۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
۹۰ درصد هزینه‌های سبد خانوار در لرستان صرف مسکن می‌شود
کارشناس بازار مسکن:

۹۰ درصد هزینه‌های سبد خانوار در لرستان صرف مسکن می‌شود

لرستان- ستاریان، کارشناس بازار مسکن گفت: ۹۰ درصد هزینه‌های سبد خانوار صرف مسکن می‌شود درحالیکه این عدد باید ۱۰ درصد باشد.

بیت الله ستاریان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: بازار مسکن بیشتر با بردارهای کلان اقتصادی درگیر است و با رصد یکی دو ماهه نمی‌توان فهمید این بازار در رکود قرار دارد یا خیر؛ ولی ما گمان نمی‌کنیم که در این بازار دچار رکود شویم چون  بازار مسکن در سال ۹۹ که همه مشاغل در رکود بودند، نه تنه رونق خوبی داشت بلکه شاهد افزایش قیمت‌ها هم بودیم.

وی افزود: مولفه‌های اصلی تاثیرگذار در بازار مسکن شامل نقدینگی، بودجه عمرانی سال آینده دولت، اقتصاد بین‌المللی، مسائل سیاسی مانند برجام و.... است؛ من معتقدم که ساختمان و مسکن یکی از ارکان توسعه است و باید حتماً رونق پیدا کند.

کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: در اردیبهشت و فروردین ماه سال جاری یک رکودی را در این بخش شاهد بودیم که با توجه به جهش بیش از ۹۰ درصدی که سال قبل در بازار مسکن داشتیم البته تعطیلی‌های دو هفته‌ای کرونا در فروردین ماه نیز تأثیرگذار بوده است ضمن اینکه انتخابات ریاست جمهوری این بازار را در یک تهدید خاصی فرو برده است.

بازار در بلاتکلیفی
 وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این تردید وجود دارد که چه کسی رئیس جمهور خواهد شد و با چه دیدگاهی می‌خواهد وارد اقتصاد شود؛ عموما بازارها در این شرایط بلاتکلیف هستند و بعد خود را با سیاست‌های اقتصادی و راهکارهای آن تطبیق می‌دهند؛ ما در آبان و آذر ماه سال گذشته هم همین مسئله را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشتیم و یک رکودی را در این بازار شاهد بودیم.

ستاریان با بیان اینکه در چند ماه اخیر علاوه بر کاهش معاملات، افزایش قیمتی هم در بازار مسکن نداشته‌ایم، تصریح کرد: در واقع باید شرایط به گونه‌ای باشد که یک فرد بتواند به راحتی مسکنی را اجاره کند یعنی با یک ساعت کار کردن اجاره آن را تأمین کند و به طور کلی ۱۰ درصد هزینه سبد خانوار به مسکن اختصاص پیدا کند اما امروز می‌بینیم که ۴۸ تا ۹۰ درصد  هزینه سبد خانوار صرف تامین مسکن می‌شود.

وی بیان کرد: باید کاری کنیم که این هزینه مسکن در سبد خانوار به هشت تا ۱۵ درصد برسد که با این کار خانواده‌ها در رفاه خواهند بود و افرادی که درخط مطلق فقر هستند به بالای خط فقر صعود می‌کنند، بهداشت روانی جامعه افزایش می یابد و تنش‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

ساختار بازار مسکن نیازمند تغییر
این کارشناس مسکن گفت:  ما نباید مشکل مسکن را فقط در بخش مسکن کاوش کنیم بلکه باید بدانیم اگر ایرادی وجود دارد از ساختار کلی اقتصاد ماست که به طور غلط اجرا می‌شود و این ساختار باید کاملاً تغییر کند، ما یکسری بخش‌هایی را در اقتصاد داریم که باید آنها را کنار بگذاریم.

وی افزود: در اقتصاد یک بخش عظیم دولتی داریم که بسیار کلان است و از بهترین، برترین، ناب‌ترین معادن مانند نفت، طلا، گاز، اورانیوم، مس، قیر و .... در انحصار و اختیارش است و یک بخش دیگر اقتصاد، بخش خصوصی است که عمدتا در صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن فعالیت می‌کند؛ علیرغم اینکه در بخش خصوصی یعنی بازار مسکن، بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم در آن فعالیت می‌کند این دو بخش با یکدیگر سازگار نیستند.

ستاریان ادامه داد: در یک طرف دولتی وجود دارد که قانون، اسلحه( به عنوان نماد قدرت)، بانک مرکزی، چاپ پول و ... را در اختیار دارد و هم اینکه خود یک تاجر بزرگ و تولید کننده است اما بخش صنعت ساختمان هیچ جایی در دولت ندارد که بخواهد آن را رصد، مطالعه و برنامه‌ریزی کند.

کد خبر: ۹۴٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha