۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
نامزدهای ریاست جمهوری به خراسان‌جنوبی‌ها چه وعده‌هایی دادند؟| راهکارها برای حل مشکل آب کویرنشینان
بازار گزارش می دهد؛

نامزدهای ریاست جمهوری به خراسان‌جنوبی‌ها چه وعده‌هایی دادند؟| راهکارها برای حل مشکل آب کویرنشینان

بیرجند- نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از حدود ۱۰ روز قبل از طریق شبکه خاوران وعده‌هایی به مردم خراسان‌جنوبی دادند که بیشتر آنان رنگ و بوی اقتصادی داشت.

 بازار؛ گروه استان‌ها: از حدود ۱۰ روز قبل کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گوی تلویزیونی با مردم خراسان‌جنوبی وعده‌ها و قول‌های متعددی در حوزه توسعه اقتصاد استان دادند.

قول ها و وعده‌هایی که مرور آنان از جهات مختلف می‌تواند مفید فایده باشد. برای اینکه بار دیگر برنامه‌های کاندیداها برای خراسان‌جنوبی را مرور کرده باشیم و همچنین برای اینکه این قول‌ها در قالب یک گزارش ثبت شود تا در صورت موفقیت هر کدام از این کاندیداها در انتخابات اجرای این قول و وعده‌ها را از او مطالبه کنیم، سخنان هر کدام از کاندیداها به ترتیب حضورشان در شبکه خاوران بیان می‌شود.

محسن رضایی میرقائد اولین کاندیدایی بود که از طریق شبکه خاوران با مردم خراسان جنوبی سخن گفت و اظهار کرد: مساله آب یکی از مشکلات مهم در خراسان‌جنوبی است و من از دولت فعلی در این زمینه گلایه‌مند هستم چرا که مدت‌هاست آب‌های ژرف کشف شده است.

وی بیان‌کرد: خشکسالی و کم‌آبی و فرسایش خاک چهره پیشرفت استان خراسان جنوبی را با مشکلات جدی مواجه کرده و مهاجرت را افزایش داده است.

نامزدهای ریاست جمهوری به خراسان‌جنوبی‌ها چه وعده‌هایی دادند؟| راهکارها برای حل مشکل آب کویرنشینان

ضرورت دیپلماسی آب برای حل مشکل خشکسالی خراسان‌جنوبی
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ابتدا باید در تعاملات با افغانستان دیپلماسی آب را جدی بگیریم و دولت من تلاش خواهد کرد با مقامات افغانستان بحث‌های جدی در این خصوص انجام دهد تا زمینه حل مشکل آب فراهم شود.

رضایی میرقائد راه آهن را از دیگر مسائل خراسان جنوبی دانست و گفت: راه آهن چابهار – زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد به سمت ترکمنستان یکی از بزرگترین پروژه‌های ملی در حوزه حمل و نقل و بسیار مهم در رونق صنعت و اشتغال زایی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مساله اصلی اشتغال و تولید خراسان جنوبی، مدرن سازی و صنعتی شدن کشاورزی است زیرا محصولات خوبی در این استان داریم اما به جای برندهای خراسان جنوبی به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

مساله اصلی اشتغال و تولید خراسان جنوبی، مدرن سازی و صنعتی شدن کشاورزی است زیرا محصولات خوبی در این استان داریم اما به جای برندهای خراسان جنوبی به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می‌شود

رضایی میرقائد یادآور شد: اگر چند کارخانه زرشک و زعفران در این خراسان‌جنوبی احداث شود بی شک درآمدهای دلاری قابل توجهی به استان بر خواهد گشت.

حجت الاسلام رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به بحث کشاورزی استان اشاره و اظهار کرد: زرشک، زعفران و عناب این استان اگر با ارزش افزوده فروخته شود نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد منطقه خواهد داشت.

اقتصاد سنگ در خراسان جنوبی باید فعال شود
رئیسی با اشاره به ظرفیت های این استان در حوزه سنگ های ساختمانی و قیمتی ادامه داد: سنگ‌های قیمتی اطراف نهبندان مزیتی مهم در این منطقه محروم استان است که می تواند به شکوفایی و توسعه این منطقه کمک کند.

وی به اشاره به مزیت های استان در حوزه نیروی انسانی متخصص و متعهد و همچنین مرزهای استان عنوان کرد: اقتصاد سنگ در خراسان‌جنوبی را باید فعال کنیم.

نامزدهای ریاست جمهوری به خراسان‌جنوبی‌ها چه وعده‌هایی دادند؟| راهکارها برای حل مشکل آب کویرنشینان

رئیسی با بیان اینکه برخی بیان می‌کنند که در شرایط خشکسالی باید به جای کشاورزی از صنعت در توسعه استان بهره ببریم، گفت: باید به کشاورزی خراسان‌جنوبی در کنار صنعت مورد توجه ویژه داشته باشیم.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: خراسان‌جنوبی علی‌رغم اینکه در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد ولی آلودگی مردم استان به این مواد و نرخ جرائم به دلیل فرهنگ مردم بسیار پایین است.

سعید جلیلی دیگر کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز با تأکید بر اینکه محصولات کشاورزی خراسان‌جنوبی می‌تواند مبنایی برای صادرات و ارزآوری کشور باشد، اظهار کرد: معادن منطقه نیز در صورت داشتن ارزش افزوده فرصت ارزشمندی برای اشتغال‌زایی و ارزآوری برای جوانان منطقه است.

ضرورت توجه بیشتر به بازار افغانستان و پاکستان برای ارزآوری
کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه همجواری خراسان‌جنوبی با افغانستان یک فرصت مهم برای صادرات محصولات تولیدی خراسان‌جنوبی به افغانستان و سایر کشورهای همسایه شرق ایران است، گفت: متأسفانه صادرات ایران به ۲۸ کشور اروپایی حتی در شرایط گشایش اقتصادی نصف صادرات به افغانستان بود.

نامزدهای ریاست جمهوری به خراسان‌جنوبی‌ها چه وعده‌هایی دادند؟| راهکارها برای حل مشکل آب کویرنشینان

جلیلی به فرصت بازار صادراتی پاکستان اشاره کرد و ادامه داد: پاکستان نیز ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد که بخش مهمی از این واردات به پاکستان می‌تواند از ایران و از خراسان‌جنوبی باشد.

عبدالناصر همتی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز در گفت و گوی تلویزیونی بامردم خراسان‌جنوبی اظهارکرد: از دیدگاه من وقتی در داخل یک استان افراد نخبه و مورد اعتماد مردم وجود دارد نباید از خارج از آن استان افرادی مسائل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آن منطقه را مدیریت کنند.

مشکل بیکاری خراسان‌جنوبی ریشه‌ای حل شود
همتی بیان‌کرد: یکی از برنامه‌های من  این است که در صورت موفقیت در انتخابات هر سه ماه جلسه‌ای با نخبگان، جوانان و تأثیرگذاران در استان خراسان‌جنوبی داشته باشم.

نامزدهای ریاست جمهوری به خراسان‌جنوبی‌ها چه وعده‌هایی دادند؟| راهکارها برای حل مشکل آب کویرنشینان

وی با اشاره به اینکه باید ریشه‌ای مشکل بیکاری استان و موانع آن را مورد بررسی قرار دهیم، گفت: یکی از اشکالات و ایرادات متمرکز شدن جمعیت در شهرهای بزرگ است که این موضوع جاشیه نشینی را افزایش می‌دهد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در شرایط فعلی معیشت مردم ما تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و بنابرین تغییر ریل اقتصادی کشور را یکی از اولویت‌های خود می‌دانم.

چاره ای جز انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌جنوبی نداریم
محسن مهرعلیزاده  از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در گفت و گو تلویزیونی و از طریق شبکه خاوران با مردم خراسان‌جنوبی با اشاره به مشکل خشکسالی در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: من مدافع و تأکید بر انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌جنوبی و خراسان رضوی دارم.

مهرعلیزاده با بیان اینکه علی رغم گران شدن آب باز هم چاره ای جز اجرای پروژه انتقال آب نداریم، ادامه‌داد: اگر موضوع کم آبی در خراسان‌جنوبی را رفع نکنیم به جای مزارع زعفران و زرشک دشت‌های بی حاصل را خواهیم دید.

نامزدهای ریاست جمهوری به خراسان‌جنوبی‌ها چه وعده‌هایی دادند؟| راهکارها برای حل مشکل آب کویرنشینان

وی گفت: ما در خراسان‌جنوبی به واحدهای صنایع تبدیلی نیاز داریم و باید با این صنایع تبدیلی و تکمیلی معادن و دسترنج کشاورزان استان را با ارزش افزوده بیشتری در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانیم.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نیز در مورد پتانسیل‌های خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: خراسان جنوبی آثار تاریخی بیشمار و واحدهای فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی متعددی دارد که باید از آن استفاده کرد.

شبکه حمل و نقل در خراسان‌جنوبی تقویت شود
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه اما متأسفانه نبود واحدهای صنعتی مادر در خراسان‌جنوبی کار توسعه را مشکل کرده است، اظهار کرد: در مورد شبکه حمل و نقل و گاز در خراسان‌جنوبی نیز باید کار بیشتری صورت گیرد.

نامزدهای ریاست جمهوری به خراسان‌جنوبی‌ها چه وعده‌هایی دادند؟| راهکارها برای حل مشکل آب کویرنشینان

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه همچنین در خراسان‌جنوبی دچار مشکل خشکسالی و کمبود آب هستیم، ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی و همچنین شهرستان بیرجند ظرفیت‌های گردشگری فراوانی به ویژه در روستاهای آن وجود دارد.

وی یادآور شد: همچنین سنگ‌های معدنی و گیاهان دارویی نیز فرصت دیگری برای توسعه اقتصادی خراسان‌جنوبی است.

زاکانی آخرین نامزدی که در شبکه خاوران با مردم خراسان جنوبی سخن گفت نیز اظهارکرد: خراسان‌جنوبی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی چون کشت محصولات استراتژیکی مانند زعفران و همچنین تولید صنایع دستی برخوردار است.

خراسان‌جنوبی باید تبدیل به یک استان ترانزیتی از طریق بازارچه‌ها شود و ارز حاصل از صادرات افغانستان به استان برگردد

تأکید بر پروژه راه آهن جنوب- شمال
کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارکرد: راه آهن جنوب- شمال از سه استان سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی و رضوی عبور می‌کند و این پروژه باید مد نظر جدی قرار گیرد چرا که زمینه آبادی این مناطق را فراهم می‌کند.

زاکانی افزود: خراسان‌جنوبی باید تبدیل به یک استان ترانزیتی از طریق بازارچه‌ها شود و ارز حاصل از صادرات افغانستان به استان برگردد.

نامزدهای ریاست جمهوری به خراسان‌جنوبی‌ها چه وعده‌هایی دادند؟| راهکارها برای حل مشکل آب کویرنشینان

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشکل کم آبی خراسان‌جنوبی را باید با راهکارهایی چون  با احیاء قنوات، دانش آبخیزداری و انتقال آب از خلیج فارس حل کنیم.

زاکانی تأکید کرد که باید از خام‌فروشی محصولات معدنی خراسان‌جنوبی جلوگیری کنیم.

همه نامزدها قول‌ها و وعده‌هایی دادند و براساس رأی مردم یکی از آن‌ها به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب خواهد شد و بعد نوبت ما مردم است که با مطالبه‌گری اجرای این وعده‌ها را از آن‌ها بخواهیم.

کد خبر: ۹۴٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha