۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
روند صعودی قیمت فولاد در بازارهای داخلی و خارجی
عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفتگو با «بازار»:

روند صعودی قیمت فولاد در بازارهای داخلی و خارجی

شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد گغت: با افزایش واکسیناسیون مردم در برخی از کشورهای جهان و بیشتر شدن فعالیت صنعتی و اقتصادی و افزایش تقاضا در بازار، قیمت جهانی فولاد روند صعودی دارد.

بازار؛ گروه صنعت: افزایش قیمت جهانی فولاد بر قیمت محصولات فولادی در ایران نیز تاثیرگذار خواهد بود و به نظر می رسد طی چند هفته آینده قیمت فولاد در بازارهای خارجی و داخلی روند رو به رشدی را تجربه خواهد کرد.

در این خصوص عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در تحلیل قیمت فولاد در بازارهای داخلی و خارجی به خبرنگار بازار گفت: هرچند که میلگرد در بازار داخلی خیلی کشش ندارد، اما افزایش قیمت حامل های انرژی از اول فروردین ماه قیمت این محصول را در داخل صعودی کرده است.

افزایش 3 تا 5 درصدی قیمت گندله
«رضا شهرستانی» افزود: از طرفی قیمت آهن اسفنجی همچنان افزایشی است و قیمت گندله (گندله ماده اولیه برای تولید فولاد سنگ‌آهن است که سنگ‌ آهن پس از تبدیل به کنسانتره و سپس گندله، به فولاد تبدیل می‌شود) بین ۳ تا ۵ درصد افزایش می یابد.

با وجود اینکه معاملات فولاد کاهش یافته، اما کماکان قیمت ها روند صعودی دارد به طوری که قیمت شمش فولاد نسبت به هفته گذشته حدود ۳ درصد افزایش یافته است

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یادآورشد: با وجود اینکه معاملات فولاد کاهش یافته، اما کماکان قیمت ها روند صعودی دارد به طوری که قیمت شمش فولاد نسبت به هفته گذشته حدود ۳ درصد افزایش یافته است.

اولین برونداد در فرآیند فولاد سازی یا فرآیند استخراج آهن و تولید فولاد خام، شمش فولادی است که به صورت جامد و درسایزهای قابل حمل تولید می‌شود. شمش فولاد یک محصول پیش ساخته است که بعد از تبدیل سنگ آهن به فولاد خام یا آهن اسفنجی، پس از فولادسازی و تهیه مذاب فولاد در کوره‌ی القایی و یا کنورتور تولید می‌شود و بیلت، بلوم و اسلب انواع شمش فولادی شامل می شود.

شهرستانی بیان کرد: کمبود عرضه ورق گرم نیز عطش بازار را بیشتر کرده است به طوری که قیمت ورق جهش زیادی کرده و هم اکنون قیمت آن بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان در هر کیلوگرم است.

قیمت هر تن کنسانتره آهن در بازارهای جهانی به ۲۵۰ دلار 
به گفته وی، قیمت هر تن کنسانتره آهن در بازارهای جهانی به ۲۵۰ دلار رسیده است و قیمت میلگرد نیز ۹۰۰ دلار در هر تن در این بازارها برای فروش ارزش گذاری شده است. 

کنسانتره پودری است که از سنگ آهن استحصال می‌کنند. این محصول کاملا سیاه و در صنایع ذوب آهن کاربرد دارد و برای تولید انواع گندله آهن، آهن اسفنجی و یا سایر محصولات فلزی استفاده می‌شود، کنسانتره آهن به دلیل اینکه مواد مضر و زائد ندارد، از جهت صرفه‌جویی در هزینه و زمان در تولیدات صنایع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: اگر کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای خرید فولاد در بازارهای جهانی ادامه یابد قیمت فولاد همچنان صعود خود را حفظ خواهد کرد به طوری که هم اکنون قیمت ورق گرم نیز در بازارهای جهانی به ۱۱۰۰ دلار در هر تن رسیده است.

قیمت فولاد از جمله ورق و شمش همچنان صعودی خواهد بود
این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیش بینی کرد که اگر همین روند ادامه پیدا کند، تحت تاثیر بازارهای جهانی، قیمت فولاد نیز در ایران افزایش خواهد یافت و قیمت فولاد از جمله ورق و شمش در چند هفته آینده در داخل همچنان صعودی خواهد بود.

شهرستانی با بیان اینکه با کاهش تولید و افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی صعودی خواهد بود، گفت: قیمت میلگرد در این حدود باقی خواهد ماند اما ممکن است یک ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری قیمت آن جهشی افزایش یابد.

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت ششم ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان و هر کیلوگرم  ورق گرم و یا سرد بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان قیمت دارد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم میلگرد در بازار ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت ششم ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان و هر کیلوگرم  ورق گرم و یا سرد بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان قیمت دارد.

یک کارشناس بازار فولاد کشور نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: طبق گزارش انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، تولید فولاد کشور در دو ماهه نخست سال جاری بیش از ۵.۶ میلیون تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد قابل توجه ۱۶ درصدی را داشته است.

«یوسف رحمانی» افزود: با وجود شرایط  کشور و تحریم ها، عملکرد ایران در تولید فولاد در ماه های اخیر بسیار خوب بوده است و اگر قطعی برق و گاز در ماه های آینده اختلال زیادی در روند تولید فولاد کشور ایجاد نکند، می توان تولید فولاد کشور را در سال جاری به حداقل ۳۳.۶ میلیون تن رساند.

تولید میلگرد 18 درصد رشد داشت
طبق گزارش منتشر شده از سوی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تولید میلگرد در ماه های اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۸ درصدی را تجربه کرده است و تولید بیلیت و بلوم نیز ۱۷ درصد رشد داشته است.

تولید فولاد میانی کشور در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰، با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵ میلیون و ۶۰۵ هزار تن رسیده است که از این میان، سهم بیلت و بلوم، ۳ میلیون و ۳۴۱ هزار تن و سهم اسلب، ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار تن بوده است.

در این مدت تولید بیلت و بلوم در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۷ درصدی و تولید اسلب، رشد ۱۳ درصدی داشته است.

قیمت جهانی آهن و فولاد بر مبنای عوامل بنیادی متغیر از عرضه و تقاضای داخلی کشورها، عرضه و تقاضای صادراتی، تعرفه صادراتی، کیفیت و رقابت با یکدیگر، قیمت مواد اولیه از جمله سنگ آهن، قراضه و متعاقبا شمش حاصل می شود.

کد خبر: ۹۴٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha