایران این نبوده که اگر امکان رفع تحریم‌ها باشد آن را به تاخیر بیندازد.

وی ادامه داد: دیپلمات‌ها آدم‌های خوشبینی هستند، ولی برای قضاوت همواره زود است و باید ببینیم آیا تصمیمات سیاسی توسط همه طرف‌ها گرفته می‌شود یا خیر. متن فاقد ابهام است و به یک متن روشنی در همه کارگروه‌ها رسیدیم.

هیچگاه برجام جدیدی گفتگو و مذاکره نخواهد شد
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هم گفت: ایران سیاست واحدی را در این چند سال داشته است. برجام مهر و موم و امضا و کنار گذاشته شده است.

هیچگاه برجام جدیدی گفتگو و مذاکره نخواهد شد. بهترین چیزی که آمریکا می‌تواند فکر کند ارائه تضمین‌های لازم برای بازگشت به برجام و عدم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است. وقتی به برجام برگردد لیستی هست که آمریکا باید پاسخگوی آن باشد.

خطیب زاده همچنین درباره نشست اخیر ایکائو گفت: شورای فنی ایکائو که جلسه داشت دادگاه حساب نمی‌شود و موضوعات فنی را مطرح می‌کنند و ایران گزارش فنی خود را قبلا داده و به ابهامات پاسخ داده است. گزارش فنی ایران کامل بوده است و در آن نشست مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر: ۹۴٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha