۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ارز دیجیتال چین ابزار تضعیف دلار| پیش بینی «گلدمن ساکس» درباره یوآن دیجیتال
یک سایت آمریکایی بررسی کرد؛

ارز دیجیتال چین ابزار تضعیف دلار| پیش بینی «گلدمن ساکس» درباره یوآن دیجیتال

اعتماد آمریکا به تحریم های اقتصادی برای اجبار سایر کشورها به تدریج کارآیی خود را از دست داده و به آرامی یکی از تأثیرگذارترین ابزارهای واشنگتن در امور بین الملل ، یعنی قدرت دلار آمریکا را تنزل می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نیوزویک اخیرا مقاله ای با قلم «تام اوکانور» با عنوان «تحریم ها وضعیت دلار آمریکا را به عنوان ارز برتر جهان تضعیف می کنند» به رشته تحریر در آورده است. ترجمه این مقاله در طی دو بخش ارائه می شود.

چین یکی از معدود کشورهایی است که می خواهد سلطه دلار را به چالش بکشد. از این رو به نظر می رسد چین خواهان افزایش قدرت مدل جدید ارز یعنی یوان دیجیتال باشد.

تعدادی از کشورها چشم به راه عرضه ارزهای مشابه هستند، اما بانک خلق چین که از طرف دولت حمایت می شود، قصد دارد اسکناس الکترونیکی جدید را در مقیاس بلند مدت و جدول زمانی نهادینه کند.

در صورت اجرای کامل پروژه، این تلاش می تواند راهی برای جلوگیری از سیستم بانکی تحت هدایت ایالات متحده باشد. علاوه بر رشد ارزهای دیجیتالی، نقش این نوع ارز در سیستم های پرداخت نیز افزایش یافته است که ممکن است استقلال دلار را تهدید کند. به طور خاص، چین در حال توسعه یوان دیجیتال است که توسط بانک مرکزی چین پشتیبانی می شود و می تواند به عنوان راهی برای حل و فصل تجارت با دلار آمریکا رقابت کند.

گلدمن ساکس پیش بینی کرده که یوان دیجیتال در طی دهه آینده می تواند دارای ۱ میلیارد کاربر باشد، این مهم می تواند نقش تعیین شده دلار به عنوان ارز ذخیره جهان را تهدید کند.

رئیس جمهور پیشین دونالد ترامپ رویکردی تهاجمی نسبت به چین در پیش گرفت و اگرچه جو بایدن، مسیر را برای زمینه های خاصی از همکاری باز گذاشته، اما رهبری جدید اعلام کرده است که برای باقی ماندن در راس امور جهانی نیز می جنگد.

 تحریم هایی که در ماه های ابتدایی دولت بایدن پکن را هدف قرار داد نشان می دهد که استفاده از تحریم ها به عنوان یک اقدام اقتصادی قهری همچنان ابزاری مهم در سیاست خارجی ایالات متحده است.

اما یوان دیجیتال باید راه طولانی برای غلبه بر دلار آمریکا را طی کنند. در حقیقت، چین با داشتن ذخایر ارزی بی نظیر و چند میلیارد دلاری خود در تعیین وضعیت دلار نقش دارد و مشخص نیست که پکن حتی به دنبال آن بوده است که ارز کاملاً تنظیم شده خود را جهانی کند یا خیر.

گرچه ممکن است مقاومت ایالات متحده در برابر صعود چین عاملی موثر در تضعیف قدرت واشنگتن در سیستم مالی جهان باشد، اما واشنگتن اقدامات جنجالی دیگری نیز انجام داده که در تضعیف ارز آن موثر بوده است.

بسیاری از قدرت و ثبات دلار آمریکا در محبوبیت مداوم آن در میان شرکا و متحدان است. قدرت های برتر اروپایی مانند فرانسه، آلمان و انگلستان مدت ها است که سلطه پس از جنگ جهانی دوم واشنگتن را بر سر امور مالی جهانی تحمل می کنند. اما یک نقطه عطف سه سال پیش اتفاق افتاد.

در ماه مه ۲۰۱۸، ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA)، توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۵ توسط چین، فرانسه، آلمان، ایران، روسیه، انگلستان و ایالات متحده امضا شد، خارج شد.

این توافق نامه تحریم های بین المللی علیه تهران را در ازای محدودیت های شدید در برنامه هسته ای خود لغو می کرد. اما خروج ایالات متحده با محدودیت های یک جانبه جدید همراه بود که به دلیل مرکزیت ایالات متحده در امور مالی بین المللی تجارت در حال رشد غرب با ایران را نیز قطع کرد.

اروپا شورشی نادر را به وجود آورد و ترجیح داد در این توافق باقی بماند، اگرچه در حقیقت تجارت کمی با ایران انجام شد زیرا این کار غیرقابل حل بود و تلاش برای جلوگیری از ایجاد ضربه برگشتی ایالات متحده نمود پیدا کرد. در حالی که بایدن از تمایل خود برای بازگشت به برجام خبر داده است، تحریم ها همچنان پابرجا هستند و اثرات خروج واشنگتن در حافظه باقی مانده است.

«آرون آرنولد»، مدیر ارشد پروژه مدیریت اتم در مرکز بلفر دانشگاه هاروارد به نیوزویک گفت: من فکر می کنم که تشخیص داده شد که این ابزارها (تحریم ها) می توانند بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند یا از آنها استفاده کنند.

یورو، ارزی که یک بار در پی بحران مالی سال ۲۰۰۷ توسط بسیاری مورد تشویق قرار گرفت، خود را به عنوان یکی از مدعیان اصلی ذخیره ارزی ثابت کرده است. پیش از گرانی دلار آمریکا، ارزهای ذخیره ای مشهور با قدمت چند قرن گذشته شامل ارزهای پرتغال، اسپانیا، هلند، فرانسه و سرانجام انگلیس بود. جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا همچنین ترس از سقوط یورو را افزایش داد، اما این اضطراب ها هنوز به واقعیت تبدیل نشده اند.

در حالی که اتحادیه اروپا از تحریم ها به عنوان ابزاری علیه کشورهای دیگر استفاده می کند، تجربه برجام  و سایر رویدادها باعث شده اعضا از نحوه تفسیر واشنگتن در مقیاس بین المللی از کشورهای عضو احتیاط کنند. این مهم به احتمال زیاد نقطه اصلی گفتگو بین بایدن و اروپا خواهد بود زیرا دولت بایدن تلاش می کند اتحادهای ایالات متحده آمریکا و اروپا را که تحت رهبری ترامپ متشنج شده بود، اصلاح کند.

در همین حال چین و روسیه تحت پوشش اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، همراه با طیف وسیعی از کشورهای مورد تحریم، در حال منسجم شدن هستند و می خواهند این اصل مهم منشور سازمان ملل متحد که در نظم جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا آسیب دیده را باز احیاء کنند.

هرچه واشنگتن بیشتر تلاش کند تا این کشورها را محدود کند، آنها باهوش تر خواهند شد و همکاری با یکدیگر برای خنثی کردن تلاش های ایالات متحده آمریکا را تقویت خواهند کرد.

با این وجود اعتماد به دلار آمریکا همچنان زیاد و قوی است و تاکنون بحران های مالی گسترده ای از جمله بحران ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ را پشت سر گذاشته است. شما لزوماً شاهد کاهش استفاده از دلار نخواهید بود. ما لزوماً قادر نخواهیم بود با اطمینان زیادی پیش بینی کنیم که دلار در حال کمرنگ شده بوده و ارزهای دیگر جای آن را می گیرند.

کد خبر: ۹۴٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha