۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
تخفیف ۳۰ درصدی بیمه به محصولات کشاورزی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

تخفیف ۳۰ درصدی بیمه به محصولات کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، اعطای وام های کم بهره به کشاورزان، تخفیف ۳۰ درصدی بیمه به محصولات کشاورزی و لزوم حمایت دولت از شرکت‌های پشتیبانی را از جمله مواد طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید دانست.

به گزارش بازار، ذبیح الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درمورد شعارسال و همچنین به دلیل مشکلاتی که در عرضه نهاده ها وجود داشت ما طرحی آماده کردیم که شامل موضوعات متنوعی به ویژه الگوی کشت، کشاورزی قرار دادی و جهش تولید است.

وی با اشاره به اینکه کلیات طرح «پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی» در مجلس تصویب شده و هم اکنون در مرحله بررسی جزئیات آن هستیم افزود: این طرح در حال حاضر ۱۴ ماده دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ساماندهی تشکل های موجود در بخش کشاورزی را از جمله موضوعات مهم در این طرح عنوان کرد و گفت: متاسفانه تشکل ها و انجمن ها و اتحادیه های این بخش به یک ساماندهی مناسبی نرسیده اند و از این رو در این طرح، تشکل ها را در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی طبقه بندی کردیم.

اعظمی با بیان اینکه مجلس در این طرح، برای تشکل های بخش کشاورزی در تصمیم گیری ها نیز جایگاه و نقش تعریف کرده گفت: این طرح دیوان سالاری در بخش کشاورزی را تا حد زیادی کاهش داده و مواد آن نیز در راستای چابک سازی و کوچک کردن دولت است بطوریکه وزارت جهاد کشاورزی فقط باید نظارت کند و دخالتی نداشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بخش کشاورزان خرده مالک هستند یادآورشد: در ماده ۹ این طرح اشاره شده که کشاورزان به منظور یکپارچه سازی کشاورزی در بخش کشت و صنعت با هم کار کنند.

اعظمی ساردویی یکی از اهداف از تدوین طرح «پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی» را تسریع سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دانست و گفت: کشت گلخانه ای، پرورش دام و طیور و آبزیان تغییر کاربری محسوب نمی شوند اما اشکالی که وجود دارد اینکه شخص برای طرح دامپروری و یا کشت گلخانه پروانه تأسیس می گیرد اما به جای اجرای طرح، خانه ویلایی می سازد که ما این ایراد را هم اصلاح خواهیم کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه ماده ۱۰ این طرح به موضوع «کشاورزی قراردادی» پرداخته گفت: فائو این نوع کشاورزی را یک بازی برد-برد می داند اما هنوز این موضوع در کشور ما جا نیفتاده است.

وی اعطای وام های کم بهره به کشاورزان، تخفیف ۳۰ درصدی بیمه به محصولات کشاورزی، بیمه کشاورزان، پرداخت حق بیمه محصولات از اول تا آخر زنجیره، تأمین سوخت در بخش حمل و نقل و حمایت دولت از شرکتهای پشتیبانی برای تضمین فروش را از جمله مواد این طرح عنوان کرد.

اعظمی ساردویی افزود: ما در این طرح، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مکلف کردیم که ۳۰ درصد اعتبار خود را به شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی اختصاص دهد.

کشاورزی باید بازار محور شود
محمد خالدی، مدیرکل امور اقتصادی و عضو هیئت علمی موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی فضای نامساعد کسب و کار در کشور و ریسک خاص بخش کشاورزی به ویژه از نظر اقلیمی و مخاطرات طبیعی را مهم ترین موانع تولید در این بخش عنوان کرد و گفت: اگر نتوانیم حمایت های لازم از این بخش را در قالب بیمه و حمایتی های تثبیت درآمدی دنبال کنیم همیشه با مانع مواجه خواهیم بود.

وی لزوم حرکت از کشاورزی تولید محور به سمت کشاورزی بازارمحور (کشاورزی تجاری) را یادآورشد و افزود: عمده مسائل و مشکلات ما در بخش کشاورزی معمولاً به بعد از فرآیند تولید مربوط می شود و بیشتر این مسائل هم ناشی از بی توجهی به فرآیند قبل از تولید و بهره وری کل زنجیره ارزش است.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی با تأکید بر اینکه نگاه به تولید باید بر محور پشتیبانی باشد گفت: این پشتیبانی باید همه حلقه های پس از تولید را در برگیرد تا توجه تولیدکنندگان به نیاز بازار جلب شود.

خالدی با اشاره به توجه ویژه طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی در مجلس به موضوع «کشاورزی قراردادی» اظهارکرد: نگاه به تولید از دریچه زنجیره ارزش و بازار و قیمتها و مصرف کننده موجب کاهش ضایعات کشاورزی، فروش محصولات، تولید محصولات باکیفیت و انگیزه افزایش تولید و بهره وری می شود که همه این موارد در طرح مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل امور اقتصادی و عضو هیئت علمی موسسه پژوهشهای برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی بر این باور است که عدم رونق تولید ریشه در موانعی دارد که باید آن ها را در حلقه های قبل و بعد از تولید مورد بررسی قرار داد.

کد خبر: ۹۴٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha