۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
اجرای دقیق قانون مالیات بر خانه های خالی اجاره بها را کاهش می‌دهد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

اجرای دقیق قانون مالیات بر خانه های خالی اجاره بها را کاهش می‌دهد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قانون مالیات بر خانه‌های خالی حداقل حدود یک میلیون واحد مسکونی به بازار عرضه کرده که موجب کاهش نرخ اجاره بها می‌شود لذا دولت باید برای اجرای سریع‌تر آن اهتمام داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علی اصغر عنابستانی، با اشاره به وضعیت نامناسب بازار اجاره بها، گفت: اجرای دقیق قانون مالیات بر خانه های خالی با افزایش عرضه مسکن در بازار موجب کاهش قیمت خانه و به صورت ویژه کاهش نرخ اجاره بها می‌شود، اما متاسفانه دولت در اجرای آن تعلل کرده و بعد از گذشت چند ماه نتوانسته بانک اطلاعاتی خودش را کامل کند.

وی با بیان اینکه هنوز قانون مالیات بر خانه های خالی، قالب اجرایی به خودش نگرفته است، اضافه کرد: با توجه به اینکه ۲.۵ میلیون خانه خالی در سراسر کشور وجود دارد، اگر بتوانیم با اجرای قانون مذکور حدود یک میلیون واحد مسکونی را به بازار عرضه کنیم، تاثیر بسیار زیادی در کاهش قیمت مسکن خواهد داشت. از این رو بنده معتقدم با توجه به اینکه فصل جا به جایی مستاجران نیز آغاز شده و نرخ بالای اجاره بها فشار زیادی را به مردم تحمیل کرده، دولت باید برای اجرای سریع‌تر قانون مالیات بر خانه های خالی اهتمام ویژه ای داشته باشد.  

تعیین سقف اجاره بها، روند افزایش نرخ مسکن را کنترل می‌کند
نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا به موجب حمایت از مستاجران در زمان شیوع ویروس کرونا مصوبه‌ای برای تمدید قرار داد اجاره مسکن داشته و همچنین سقف ۲۵ درصدی را برای افزایش نرخ اجاره بها تعیین کرده است. این مصوبه به مستاجران کمک می‌کند تا افزایش بیش از سقف تعیین شده نداشته باشند.

عنابستانی با تاکید بر اینکه دولت باید مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در حمایت از مستاجران را با جدیت اجرا کند، تصریح کرد: یکی از انتقاداتی که به دولت وارد شده اجرای ضعیف قوانین، مصوبات و دستورالعمل‌ها است. یقینا اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا درحوزه کنترل اجاره بها می‌تواند موثر باشد و مستاجران در شرایط کرونایی گرفتار پیدا کردن خانه و جابه جایی نشوند، اما این مهم در گروی اجرای دقیق و قاطعانه آن است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دولت باید نظارت دقیقی بر بنگاه‌های ‌های معاملات ملکی داشته باشد؛ همچنین باید هرچه سریع‌تر اطلاعات سامانه املاک و اسکان را کامل کرده و ساختار قرارداد اجاره مسکن را تحت نظارت خودش قرار دهد. یقیناً حساسیت در اجرای دقیق این مصوبات موجب بهبود وضعیت اجاره‌بها می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر دولت نسبت به اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا جدیت کافی نداشته باشد، بازار اجاره نیز مانند سایر بازارها رهاتر می‌شود. امیدوارم دولت  به ویژه وزارت راه و شهرسازی در این موضوع خاص با جدیت ورود کرده و علاوه بر اجرای سریع قانون مالیات بر خانه های خالی، مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرایی کند.

کد خبر: ۹۴٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha