۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
ایران با فناوری ساخت واکسن، راه ۲۰ ساله را یک ساله طی کرد
وزیر بهداشت:

ایران با فناوری ساخت واکسن، راه ۲۰ ساله را یک ساله طی کرد

نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در اوج تنگناها توانستیم جزو شش کشور دارای ساخت واکسن کرونا شویم و راه ۲۰ ساله را یک ساله پیمودیم.

به گزارش بازار، سعید نمکی در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت بهداشت افزود: ما در طول ماه‌های درگیری کرونا هیچ بیماری را سرگردان بیمارستان نکرده و حتی سرگردان دارو نداشته ایم.

وی ادامه داد: در ایام کرونا ما توانسته ایم تخت‌های آی سی یو و مراقبت‌های ویژه را دو برابر کنیم و این از دستآوردهای بسیار مهم ماست.

نمکی با اشاره به اینکه حتی بیش از ۱۸۰ دستگاه تصویربرداری ریه به استانهای مجاور توزیع شده است.

و بیماران برای تصویربرداری ریه دیگر به شهرهای مجاورشان سفر نکردند.

وزیر بهداشت گفت: بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی با همت عزیزان مان در داخل کشور تولید کردیم و فناوری بوم آورد به وجود آوردیم که به نقاط دوردست کشور ارسال شد، همچنین حدود ۴۷۲ دستگاه اکسیژن ساز به بیمارستان‌ها که اکثرا بیمارستان‌های نقاط محروم و کمتر برخوردار بودند فرستادیم.

نمکی اضافه کرد: در هیچ استانی حتی استان‌های مرزی ما کسی نمی‌تواند ادعا کند کمتر مورد توجه نسبت به مرکزنشینان کشور قرار گرفته و از همه مهمتر از روز اول تنها دو آزمایش تشخیص مولکولی کرونا داشتیم، اما امروز بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه تشخیص ملکولی داریم که علاوه بر تشخیص کووید هر پدیده نوظهور دیگری را می‌تواند تشخیص دهد و در دورترین نقاط کشور دسترسی به این دستگاه‌ها وجود دارد.

وی گفت: تا پایان دولت دوازدهم که سال رکورد زیرساخت‌ها با همه مشکلات ناشی از تحریم است، ۱۴ هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های کشور خواهیم افزود.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز به عنوان یک کار نمادین هزار و ۲۰۰ تخت از این تخت‌ها را در تهران و اکثر استان‌های کمتر برخوردار است افتتاح خواهیم کرد و با توجه به این که هزار و ۴۰۰ طرح بهداشتی اعم از خانه بهداشت، مراکز بهداشتی- درمانی، مراکز جامع سلامت در حاشیه شهرهای کمتر برخوردار و در اکثر نقاط مملکت به عنوان یک جشنواره توسعه زیرساخت‌ها و تکمیل طرح‌های بهداشتی در هفته‌های آینده افتتاح خواهیم کرد.

نمکی گفت: در روز عید قربان نیز با حضور رییس جمهور دو یا سه طرح بزرگ که در تاریخ بعد از انقلاب کشور این تعداد تخت و زیرساخت بی نظیر است افتتاح خواهیم کرد و این مژده را می‌دهم که امروز ما در اوج تنگناها و سختی به پنج یا شش کشور دارای فناوری ساخت واکسن کووید پیوستیم و این دست آورد را آیندگان خواهند فهمید که این دولت در طول یک سال، راه ۲۰ ساله را پیمود و آیندگان این موضوع را خواهند فهمید که تا چه حد این زیرساخت توانست کشور جمهوری اسلامی ایران را بیمه کند در برابر دراز کردن دست به سوی بیگانگان و کسانی که خیلی وقت‌ها نشان دادند ما را تنها گذاشتند.

وزیر بهداشت افزود: امروز دو مجموعه و در هفته‌های آتی مجموعه‌های دیگر به خودکفایی واکسن خواهند پیوست.

کد خبر: ۹۴٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha