۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
اجرای طرح شبکه‌های آبیاری مناطق غرب و شمال غرب
تا پایان شهریور ۱۴۰۰ انجام می شود؛

اجرای طرح شبکه‌های آبیاری مناطق غرب و شمال غرب

صالحی‌نیا، مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: تا پایان شهریور ۱۴۰۰ طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی مناطق غرب و شمال غرب کشور به طور کامل اجرایی می‌شود.

به گزارش بازار، محمدجواد صالحی‌نیا در نشست خبری صبح امروز افزود: تاکنون ۷۷ هزار هکتار از این طرح به بهره برداری رسیده و ۲۵ هزار هکتار دیگر تا پایان تیرماه اجرایی می‌شود و ۱۰۰ هزار هکتار باقی مانده نیز تا پایان شهریور به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: در سال ۹۳ بر اساس مصوبه هیات دولت مقرر شد در سطح ۲۲۷ هزار هکتار از اراضی استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، خراسان جنوبی، شمالی و رضوی و گلستان به طور متناظر عملیات احداث شبکه اصلی، فرعی و زهکشی انجام شود.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر گفت: بر این اساس وزارت نیرو اجرای شبکه‌های اصلی و وزارت جهاد اجرای شبکه فرعی را به عهده گرفت.

صالحی نیا افزود: هشت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص داده شد و از سال ۹۳ تاکنون پیشرفت‌های ذکر شده به دست آمده است.

وی اظهار داشت:‌ از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح افزایش بیش از پنج میلیون تنی محصولات زراعی و همچنین ایجاد اشتغال برای ۲۰۰ هزار نفر است.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر گفت: در این طرح ۸۰ هزار کیلومتر لوله پلی اتیلین نیاز بوده که ۹۵ درصد آن تامین شده، همچنین ۸۳۰ ایستگاه فیلتراسیون در این طرح استفاده شده است و ۹۵ درصد شیرآلات و اتصالات مورد نیاز طرح نیز تامین شده است.

صالحی نیا با اشاره به اجرای طرح جلوگیری از انتشار گرد و غبار در استان‌های جنوبی کشور افزود: وزارت جهاد در این طرح جلوگیری و تثبیت عرصه‌های منشا گرد و غبار را به عهده گرفت و مطالعات این کار به انجام رسید که بر اساس آن هفت کانون بحرانی در خوزستان در سطح ۳۵۰ هزار هکتار شناسایی شد که یکی از این هفت کانون فوق بحرانی بود.

وی ادامه داد: نسبت به نهال کاری و ایجاد فضای سبز در این کانون‌ها اقداماتی انجام شد و موسسه جهاد نصر برای انتقال آب، کانال‌هایی به طول ۶۰ کیلومتر احداث کرد و از حوزه رودخانه کارون تا رودخانه جراحی با استفاده از ۵۵ سازه تقاطعی آب مورد نیاز برای مهار این کانون‌ها تامین شد.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر گفت: در این طرح ۵/۷ میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری انجام شد و در کمتر از پنج ماه کانال مورد نیاز احداث شد و تاکنون ۵۵ درصد از هدف تثبیت عرصه ریزگردها برای جلوگیری از انتشار آن محقق شده است در همین راستا عملیات مرطوب سازی تالاب منصوره به انجام رسید و عملیات کاشت نهال در ۲۵ هزار هکتار از اراضی به انجام رسید.

صالحی نیا با اشاره به طرح احیای دشت‌های خوزستان و ایلام افزود: این طرح در دو فاز و به مساحت ۵۵۰ هزار هکتار در دست اجراست.

وی گفت: فاز یک طرح که شامل ۲۹۵ هزار هکتار اراضی بود به بهره برداری رسیده و وارد مدار تولید شده است.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: با عنایت رهبری و همت دولت از محل صندوق توسعه یک و نیم میلیارد دلار در سال ۹۲ تامین شد که ۱/۴ دهم میلیارد دلار به وزارت جهاد و ۱۰۰ میلیون دلار به وزارت نیرو برای ترمیم شبکه‌های اصلی اختصاص داده شد.

صالحی نیا افزود: در این فاز ۲۹۵ هزار هکتار شبکه فرعی توسط وزارت جهاد کشاورزی احداث شد که طول شبکه‌های فرعی به ۲۳ هزار کیلومتر می‌رسد و زهکشی زیر زمینی نیز به طول ۲۷ هزار کیلومتر در همین فاز به انجام رسید، همچنین در سطح ۲۰۰ هزار هکتار تصحیح هندسی اراضی صورت گرفت.

وی گفت: مهم‌ترین دستاورد این طرح افزایش عملکرد محصولات کشاورزی تا سه و نیم میلیون تن همچنین ایجاد اشتغال برای ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم است.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر ادامه داد: در بخش پیمانکاری ۹ هزار و ۴۰۰ نفر در فاز اول این طرح فعالیت کردند و فاز اول این طرح در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان و ۴۵ هزار هکتار از اراضی ایلام به انجام رسید.

صالحی نیا افزود: سه هزار و ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و غیر سنگین برای اجرای فاز یک استفاده شد.

وی گفت: فاز یک در سال ۹۹ به طور کامل تکمیل شد و حالا انتظارات مبنی بر اجرایی شدن فاز دو است که به محض تامین اعتبار، آمادگی برای اجرایی شدن آن وجود دارد.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر ا فزود: مقرر گشته فاز دوم طرح در ۲۵۵ هزار هکتار از اراضی خوستان و ۹ هزار هکتار از اراضی ایلام اجرایی شود، در حال حاضر مطالعات طرح به طور کامل تکمیل شده، در سال ۱۴۰۰ چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت عملیات اجرایی این فاز در نظر گرفته شده است که به شرط تامین اعتبار عملیات اجرایی آغاز می‌شود و پیش بینی شده در صورت استمرار تامین اعتبارات لازم، ظرف چهار تا پنج سال فاز دوم نیز به طور کامل اجرایی شود.

کد خبر: ۹۴٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha