۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
 وزارت خارجه دولت سیزدهم باید نگاه تجاری داشته باشد
کارشناس مسائل اقتصادی:

وزارت خارجه دولت سیزدهم باید نگاه تجاری داشته باشد

توتونچی، کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: اگر وزارت امور خارجه دولت آینده نگاه تجاری و بین المللی و اقتصادی به شرکت های توسعه صادرات نداشته باشد امکان ندارد که در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کند.

به گزارش بازار، سعید توتونچی ملکی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تمام روابط و مناسبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دنیای امروز بدون داشتن پیش زمینه های اقتصادی یا خیلی سخت است و یا در صورت برقراری ارتباط، قابل تداوم نیست.

وی افزود: امروزه کشورها بدون توجه به نشان و جبهه گیری ها در زمینه اقتصادی به دنبال این هستند که از مراودات خود با کشورها بالاترین منفعت و عایدی را نصیب اقتصاد ملی خود کنند.

توتونچی درمورد مفهوم دیپلماسی اقتصادی اینطور گفت: تمام نهادهای سیاست گذاری، برنامه ریزی، حاکمیتی، اجرایی، رسمی و غیررسمی و خصوصی و دولتی باید تلاش کنند که مراودات اقتصادی در عرصه بین المللی به نحوی شکل بگیرد که در نهایت منافع اقتصاد ملی در یک بازه زمانی منطقی و با بازدهی مشخصی تعریف و تضمین شود.

وی با تأکید بر اینکه نگاه ما به اقتدار و امنیت ملی باید از دریچه اقتصادی، امنیتی و سیاسی باشد گفت: ما حتی در بدترین شرایط تحریمی هم که باشیم اما به خاطر مزیت های نسبی اقتصاد ملی به ویژه در حوزه انرژی با یک جهت گیری سرمایه ای می توانیم شدیدترین تحریم ها را هم دور بزنیم.

کارشناس مسائل اقتصادی درمورد علت تفاوت دیدگاه نامزدهای انتخاباتی درمورد دیپلماسی اقتصادی گفت: قرار نیست که ما با همه کشورهای دنیا دوست باشیم و قرار هم نیست که با همه کشورها مبادله کنیم بلکه تعامل باید بر محور تقویت مزیت های نسبی و با نگاه بلندمدت و امنیت اقتصادی باشد.

توتونچی با تأکید بر اینکه رویکردها به دیپلماسی اقتصادی باید تکنیکی باشد اظهارکرد: اگر نهادهای اقتصادی را با هدفی وسیع تر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری شکل دهیم و بر محور مزیت های نسبی کار کنیم شدیدترین تحریم ها هم تاثیری بر دیپلماسی اقتصادی ما نخواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا، دولتها واردات و صادرات را مدیریت نمی کنند بلکه فضای کسب و کار داخلی را فراهم می کنند و شرکت های توسعه صادراتی را نیز شکل می دهند تا کالا تولید و تقویت شود.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر وزارت امور خارجه دولت آینده نگاه تجاری و بین المللی و اقتصادی به شرکت های توسعه صادرات نداشته باشد امکان ندارد که در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کند و قطعاً شکست خواهد خورد.

تقویت دیپلماسی اقتصادی در گرو مدیریت و اراده جدی است
ابوالفضل ظهره وند از دیپلمات های باسابقه کشورمان درمورد تفاوت رویکردها به دیپلماسی اقتصادی گفت: در این حوزه طیف اصولگرا و اصلاح طلب موضوعیت ندارد و بلکه باید نگاه مان را نسبت به مولفه های ملی تنظیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشکل ما در نوع نگاه به موضوع توسعه ایران، امنیت ملی و تنظیم روابط است افزود: رویکردهای این دو طیف در این حوزه در تعارض است درحالیکه نسبت به این موضوع باید یک رویکرد داشته باشیم.

دیپلمات باسابقه کشورمان، مدیریت و اراده و تعیین چارچوب های اصلی را شرط اصلی برای تقویت دیپلماسی اقتصادی و دستیابی به توسعه دانست و گفت: برخی کشورها مانند مالزی که مسیر توسعه را نرفته بودند اما با مدیریت و رویکرد تراز به یکباره به توسعه یافتگی دست پیدا کردند.

ظهره وند مزیت نسبی را پیشران هر رابطه و مراودات اقتصادی خواند و افزود: این نگاه و تفکر به دیلپماسی است که خیلی با اهمیت است چون وقتی دپلیماسی را از میدان تفکیک کنیم و تفکر انقلابی نداشته باشیم و ملی نگاه نکنیم طیف راست و چپ هر کدام بهانه ای خواهند آورد و در نهایت هم به سرانجامی نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه دولت اصلاحات، توسعه سیاسی را مقدم بر توسعه دیگر بخشها می دانست گفت: این درحالیست که در ادبیات توسعه ای، تفکیک مولفه ها از یکدیگر یک کار پوپولیستی محسوب می شود.

دیپلمات باسابقه کشورمان تصریح کرد: مسئله ما مدیریت است؛ مدیری که همیشه نگاهش به بیرون باشد و معتقد است تا زمانی که تحریم ها لغو نشوند مشکلات هم پابرجا خواهند ماند قطعاً چنین مدیری هنر دیپلماسی ندارد.

ظهره وند با اشاره به اینکه با انجام کارهای ابتکاری و مدیریت دقیق می توان اقتصاد کشور را تکان داد گفت: به عنوان مثال کشور روسیه در سال ۹۰ میلیارد دلار تره بار و لبنیات وارد می کند اما ما با همه ارتباطاتی که با این کشورداریم چه سهمی از این بازار را در اختیار گرفتیم!؟

کد خبر: ۹۴٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha