۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
انتظار عقب گرد قیمت فولاد

انتظار عقب گرد قیمت فولاد

اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و انتظار برای نتایج مثبت در مذاکرات وین و سیگنال های موجود در بازار ارز گویای این است که در آینده احتمال رشد قیمت ها مبهم و ناواضح است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، این روزها ابهامات بازار فولاد افزایش یافته و می توانیم رکود بازار را به وضوح مشاهده کنیم. البته این رفتار در اوج قیمت های این روزها منطقی به نظر می رسد. اعلام نتایج انتخابات و ریاست جمهوری آیت الله رییسی و انتظار برای نتایج مثبت در مذاکرات وین و سیگنال های موجود در بازار ارز گویای این است که در آینده احتمال رشد قیمت ها مبهم و ناواضح است.

در این شرایط پیش بینی افت قیمت جهانی نیز صحیح به نظر می رسد، بنابراین خریدهای سابق بر این که به صورت ارائه سفته و همچنین واسطه گری بود محدودتر از قبل پیش بینی می شود. بر اساس این شرایط موجود می توان انتظار یک عقب گرد در بازار فولاد را داشت که نیازمند تحلیل و بررسی های بیشتری است.

از گذشته تاکنون، ماه های گرم سال زمان رشد تقاضای فولاد علی الخصوص مصنوعات ساختمانی بوده است و در حال حاضر نیز وضعیت معاملات در بازار آزاد برای میلگرد و تیرآهن به نسبت ماه های قبل جذابتر است. ولی به طور کلی در مقایسه با سال گذشته راکد می باشد، همچنین آنچه که به چشم می خورد خریدهای هیجانی به امید سرمایه گذاری و کسب سود حاصل از نوسان قیمت ها نیز محدود شده است.

قیمت میلگرد در پایه قیمتی ۱۶ هزار تومانی که بالاترین رکورد تاریخی قیمت در بازار فولاد است؛ یک سیگنال بسیار مهم در کاهش تقاضای سفته بازی است. لازم به ذکر است رکود نسبی در بازار املاک جذابیت احداث واحدهای جدید را کاهش داده و سرعت ساخت را کاهش داده است. در شرایط فعلی دورنمای مبهمی پیش روی بازار مسکن است از آنجایی که تلاش برای کاهش استفاده از مصالح ساختمانی بیشتر شده است نگرانی خاص خود را در خصوص استحکام بنا به همراه خواهد داشت.

موارد فوق را می توانیم با نوسان محدود قیمت های جهانی همسان ارزیابی کنیم چرا که نه تنها میل به افت نرخ در بازارهای بین المللی وجود دارد بلکه در روزهای اخیرا پراهمیت تر شده است. تغییر در سیاست های پولی امریکا اثر مستقیمی در بسیاری از بازارها دارد و ناخودآگاه بر بازار جهانی فولاد با محوریت چین و سایر مصرف کنندگان و صادر کنندگان بزرگ فولاد نیز موثر خواهد بود؛ بنابراین باید احتمال افت قیمت فولاد و بسیاری از کالاها  را در نظر گرفت که تاثیر مستقیم بر بازار داخلی و مخصوصا بازارهای صادراتی بر جا می گذارد.

می توان به این نتیجه رسید که تقاضای غیر واقعی و دقیق تر تقاضای سرمایه ای و سفته بازی ریسک بسیار بالایی پیدا کرده و هر شخصی توان ورود به این بازی پر ریسک را ندارد. از سوی دیگر رشد قیمت ها باعث شده که به طور کلی جذابیت خرید کاهش یابد و افت قیمت ها بیشتر شود. در شرایط فعلی تنها مصرف کننده واقعی که لزوما باید کالای مورد نیاز خود را تهیه کند مهم ترین رکن بازار بوده و عملکرد این بخش از تقاضا بر سایر ارکان بازار تاثیر مستقیم خواهد داشت. افرادی هم که به طور قطعی خریدار نهایی هستند در شرایط فعلی تلاش می نمایند تا کمترین ریسک را متحمل شوند و بر همین اساس خرید خود را به اندازه ضرورت انجام می دهند و قطعا در این خصوص سختگیری و احتیاط زیادی خواهند داشت.

کد خبر: ۹۴٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha