۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
خرید تضمینی گندم توسط دولت از ۷ میلیون تن فراتر نخواهد رفت
رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران:

خرید تضمینی گندم توسط دولت از ۷ میلیون تن فراتر نخواهد رفت

مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، بر ضرورت حمایت از کشاورزان در تامین ابزار و ماشین آلات کشاورزی به دلیل افزایش چندبرابری قیمت این اقلام در بازار تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اعلام اینکه احتمالا خرید تضمینی گندم توسط دولت از ۷ میلیون تن فراتر نخواهد رفت، از ضرورت برنامه ریزی دولت برای واردات باقیمانده گندم مورد نیاز کشور به قید فوریت شد.

 به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمدرضا مرتضوی با بیان اینکه بارش اندک باران و وقوع خشکسالی در اکثر استان ها، این پیش بینی را ایجاد کرده که کشور در سال جاری با کاهش تولید گندم مواجه خواهد بود، توضیح داد: علاوه بر خشکسالی، عوامل دیگری نیز در کاهش خرید تضمینی گندم توسط دولت دخیل خواهد بود؛ نخست آنکه، احتمالا بخشی از مصارف علوفه ای کشور به دلیل کمبود علوفه، به ویژه در مرغداری‌ها به سمت گندم متمایل می‌شود. یعنی زمانی که تولید یا واردات ذرت و جو و سایر اقلام علوفه ای کاهش پیدا کرده یا قیمت‌ آن افزایش پیدا کند، معمولا انتقال ملایمی به سمت خرید گندم های نارس و نامرغوب توسط دامداران و مرغداران صورت می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه «بخشی از صاحبان صنعت ماکارونی نیز تمایل دارند که گندم مورد نیاز خود را از مزارع خریداری کنند» ادامه داد: این صنعتگران، به طور مستقیم، قراردادهایی را با کشاورزان  منعقد کرده اند که اتفاق مثبتی است. اما با احتساب این مصارف در صنایع، به نظر می‌رسد، خرید گندم توسط دولت نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

 مرتضوی گفت: اگر  دولت سال گذشته ۸ میلیون تن گندم را از محل خرید تضمینی تامین کرد،   امسال موفق نخواهد شد که بیش از ۷ میلیون تن خرید کند و این کاهش ناشی از خشکسالی و گرایش دامداران به رفع نیازهای علوفه ای خواهد بود. بنابراین، اگر مجموع نیاز کشور به گندم را حدود ۱۲ میلیون تن در نظر بگیریم، حدود ۷ میلیون تن از داخل تامین خواهد شد و به طور قطع، این نیاز نیز وجود خواهد داشت که تامین ۴.۵ تا ۵ میلیون تن گندم باقیمانده، از محل واردات صورت گیرد. خوشبختانه در کشورهای روسیه، قزاقستان و اوکراین وضعیت کشت گندم مناسب بوده و دولت می‌تواند نیازهای کشور را از این کشورهای همسایه تامین کنیم. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران ادامه داد: با توجه به آغاز فصل خرید خارجی گندم و فرصت باقیمانده تا ماه‌های شهریور و مهر، دولت نباید زمان را از دست بدهد و از هم اکنون باید برای واردات حدود ۵ میلیون تن گندم برنامه‌ریزی کند.

 او در ادامه با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها که تعیین نرخ پایین را در کاهش عرضه گندم توسط کشاورزان موثر اعلام می‌کند، گفت: درکشورهای همجوار و حتی سایر کشورها، میانگین خرید گندم در مزرعه، حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ دلار برای هر تن است و چنانچه میانگین نرخ دلار را ۲۴ هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت جهانی گندم رقمی حدود ۴ هزار تومان برای هر کیلوگرم است. حال دولت ایران، یک هزار تومان نیز بیشتر از قیمت جهانی، گندم کشاورزان را خریداری می‌کند و این افزایش قیمت می‌تواند بخشی از خسارات ناشی از خشکسالی را پوشش دهد. بنابراین این ۵ هزار تومان، نرخ حمایتی خوبی است و کشاورزان نیز با همین نرخ گندم خود را به دولت می‌فروشند.  

او در ادامه با اشاره به اینکه، انتظار این است که دولت نسبت به تامین ابزار کشاورزی، افزایش کیفیت کشت و مبارزه با آفات نیز توجه نشان دهد گفت: قیمت ابزارآلات کشاورزی نظیر تراکتور، سم و کود در بازار چند برابر شده و شایسته است که کشاورزان در این موارد نیز  مورد حمایت قرار گیرند.

کد خبر: ۹۴٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha