۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
چه چیزی «آیپد پرو ۲۰۲۱» را منحصربه فرد می سازد
«بازار» گزارش می دهد

چه چیزی «آیپد پرو ۲۰۲۱» را منحصربه فرد می سازد

چندی پیش اپل «آیپد پرو ۲۰۲۱ » خود را به بازار معرفی نمود؛ این محصول از یک تراشه قدرتمند M۱ چهار هسته ای برخوردار است که با یک باتری لیتیومی با توان کارکرد ۱۰ ساعته به یک ابزار قدرتمند تبدیل شد.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: در چند روز گذشته کمپانی اپل  مهم ترین پرچمدار خود را برای ۲۰۲۱ معرفی کرد؛ این محصول جدید آیپد پرو ۲۰۲۱ نام دارد و طبق گفته کارشناسان یک ابر تبلت کاملا منحصر به فرد خواهد بود. در ادامه این گزارش نگاهی خواهیم داشت به ویژگی های نرم افزاری و سخت افزاری این محصول قدرتمند .

تبلت آیپد پرو از ضخامت کمتر از ۷ اینچ برخوردار بوده که با یک صفحه ۱۲.۹ اینچی تکمیل شده است؛ وزن کلی تبلت در مقایسه با نمونه های قبلی ۴۱ گرم بیشتر است ولی به گونه ای تمامی ابعاد ظاهری نسل های گذشته را با خود یدک می کشد

تبلت آیپد پرو از ضخامت کمتر از ۷ اینچ برخوردار بوده که با یک صفحه ۱۲.۹ اینچی تکمیل شده است؛ وزن کلی تبلت در مقایسه با نمونه های قبلی ۴۱ گرم بیشتر است ولی به گونه ای تمامی ابعاد ظاهری نسل های گذشته را با خود یدک می کشد. دورتادور صفحه‌ نمایش را حاشیه‌ی مشکی و باریکی در بر گرفته است که غوطه ور شدن ۱۰۰ درصدی کاربران در دنیای بصری را تسهیل می سازد؛ در پشت تبلت از سطوح تخت و زوایای گونیایی استفاده شده است که دوربین دوگانه، ماژول سه‌بعدی LiDAR و فلش LED چهارگانه‌ای را درون شیشه‌ی مربعی‌ شکل و برآمده‌ای، روی سطح خود جای داده است.

چه چیزی «آیپد پرو ۲۰۲۱» را منحصربه فرد می سازد

اگرچه بدنه این تبلت از طراحی آلومینیومی با بدنه کاملا تخت برخوردار است، اما این امر باعث کاهش آسیب پذیری احتمالی  به علت ضخامت ۶.۴ اینچی نخواهد شد و به نظر می رسد تا حدودی در مقابل ضربات نچندان سخت نیز ضعیف عمل کند. کلیدهای کنترل حجم صدا به‌ ترتیب در گوشه‌ی بالایی از لبه‌ی راست و گوشه‌ی سمت راست از لبه‌ی بالای دستگاه قرار گرفته اند و  فشردن آن‌ها بازخورد لذت‌ بخشی به‌ همراه دارد و در این صورت چه در حالت پرتره و چه در حالت افقی، دسترسی به کلیدها مشکل‌ساز نخواهد بود. لبه‌ی سمت راست آیپد پرو علاوه‌ بر کلیدهای کنترل صدا، از اتصال مغناطیسی قلم اپل و درگاه سیم‌کارت برخوردار است.

اما آنچه در مورد این تبلت دلسرد کننده خواهد بود بدنه فلزی و صفحه نمایشگر با جذب بالای چربی، اثر انگشت و حتی کاهش مقاومت در مقابل آب و گرد غبار است که تا حدودی زیادی پاسخگوی علاقمندی کاربرانش نخواهد بود و همین امر شرایط نگه داری آیپد پرو ۲۰۲۱ را سخت تر خواهد نمود.

در لبه بالا و پایین آیپد پرو اسپیکرهای چهار کاناله تعبیه شده اند که با  پنج میکروفن در لبه بالایی و لبه سمت چپ کنار دوربین برای تشخیص صدا گرد هم آمده اند؛ یکی  از اشکالات این نوع طراحی پوشیده شدن اسپیکرها در حالت افقی تبلت است که در نسل های قبلی نیز مشکل ساز بودند و همین امر در کیفیت صدا در حالت افقی تاثیر زیادی داشته است.

چه چیزی «آیپد پرو ۲۰۲۱» را منحصربه فرد می سازد

نمایشگر ۱۲.۹ اینچی آیپد پرو  ۲۰۴۸ × ۲۷۳۲ پیکسلی  از  پنل Liquid Retina XDR  برخوردار است که از پنل‌های IPS LCD استفاده می‌کنند؛ این نمایشگر به صورت دقیق از ۱۰۳۸۴ چراغ LED بسیار کوچک (۱۲۰ برابر کوچک‌تر از نمونه‌های به‌کاررفته در آیپد پرو ۱۱ اینچی) در قالب ۲۵۹۶ منطقه‌ی چهارتایی Mini-LED برای روشن‌ کردن بخش‌های مختلف تصویر استفاده می‌کند که بسته به محتوای در حال پخش، روشنایی را برای دستیابی به کنتراست بسیار بالا و رنگ مشکی عمیق تغییر می‌دهند. روشنایی تمام‌ صفحه‌ی ۱۰۰۰ نیتی، روشنایی بیشینه‌ی ۱۶۰۰ نیتی در محتوای HDR و نسبت کنتراست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰:۱ نیز از دیگر ویژگی های نمایشگر Liquid Retina XDR است که در نوع خود بی نظیر است.

دوربین‌های پشتی آیپد پرو هیچ تفاوتی با نسل گذشته ندارد و به طور معمول  از ماژول ۱۲ مگا پیکسلی با حسگر ۱.۳ اینچی، پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرو متری و لنز f/۱.۸ به‌ همراه فوکوس خودکار تشخیص فاز و ماژول ۱۰ مگا پیکسلی اولتراواید با لنز f/۲.۴ و میدان دید ۱۲۵ درجه‌ای برخوردار است؛ اما در مقابل دوربین سلفی آیپد پرو ۲۰۲۱ در مقایسه‌ با نسل گذشته تغییرات زیادی داشته است که شامل دو حسگر ۱۲ مگا پیکسلی با لنز f/۲.۴ و میدان دید بسیار عریض ۱۲۲ درجه ای است  که همین امر میدان دید وسیع دوربین سلفی را در حین تماس‌های ویدئویی بیشتر می کند.

چه چیزی «آیپد پرو ۲۰۲۱» را منحصربه فرد می سازد

آیپد پرو ۲۰۲۱ از سیستم عامل  iPadOS ۱۴.۵.۱ برخوردار است که در مقایسه با  نسخه‌ی iPadOS ۱۴.۶ ارتقا یافته که تغییرات چشم‌گیری در قابلیت چند وظیفه گی ایجاد کرده است که در کنار تراشه‌ی M۱ در کنار پردازنده‌ی مرکزی، گرافیک و پردازنده‌ی سیگنال تصویر، دو ماژول کنترلر تاندربولت و DRAM در بطن خود به یک ابزار قدرتمند تبدیل شده است؛ M۱  نخستین تراشه‌ی ۵ نانو متری در دنیای کامپیوترهای شخصی به‌ حساب می‌آید، از ۱۶ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد که با ۴ هسته‌ی قدرتمند Firestorm با فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Icestorm با فرکانس ۲٫۰۶ گیگاهرتز را به‌ عنوان CPU به‌کار گرفته شده است.

آیپد پرو از پورت USB ۴ با پهنای باند ۴۰ گیگا بیت‌ برثانیه بهره می‌برد و هر کدام از مدل‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی آیپد پرو، دارای  ۸ گیگابایت رم و مدل‌های یک و ۲ ترابایتی آن، ۱۶ گیگابایت رم LPDDR۴X-۴۲۶۶ را در اختیار دارند.

چه چیزی «آیپد پرو ۲۰۲۱» را منحصربه فرد می سازد

آیپد پرو ۲۰۲۱ دارای باتری جدانشدنی یون لیتیومی با ظرفیت ۷۸۱۲mAh می باشد و به نظر می آید که ظرفیت باتری برای ساپورت نمایشگر کافی باشد. در کل باتری آیپدپرو با توجه به ظرفیت آن و صفحه نمایشی که دارد عملکرد مناسبی ارائه می دهد و  جدا نشدنی بودن آن از  ویژگی های خوب این محصول محسوب می شود. این باتری لیتیومی با یک شارژ کامل قادر است بیش از ۱۰ ساعت مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر: ۹۴٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha