۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
کوو ایران برکت دستاورد بزرگی برای کشور| واکسیناسیون عمومی تا پایان سال
گفتگو با نائب رییس انجمن داروسازی ایران؛

کوو ایران برکت دستاورد بزرگی برای کشور| واکسیناسیون عمومی تا پایان سال

فاطمی نائب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: پیش بینی می شود طی یک ماه آینده، ۳ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تولید شود و این ظرفیت از مهر ماه به ۱۰ میلیون دوز در ماه  برسد.

امیرحسین عیدی؛ بازار: دکتر سید علی فاطمی نائب رئیس انجمن داروسازان ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره وضعیت ویروس کرونا در کشور و وضعیت دارویی آن گفت: داروهایی که امروزه برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا مورد استفاده قرار می گیرند به طور کلی در دو دسته داروهای اختصاصی ضد ویروس و داروهای عمومی که برای بیماری های غیر ویروسی هم کاربرد دارند، قرار می گیرند.

به گفته وی داروهای ضد ویروسی که امروزه برای درمان کرونا از آنها استفاده می شود، در اصل برای درمان بیماری های ویروسی غیر از کووید ۱۹ ساخته شده اند (مانند آنفولانزا و ابولا) که بعضی از مطالعات تجربی، اثربخشی آنها روی کووید ۱۹ را هم نشان داده است. داروی خوراکی فاویپیراویر و داروی تزریقی رمدسیویر در ایران کاربرد بیشتری دارند.

وی افزود: خوشبختانه هر دو دارو در داخل کشور ساخته می شوند و در حال حاضر کمبودی برای تامین آنها وجود ندارد. البته تجویز اینها اغلب برای بیماران بستری انجام می‌شود، به همین دلیل در داروخانه‌های شهری پیدا نمی‌شوند. در مورد اثربخشی داروهای ضد ویروس بر روی ویروس کرونا اتفاق نظر وجود ندارد، با این وجود در ایران مورد استفاده قرار می گیرند. اما بررسی ها نشان داده است بعضی داروهای عمومی که برای بیماری های غیر ویروسی هم کاربرد دارند، در کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا بسیار موثر هستند.

فاطمی در ادامه اظهار داشت: کورتون های تزریقی (مانند: دگزامتازون)، داروهای ضد انعقاد (مانند: هپارین) و اکسیژن، اثر بخشی بهتری نسبت به داروهای ضد ویروس دارند و تنها برای آن دسته از بیمارانی تجویز می‌شود که وضعیت بحرانی دارند و نیازمند اکسیژن کمکی هستند. خوشبختانه این دسته از داروها هم به اندازه کافی در کشور موجود هستند و در حال حاضر کمبودی برای تامین آنها وجود ندارد.

دستاورد بزرگ
نائب رئیس انجمن داروسازان ایران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت واکسن کوو ایران برکت گفت: فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت موفقیت آمیز بوده، تقریبا ۲۰ هزار نفر هم در فاز سوم مطالعه بالینی تزریق اول این واکسن‌ را انجام داده‌اند و به زودی تزریق دوم بخشی از داوطلبان آغاز می‌شود. مجوز مصرف اضطراری واکسن برکت برای عموم هم صادر شده و تزریق روی داوطلبان از هفته آینده آغاز می شود.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود طی یک ماه آینده، ۳ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تولید شود و این ظرفیت از مهر ماه به ۱۰ میلیون دوز در ماه  برسد که در این صورت با احتساب واکسن های وارداتی، تا پایان سال تقریبا همه مردم ایران واکسینه می شوند و این یک دستاورد بزرگ برای کشور ماست.

فاطمی در خصوص دیر اقدام کردن وزارت بهداشت برای صدور اضطرار واکسن گفت: صدور مجوز مصرف اضطراری برای یک دارو، تابع ضوابط خاصی است تا ضمن دسترسی فوری مردم به یک دارو (واکسن) جدید، اطمینان دهد که هم این دارو موثر است و هم عارضه جانبی قابل ملاحظه ای برای مصرف کننده ندارد؛ برای همین ممکن است این مجوز خیلی سریع صادر نشود.

کد خبر: ۹۴٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha