۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
آلودگی ۲۵۰ هکتار از جنگل‌های بلوط و لیدر به پروانه دم طلایی در طارم
مدیرکل منابع طبیعی زنجان خبر داد:

آلودگی ۲۵۰ هکتار از جنگل‌های بلوط و لیدر به پروانه دم طلایی در طارم

زنجان- مدیرکل منابع طبیعی زنجان گفت: از میان حدود ۸۰۰ هکتار جنگل در منطقه طارم تنها حدود ۲۵۰ هزار از آن به این آفت پروانه دم طلایی آلوده شده است.

به گزارش بازار به نقل از منابع طبیعی زنجان، خلیل آقاجانلو گفت: از میان حدود ۸۰۰ هکتار جنگل  در شهرستان طارم تنها حدود ۲۵۰ هزار از آن به این آفت پروانه دم طلایی آلوده شده است.

وی با بیان اینکه آلودگی گفته شده در حال حاضر به باغات پایین دست نرسیده است، تاکید کرد: وقتی لاروهای این آفت وارد مرحله زمستان‌گذرانی می شوند آن زمان فرصت مناسبی برای کنترل و مبارزه با آن است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان با بیان اینکه بهترین روش مبارزه با آفت پروانه دم طلایی مبارزه مکانیکی اسـت،گفت": با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه امکان سمپاشی و کنترل بیولوژیکی برای این آفت و همچنین امکان ورود سمپاش و تراکتور  به منطقه فوق میسر نیست.

آقاجانلو به مبارزه انجام شده طی سال های ۹۲ و ۹۳ علیه آفت پروانه دم طلایی اشاره کرد و ابراز داشت: باغداران منطقه ولیدر پس از هجوم پروانه دم طلایی از جنگل‌های ولیدر به باغاتشان جهت مبارزه با آن اقدام به سمپاشی کردند اما با توجه به سیکل زندگی این آفت و نوع زیست ان سموم تاثیر چندانی بر از بین بردن آن نداشت.

وی افزود: در همین راستا و جهت نابودی این آفت همه لاروها و لانه‌های آن ها بریده و جمع‌آوری شد که این روش بسیار مثمرثمر واقع شده بود و به همین سبب باغداران سموم را کنار گذاشته و از طریق کنترل مکانیکی اقدام به پاکسازی باغات خود کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان در خصوص سیکل زندگی پروانه دم طلایی یا همان پروانه برگخوار بلوط خاطرنشان کرد: این آفت همچون کرم ابریشم در اطراف خود تار میتند و شروع به درست کردن لانه می‌کند به همین علت سم روی آن اثر نخواهد داشت.

آقاجانلو با اشاره به اینکه پروانه ها شروع تخم‌گذار می کنند، از این تخم ها، کرم‌هایی بیرون می آید سپس کرم‌ها شروع به تغذیه می‌کنند و طی پنج مرحله پوست‌اندازی می کنند بعد از آن اطراف خود یک تار می‌تنند و تبدیل به پروانه می‌شوند، تصریح کرد: اما آفت در همان مرحله لارو که شروع به تغذیه می‌کند خساراتی را به باغات و جنگل ها وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه روی لاروهای آفت پروانه دم طلایی موهایی آغشته به سم وجود دارد، هشدار داد: تماس دست با این لاورهای سمی منجر به ایجاد تاول، سوزش، خارش و ورم می‌شود.

کد خبر: ۹۴٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha