۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
بورس همچنان بی‌ثبات است
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بورس همچنان بی‌ثبات است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بی‌ثبات دنبال شدن معاملات، مطرح کرد: بازار در هیجان خروج نقدینگی است.

بازار؛ گروه بورس: امروز هم یک روز پر افت برای بازار سرمایه بود چراکه این شاخص در ابتدای معاملات رشد کرد، اما در ادامه جریان معاملات با افت دنبال شد. معامله‌گران حرفه‌ای بازار سهام این روزها بیشتر به فکر این هستند که با نوسانگیری بتوانند ضررهای خود را جبران کنند و آن عده‌ای هم که در معامله کردن حرفه‌ای نیستند، فقط به دنبال خارج کردن سرمایه خود از این بازار آشفته هستند که همین موجب می‌شود نگاه کوتاه‌مدت به بازار، این بازار را دچار نوسانات متعدد کند.

نکته قابل توجهی که در معاملات این هفته به چشم می‌خورد افزایش گسترده ارزش و حجم معاملات است که هیمن مسئله باعث به تعادل رسیدن معاملات در برخی از گروه‌ها به ویژه گروه خودرو شد و این گروه با استقبال گسترده سرمایه‌گذاران همراه شده بود و امروز هم استقبال چشمگیری از این سهام شد. علاوه بر این، گروه فرآورده‌های نفتی هم در چنین شرایطی همراه با گروه خودرو مورد استقبال قرار گرفت و معاملاتی با تقاضای بیشتر را تجربه کرد. به هر حال، شاخص کل افت ۴۴ واحدی را تجربه کرد و به یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۱۵۹ واحد رسید و شاخص هم‌وزن با افت ۲ هزار و ۹۴۶ واحدی، روی ۳۷۳ هزار و ۳۷۴ واحد ایستاد.

در جریان معاملات روز جاری، نمادهای «غکورش»، «خودرو»، «ولکار»، «شپنا»، «خساپا»، «خگستر» و «خپارس» بیشترین تراکنش را داشتند و نمادهای «کگل»، «فولاد»، «فارس»، «خودرو» و «خساپا» بیشترین اثر مثبت و نمادهای «سصفها» و «فملی» بیشترین اثر منفی را روی شاخص داشتند و می‌توان نتیجه گرفت که برخی از گروه‌ها به تعادل رسیدند در حالی که برخی دیگر وارد اصلاحات خود شدند. در این میان، گروه‌های خودرو، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی نیز از نظر ارزش معاملات، برترین گروه‌‎های صنعت بودند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط فعلی کشور اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و مشخص نبودن نتیجه انتخابات، اگر افراد پول نقد دارند بهتر است صبر کنند تا شرایط آتی کشور بهتر شود و اگر عجله‌ای برای سرمایه‌گذاری در یکی از بازارها را دارند، مسکن در حال حاضر کم ریسک‌ترین بازار است.

وی در ادامه تصریح کرد: بازار مسکن به دلیل این که یک کالای مصرفی و سرمایه‌ای است، می‌تواند با رشد تورم درآمدزا باشد و متناسب با آن رشد کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بازار سرمایه دچار هیجان خروج نقدینگی است، گفت: ثباتی در این بازار شکل نگرفته است؛ البته یک سری از گروه‌ها به تعادل رسیدند، اما همچنان امکان اصلاح در بازار وجود دارد و به عقیده من نقطه ورود به بازار اگر ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر از چیزی که در حال حاضر است، باشد سود و منفعت بیشتری دارد تا پایین‌تر از وضعیتی که الان در آن هستیم.

نوروزی درباره افت شاخص کل هم‌وزن مطرح کرد: روند نزولی شاخص هم وزن همچنان ادامه دارد. امروز این شاخص به پائین ترین رقم در سه ماه گذشته رسید. تداوم نزول شاخص هم وزن نشان از روند نزولی کلیت بازار دارد، عاملی که اگر با افت قیمت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز همراه شود، می‌تواند شاخص کل را نیز پائین بکشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعادل هنوز به بازار سرمایه بازنگشته است، می‌توان گفت سهام شرکت‌های بنیادی بازار می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند چراکه این سهم‌ها در بهترین حالت خود قرار دارند و با این قیمت‎‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت مناسب باشند، اما کسانی که قصد ورود پول جدید به بازار دارند، باید برای مدتی طولانی این بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

کد خبر: ۹۳٬۹۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha