۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
برنامه جامع دولت «سلام» برای بخش‌های اقتصادی
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تشریح کرد

برنامه جامع دولت «سلام» برای بخش‌های اقتصادی

قاضی زاده هاشمی، نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اگر دولت با جامعه مدنی همراه نکند؛ تصمیم‌های دولت به جایی نمی‌رسد.

به گزارش بازار، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی رئیس جمهور و جوانان افزود:خدمت ملت و مردم بزرگوار و عزیز به خصوص جوانان این مرز و بوم به خصوص جوان‌هایی که در این جلسه حاضر هستند عرض سلام دارم. امیدوارم که سال ۱۴۰۰ به عنوان آخرین سال قرن چهاردهم و در شروع قرن پانزدهم هجری شمسی سال تحولات عمیق به سمت بهترین شدن ملت ایران باشد و ما ملت بزرگ ایران را در جایگاه بلندی در عالم ببینیم.

وی گفت: نه تنها مشکلات و مسائل شان حل و فصل شده باشد بلکه به آن جایگاه متعالی برسند. البته این محقق نخواهد شد الا با اعلام مشارکت همه مردم و ما باید این مشارکت و همه مردم را به رسمیت بشناسیم و همه را دوست داشته باشیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: باید برای همه برنامه و فکر داشته باشیم؛ گفتگو کنیم. خیلی تشکر می‌کنم از این فرصتی که برایم فراهم شده است تا با جوان‌های عزیز گفتگو داشته باشم. ولی رفقایی که اینجا جمع شده‌اند همه یک تیپ و همه تقریباً شبیه به هم هستند. این ترکیب واقعی جمعیت جوان کشور ما نیست.

وی گفت: حاج قاسم سلیمانی راخدا رحمتش کند می‌گفت همه اینها؛ همه بچه‌هایی که بعضا تیپ و پوشش آن‌ها را ما نمی‌پسندیم این‌ها فرزندان ما هستند. این‌ها دلشون با ماست. جای دیگری مقام معظم رهبری فرمودند این‌ها دلشون با ماست وقتی اهل ذکر و اشک شب احیا هستند. ما باید به رسمیت بشناسیم. یعنی بنده به عنوان رئیس جمهور؛ رئیس جمهور همه ملت ایران هستم و نسبت به تک تک آن‌ها مسئولم و باید با همه شان ارتباط موثر و فعال داشته باشم تا ان شاءالله رشد اتفاق بیفتد.

قاضی زاده هاشمی در این برنامه تلویزیونی درباره احیای دوباره بازار سرمایه افزود: بازار سرمایه یک بازار مالی نسبتاً شفاف و قابل قبول هست. به خصوص اگر درست مدیریت شود جزو بازارهایی است که می‌تواند حوزه تولید اشتغال و کسب و کار را پشتیبانی و تامین مالی کند. از منظر اینکه تمام حساب‌ها آنجا شفاف باید بشود برای اینکه شرکت‌ها داخل بازار سرمایه عرضه شوند و تمام معاملات کاملا واضح است باز جزو بازارهایی است که کمترین بخش پنهان اقتصاد در آن شکل می‌گیرد.

وی گفت: پنهان کاری در اقتصاد منجر به رانت و فساد می‌شود. دولت هوشمند باید کاری کند که جریان مالی و نقدینگی در کشور حتی الامکان به سمت شفافیت پیش رود. دولت هوشمند باید کاری کند که حتی الامکان به سمت تولید و سرمایه گذاری و توسعه اشتغال پیش برود نه به سمت بازارهای موازی که جزو دلالی و سفته بازی محسوب می‌شوند.

قاضی زاده هاشمی افزود: متاسفانه به علت تورم مزمنی که در کشور داریم و گاهی این تورم حالت نوسانی شدید پیدا می‌کند تمایل به سرمایه‌گذاری درازمدت در کشورمان کاهش پیدا کرده است و سرمایه‌گذاران با نگرانی با منابع مالی شان مواجه هستند.

وی گفت: از یک طرف نمی‌توانند پول را نگه دارند، چون ارزش پولشان هر روز مثل یخ آب می‌شود و از یک طرف نمی‌توانند وارد سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شوند یعنی با آن کارخانه بسازند یا کارگاه تولیدی راه اندازی کنند، چون وقتی سرمایه‌گذاری می‌کنند متوسط برگشت سرمایه شان ۵ و ۱۰ سال طول می‌کشد.

قاضی زاده هاشمی افزود: بنابراین تمایل پیدا می‌کنند به بازارهای نقدشونده؛ یعنی از یک طرف به بازارهایی که به سرعت قابلیت نقد شوندگی دارند تمایل دارند از طرف دیگر بتوانند منابع مالی شان را تبدیل به کالایی کنند که آن کالا ارزشش با تورم رشد پیدا کند و طبیعتاً به سمت بازار سرمایه طلا و مسکن می‌روند.

وی گفت: بازار سرمایه دو مشکل پیدا کرده است یک مشکل حاد دارد که ما در قوه قضائیه پرونده تشکیل داده‌ایم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان را باید متخلفتن حصولتی و دولتی بازار در صندوق تثبیت بازار برگردانند و این برای فعال شدن و برگرداندن بازار سرمایه باشد.

قاضی زاده هاشمی افزود:، اما بازار سرمایه در کشور ما یکسری اختلالات ساختاری عمیق دارد که کاملا دولتی است و ما این ساختار را باید کاملاً مردمی کنیم.

وی درباره حضور همه طیف‌ها و اقشار جامعه و دیدگاه‌های سیاسی به ویژه جوانان در دولت خود گفت: یک تئوری خلق کرده ایم به عنوان دولت مردم. خلق نکردیم استقراء ما هست از قانون اساسی و گفتمان انقلاب اسلامی؛ جمهوری اسلامی که به حاکمیت مردم در طول حاکمیت الله معتقد است؛ حاکمیت مردم وقتی قرار است مستقر شود یعنی مردم باید بتوانند اعمال حاکمیت کنند؛ این بالاتر از گفتگو است.

قاضی زاده هاشمی افزود: وقتی دولت می‌خواهد تصمیم بگیرد باید حتماً تصمیماتش را مردم بپذیرند؛ این مردم که می‌گوییم البته طبقه‌بندی دارد و به نهاد سازی مدنی نیاز دارد. وقتی یک تصمیم می‌خواهید درباره کل مردم بگیرید و می‌خواهید بنزین را گران کنید خوب کل مردم مد نظر است.

وی گفت: وقتی می‌خواهید درباره جامعه کارگری تصمیم بگیرید؛ منظور کارگران است؛ خیلی مهم است که در تئوری دولت مردم می‌گوید دولت و مردم یکی هستند؛ حاکم اسلامی از مردم جدا نیست؛ دوگانه وجود ندارد؛ یکی است؛ امیرالمومنین میفرمایند تو اگر حاکم هستی دوباره از دارالخلافه بیرون بیا و با مردم گفتگو کن برای اینکه بفهمی در جامعه چه خبر است؟

قاضی زاده هاشمی افزود: این امری را که امیرالمومنین فرمودند ما برایش ساز و کار تهیه و تبدیل به مدل کرده‌ایم تا بشود در این ایام آن را اجرا کرد. وقتی می‌خواهیم تصمیم بگیریم حتماً ذینفعان آن بخش باید آن را تایید کنند تا اجرایی شود.

وی گفت: یعنی هر بخشنامه‌ای که هر دستگاه یا وزیری می‌خواهد صادر کند نمایندگان ذینفعان باید آن را امضا کرده باشند؛ اگر ما بخواهیم در رابطه با روستایی‌ها تصمیم بگیریم؛ باید نهادسازی مدنی کرده باشیم پارلمان روستا داشته باشیم و نمایندگان روستایی‌ها و بخش کشاورزی بیایند و زیر تصمیم وزارت جهاد کشاورزی را امضا کنند؛ نماینده دامداران و عشایر و مرغ دارها باید آن را امضا کنند بعد این تصمیم لازم الاجرا می‌شود.

قاضی زاده هاشمی افزود: اگر جمعی از مردم بیشتر از یک سوم مردم با تصمیمی مخالفت کردند آن تصمیم باید بازبینی شود؛ اگر با مدیری مخالفت کردند آن مدیر باید عزل شود که سامانه‌ای برای این موضوع طراحی کرده ایم.

وی گفت: درباره جوانان و نخبگان هم همینطور است. هرچه گفت و شنودها و رفت و برگشت‌های تصمیمات بیشتر باشد؛ پخته‌تر است؛ دو اینکه عرف عقلا نسبت به آن بیشتر است. یعنی اجماع بیشتری روی آن قرار گرفته و امکان اجرای آن را بالا برده است.

قاضی زاده هاشمی افزود: ممکن است این اهداف؛ خیلی بلند نشوند؛ چون می‌خواهیم در این رفت و برگشت تا نظر همه را جلب کنید؛ طبیعتاً یک مقدار تنازل اتفاق می‌افتد. ولی تصمیمی که گرفته می‌شود اجرایی شدنش قطعی است. یک دفعه گام بلندی بر نمی‌داریم که دو سوم جامعه با آن مخالفت کنند.

وی گفت: مسئله این است که جامعه مدنی قدرتمند شده است. اگر دولت با جامعه مدنی همراهی نکند؛ مقاومت می‌کند و تصمیمات دولت به جایی نمی‌رسد. مثل بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌هایی که دولت خواست اجرایی کند به دلیل عدم همراهی جامعه مدنی با شکست مواجه شده است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بایدجلوی خام فروشی گرفته شود، گفت: هفت درصد منابع طبیعی دنیا و ۹ تا ۱۰ درصد منابع دنیا را داریم در حالیکه یک درصد جمعیت را داریم، اما نتوانسته ایم به خوبی از این منابع استفاده کنیم.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در ادامه گفتگوی خود در برنامه رئیس جمهور و جوانان شبکه سه با بیان اینکه میزان برداشت از منابع معدنی ما بسیار کم است و حتی رهبری نیز بارها گفته اند که می‌توان منابع معدنی را جایگزین صادرات نفت کرد، گفت: بر اساس طرحی که ما داریم همه مزیت‌های استانی آمایش شده است و بر اساس ظرفیت‌های هر استان برنامه ریزی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در این طرح بر اساس منابع موجود در هر استان برنامه ریزی‌های دقیق و جامعی در نظر گرفته شده و طبق آن مزیت‌های شغلی و نظام آموزشی و همچنین سرمایه گذاری تعریف شده است، گفت: بر این اساس حتی تسهیلاتی که به این مناطق می‌دهیم یا تخفیف مالیاتی نیز شامل حال هر منطقه متناسب با مزیت‌های آن می‌شود.

قاضی زاده هاشمی با بیان برنامه جامع دولت سلام برای بخش‌های اقتصادی افزود: با توجه به اینکه هر شهرستانی نیاز به امکاناتی دارد تلاش داریم در این طرح نیازها بر اساس منابع و ظرفیت‌های آن استان شکل گیرد، زیرا ما با دو نوع توسعه در کشور روبرو بودیم یک توسعه نامتقارن که در آن فقط برخی شهرها رشد کرده اند، ولی در این طرح تلاش داریم توسعه متقارن و متناسب با ظرفیت هر منطقه را در پیش گیریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تدبیر دولتش برای حل مشکل مسکن گفت: در دولت سلام خانواده محوریت دارد و بر این اساس به هر موضوعی از اقتصادی تا سیاسی، اجتماعی نگاهمان به خانواده است و تلاش می‌کنیم تا در هر یک از این بخش‌ها خانواده از آن منتفع شود تا گرفتار مسائل حاشیه‌ای نشویم.

وی گفت: موضوع مسکن بسیار مهم است، زیرا طبق آمار ۴۰ درصد هزینه خانوارها را مسکن می‌بلعد و ما برای حل مشکل مسکن طرح جامع داریم که اول از آن خانه دار کردن همه مردم است و پس از آن خانه دار کردن جوانان است، زیرا هم اکنون متوسط انتظار برای خانه دار شدن از ۵ سال به ۳۵ سال رسیده است.

نامزد ریاست جمهوری افزود: بر اساس این طرح جامعه را به سه گروه تقسیم می‌کنیم دهک کم درآمد، دهک متوسط و دهک مرفه که آن چه مشخص است دهک کم درآمد نمی‌تواند آورده اولیه داشته باشد و ما به او در این طرح مسکن می‌دهیم و متناسب با متراژ و توان پرداخت قسط؛ سی ساله از او پس می‌گیریم، ولی در بخش متوسط سهم سی به هفتاد است و برگشت اقساط ۲۰ ساله است و در دهک مرفه سهم دولت و شخص ۵۰ درصد و اقساط ۱۵ ساله است.

وی گفت: در بخش جوانان صندوق خانواده را در نظر داریم به این ترتیب که به هر یک از زوجین ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مسکن و اشتغال در نظر گرفته شده است.

قاضی زاده هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شفافیت در دولتش گفت: شفافیت از عناصر بسیار مهم در دولت ما خواهد بود و ما دولت را بر اساس ۵ پایه شفافیت، گفتگو، عدم انحصار، عدالت و پاسخگویی بنا می‌نهیم.

وی افزود: در بحث شفافیت اینگونه عمل می‌کنیم که اگر مردم جای دولت بودند چه اطلاعاتی را باید می‌داشتند به عبارتی اگر مسئولی اطلاعاتی درباره موضوع اقتصادی دارد همان اطلاعات را مردم نیز باید بدانند و به عبارتی انحصار اطلاعاتی نباشد البته در بحث مسائل امنیتی قطعا ملاحظات خودش را لحاظ خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این طرح هیچ نقطه پنهانی از جریان اطلاعاتی نباید باشد و همه باید آگاه باشند مثلا در طرح جامع تجارت گمرک سال‌ها کار شده است، ولی هنوز مشکلات زیادی است مثلا در برخی جاها زیرساخت‌ها شکل گرفته است، ولی داده و دیتا تولید نمی‌شود و این امر باعث مشکلات عدیده‌ای در این بخش شده است.

قاضی زاده هاشمی گفت: رکن اول دولت سلام برقراری نظام جامع شفافیت است، زیرا ما می‌خواهیم مردم را حاکم کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر بیمه مشاغل مختلف از جمله صیادان و کسبه گفت: ساختار نظام بیمه ما بسیار کهنه است به عنوان مثال نظام بیمه ما بر اساس تعریف جایگاه خاصی تعریف شده است هر چند بعد از انقلاب تلاش کردیم بخشی از آن را وصله پینه کنیم و نمونه آن بیمه زنان خانه دار و قالیبافان و مشاغل ساختمانی است که متاسفانه این روند بیمه‌ای همچنان دچار ضعف است.

وی گفت: امروز که در دنیا نظام‌های بیمه‌ای بر اساس هویت شغل است نه محل اشتغال، تصور کنید هنرمندی که مدتی کار می‌کند و مدتی بیکار است یا صیادی که گاهی با کاهش صید یا رکود فصل صید مواجه است یا اینکه بعضی مشاغل را ما اکنون به علت کرونا تعطیل کردیم، باید دید تکلیف این‌ها چیست.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه باید نگاه بر اساس هویت شغلی باشد و بر این مبنا همه ایرانیان از بدو تولد تا زمان مرگ باید تحت پوشش بیمه اجتماعی باشد، زیرا ممکن است کسانی باشند که توانایی پرداخت حق بیمه را نداشته باشند و ما می‌توانیم از همان یارانه حق بیمه او را پرداخت کنیم.

وی گفت: طبق قانون اساسی تامین مسکن، سلامت، آموزش و پرورش و شغل وظیفه دولت است نه اینکه دولت متصدی باشد بلکه دولت باید در این زمینه تسهیل کننده باشد.

قاضی زاده هاشمی در مجموع پیاده سازی نظام جامعه بیمه‌ای را از اهداف دولتش برشمرد و ابراز امیدواری کرد در این طرح بخش زیادی از مشکلات حل شود.

کد خبر: ۹۴٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha