۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
اقتصاد مهم‌ترین اولویت دولت آینده باشد
رییس اتاق بازرگانی تهران:

اقتصاد مهم‌ترین اولویت دولت آینده باشد

خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: مهم‌ترین بحث این روزهای کشور انتخابات ریاست جمهوری است و قطعا مهم‌ترین اولویت پیش روی دولت آینده باید مسئله اقتصاد باشد.

به گزارش بازار، مسعود خوانساری در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در مناظره‌ها بیشتر به رو بناها و کمتر به چالش‌های اصلی اقتصادی کشور پرداخته شد و در حالی که نامزدها قول و قرارها را بیان می‌کردند به اینکه با چه هزینه و درآمدی می‌خواهند آن را محقق کنند پرداخته نشد.

وی افزود: در مدتی که نامزدهای ریاست جمهوری به مناظره می‌پرداختند ماهم به عنوان نماینده بخش خصوصی سعی کردیم چالش‌های پیش روی اقتصاد را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. پس از استقرار دولت، ما هم انتظارات بخش خصوصی، چالش‌ها و راهکارهای اقتصادی را به رئیس جمهور منتخب و تیم وی ارائه خواهیم کرد امیدواریم رئیس جمهور منتخب با انتخاب اعضای متخصص در دولت از عهده حل مشکلات برآید.

رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی از عوارض کسری بودجه
رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: در حالی که بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۵۷۰ و یک هزار میلیارد تومان بسته شد، برای سال آینده بودجه هزار و ۳۷۴ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفتند که در مقایسه با بودجه سال قبل از آن ۱۴۰ درصد افزایش دارد ضمن اینکه در این بودجه ۳۴۰ هزار میلیارد تومان به شرط تحقق درآمد در نظر گرفته شده که حتی اگر این میزان را نیز حذف کنیم سال ۱۴۰۰ با رشد ۸۱ درصدی بودجه در مقایسه با سال ۹۹ مواجه هستیم.

خوانساری گفت: با این حجم بودجه، کسری بودجه بالایی را در سال ۱۴۰۰ خواهیم داشت این در حالی است که کسری بودجه در سال‌های گذشته هم به رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی منجر شده است یعنی در حالی که در سال ۹۱ نقدینگی کشور ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بود در سال ۹۹ این میزان به ۳ هزار و ۴۷۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که از عوارض این میزان افزایش نقدینگی می‌توان به تورم ۴۱ درصدی در اردیبهشت امسال اشاره کرد و ما نیز هرچه تلاش کنیم باز هم تا پایان سال تورم دو رقمی بسیار بالایی خواهیم داشت.

افزایش دو برابری جمعیت زیر خط فقر کشور
وی ادامه داد: رشد تورم موجب شد فاصله طبقاتی در کشور افزایش یافته و جمعیت زیر خط فقر کشور از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد برسد.

رییس اتاق بازرگانی تهران اصافه کرد: سرمایه گذاری نسبت به اصطحلاک درتولید برای اولین بار در سه سال گذشته منفی شده و از ۵ درصد در سال‌های ۸۴ تا ۹۰ به منفی ۱۳ صدم درصد رسیده است که اگر آسیب شناسی نشود آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

کاهش یک میلیون اشتغال در یک سال
خوانساری گفت: در زمینه اشتغال زایی نیز در مقایسه با یک سال گذشته در کشور یک میلیون شغل کاهش پیدا کرده است یعنی از حدود ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار پ اشتغال به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار اشتغال رسیده ایم که مهمترین عامل شیوع ویروس کرونا بوده است.

رئیس اتاق تهران گفت: در زمینه شاخص تاب آوری، ایران با امتیاز ۱۶.۱ از ۱۰۰، رتبه ۱۲۸ را در میان ۱۳۰ کشور دنیا کسب کرد در حالی که ترکیه رتبه ۶۰ را داراست.

وی گفت: ایران در یک سال گذشته در رمینه کاهش ارزش پول ملی رتبه اول را کسب کرده است که به دلیل تورم پی در پی طی سال‌های گذشته بوده است.

رشد مثبت امار تجاری دو ماهه کشور
رییس اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی در دو ماه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته و به ۱۲.۸ میلیارد دلار رسیده است که از این میزان، ۶.۳ میلیارد دلار صادرات و ۶.۵ میلیارد دلار حجم واردات بوده است. این نشان می‌دهد اگر فضا را باز کنیم و مشکلاتی مانند بازگشت ارز حاصل از صادرات را حل کنیم گشایش‌های خوبی به ویژه در حوزه صادرات کشور اتفاق می‌افتد.

افزایش قیمت تمام شده کالا با ماندگاری در گمرک
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: تا قبل از شروع کرونا توقف کالا در گمرک به طور متوسط ۲۰ روز بود که اکنون به ۵۰ روز رسیده است نکته جالب اینجاست که هر روز توقف کالا در گمرک یک درصد به قیمت تمام شده کالا اضافه می‌کند.

خوانساری افزود: طبق آمار بانک جهانی و پیش بینی‌های داخلی، رشد اقتصادی کشوردر سال ۱۴۰۰ به بالای ۲ درصد می‌رسد که اگرچه با توجه به کمبودها سال‌های گذشته این عدد کم است، اما چون با رشد مواجه است این امیدواری وجود دارد که کسب و کارها به رونق برسند.

کد خبر: ۹۳٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha