۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
استراتژی انتظار بهترین عملکرد سرمایه‌گذاران| منتظر مذاکرات برجام و سیاست رییس جمهور منتخب
تحلیل روزانه بورس؛

استراتژی انتظار بهترین عملکرد سرمایه‌گذاران| منتظر مذاکرات برجام و سیاست رییس جمهور منتخب

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران باید استراتژی انتظار را در پیش بگیرند، مطرح کرد: برای روشن شدن روند بازار باید منتظر نتیجه مذاکرات برجام باشیم.

به گزارش خبرنگار بازار، بازار سرمایه اولین روز پس از انتخابات ریاست جمهوری را سبز استارت زد و در پی معاملات امروز، رشد سهام شاخص‌ساز به خصوص رشد گروه بانکی باعث شد که بازار رشد تقریبا خوبی را تجربه کند، اما نکته قابل توجه این بود که حجم معاملات نسبت به روزهای گذشته کمی کاهش یافته بود، اما معاملات روان بودند. کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که معامله‌گران باید با توجه به پایان یافتن انتخابات از معامله‌های هیجانی پرهیز کنند.

شاخص کل از همان اولین دقایق معاملات، استارت رو به بالا زد و روی ریل صعودی افتاد. ادامه راه هم برای شاخص هموار بود و نماگر اصلی بورس تا انتهای معاملات با شیبی ملایم رو به بالا حرکت کرد. شاخص کل در زمان بسته شدن معاملات، با افزایش ۱۴ هزار و ۳۶ واحدی، به یک میلیون و ۱۶۱ هزار و ۹۸۱ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن امروز افت و خیز زیادی داشت. این شاخص از ابتدای معاملات رشد قابل توجهی داشت، اما در ادامه با افزایش فروش در سهم‌های کوچک کمی رو به پایین حرکت کرد و تا انتهای معاملات، رشد ۲۰۶ واحدی داشت و روی ۳۷۰ هزار و ۷۹۴ واحد قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی هم امروز افتان و خیزان زیادی را پشت سر گذاشت، اما در انتهای معاملات با رشد خوبی همراه بود و با رشد ۵ هزار و ۳۸۸ واحدی، در ارتفاع ۹۱۳ هزار و ۲۲۹ واحدی به کار خود پایان داد.

در جریان معاملات امروز، نمادهای «غکورش»، «ولکار»، «شپنا»، «خودرو»، «فملی»، «خگستر» و «اپال» بیشترین تراکنش را در بازار داشتند، اما نمادهای «فارس»، «شستا»، «فولاد»، «تاپیکو»، «نوری»، «جم» و «کگل» بیشترین تأثیر را روی شاخص کل داشتند. در حالی که اکثر گروه‌ها در بازار سرمایه امروز در صف خرید بودند، گروه‌های خودرو، فرآورده نفتی، فلزات اساسی و بانک‌ها برترین گروه‌های صنعت هستند.

نمادهای فولادی با آغاز معاملات نوسان زیادی را تجربه کردند، ولی نمادهای «فسازان»، «فخوز» و «فولاد» بیشترین رشد را در بین آن‌ها داشتند، اما باقی نمادها به صورت متعادل خرید و فروش می‌شدند. در گروه کانه فلزی، نماد «کگل» سود حدود ۲ درصدی را تجربه کرد. تابلوی معاملات بازار فرابورس هم حاکی از آن است که نماد ذوب هم مورد استقبال قرار گرفته و بیش از ۲ درصد سود را تجربه کرده است.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با نحوه آغاز به کار بورس پس از انتخابات اظهار کرد: عمده نمادهای تأثیرگذار در شاخص کل بورس روندی مثبتی را می‌گذرانند و نمادهای کوچک بازار هم با وجود روند منفی، اما با تعادل نسبی همراه هستند.

وی در ادامه مطرح کرد: با وجود به انتها رسیدن انتخابات و نزدیک شدن به نتیجه آن، ابهام در بازار بسیار بالا رفته است و فقط باید استراتژی انتظار را در پیش بگیریم و منتظر برنامه‌های اجرایی رئیس جمهور منتخب باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه درباره آینده بورس گفت: سیاست‌های داخلی و خارجی رئیس جمهور منتخب، مشخص‌کننده راه آینده بورس و دیگر بازارها است؛ به طور مثال، در بازار ارز شاهد تحرکات نوسانی رو به پایین هستیم و روند مشخصی در آن وجود ندارد، اما در کوتاه‌مدت، برنامه‌های دولت جدید مشخص می‌شود و ابهامات هم تا حد زیادی برطرف می‌شوند.

نوروزی با اشاره به اینکه در حال حاضر و با توجه به وضعیت موجود بهتر است، افزود: سهامداران نباید رفتار هیجانی از خود نشان دهند و عجله‌ای برای خرید و فروش سهم‌های خود نداشته باشند تا زمانی که وضعیت برجام و مذاکرات با توجه به تعویق سه هفته‌ای که در آن افتاده است، مشخص شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دلار قطعا تا دو هفته آینده سیگنال‌های مهمی را به بورس می‌دهد، ولی در حال حاضر انتظار چنین سیگنالی را نباید داشته باشیم زیرا روند مذاکرات برجام نامشخص است.

کد خبر: ۹۴٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha