۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
مافیای واردات نمی‌گذارند کشور به خودکفایی برسد
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

مافیای واردات نمی‌گذارند کشور به خودکفایی برسد

رئیسی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در اجرای عدالت نباید جای فرهنگ و هنر غایب باشد و نقش فرهنگ و هنر مهم است از این جهت که می‌تواند محور را قانون مداری در جامعه بیان کند.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در جمع نویسندگان، شاعران و ناشران در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) افزود:‌ در این جلسه نکات بسیار مهمی اهالی فرهنگ و هنر مطرح نمودند و بنده بسیار استفاده کردم از محضر پر برکت شما عزیزان.

وی گفت: در فرمایش‌های شما پیشنهادهای بسیار خوبی بود و معتقدم که برای دولت می‌تواند منشاء‌ تصمیم سازی جدی باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: حمایت جدی از اهالی فرهنگ و هنر نباید لفظی باشد و وعده‌ای داده شود بلکه باید در عمل هم نشان داده شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: برای هر تصمیمی باید اهل آن حضور داشته باشند یعنی اگر برای بازاریان تصمیم گرفته می‌شود باید خودشان در جلسه باشند و برای فرهنگ و هنر هم به همین شکل تصمیمات باید حضوری و با مشورت باشد.

وی افزود:‌ ما معتقدیم نظریه پردازان و اساتید فن در حوزه‌های علمی و کسانی که در میدان کار هستند باید در تصمیم گیری‌ها نقش داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در موضوع فرهنگ و هنر به عنوان مثال در انجمن خوشنویسان همه کسانی که می‌توانند نظر دهند خود خوشنویسان هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: در آستان قدس رضوی جلوه‌ها و آثار خوشنویسی وجود داشت و مجموعه این انجمن را دعوت کردیم و کمک خواستیم تا بهترین نگارش و خط را در آستان قدس به تصویر بکشند چرا که آستان قدس جلوه تمدن اسلامی است.

وی گفت: حمایت از اهالی فرهنگ و هنر هم حقوقی است و هم مالی و باید به آن‌ها میدان داد و خلاقیت آن‌ها به ویژه جوانان و هر جا که به جوانان میدان دادیم جلوه‌هایی که خلق شد جلوه‌های ماندگاری شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: از روش‌های مقام معظم رهبری دل دادن به این اصحاب فرهنگ و هنر بوده و همواره تشویق و نشست‌هایی در خدمت ایشان در ماه‌های مختلف برگزار شده است و ایشان خودشان پشتیبان جدی اهالی فرهنگ و هنر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: منویات مقام معظم رهبری باید توسط دولت اجرایی شود و اگر اجرایی نشود به عنوان یک نظر باقی خواهد ماند.

وی افزود: برایند جلسات اصحاب فرهنگ و هنر با مقام معظم رهبری چند نکته مهم است که عنوان دستوری دارد و توصیه نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر دستورات اجرا نشود موجب ناامیدی اهالی فرهنگ و هنر می‌شود و درتمام حوزه‌ها چه قضایی و اقتصادی همینطور است، اما جمع بندی‌ها نوعی سیاست گذاری است که آن کارها باید صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: حمایت از اهالی فرهنگ و هنر بسیار مهم است و رفع آسیب‌های اجتماعی و تقویت مجموعه فرهنگ و هنر می‌تواند کمک کند به اجرای عدالت و مبارزه با فساد و بسیاری از مفاهیم در حوزه‌های هنر می‌تواند در ذهن‌ها تاثیر گذار باشد و بازدارنده.

وی گفت: به سینما گران گفتم کارهایی را که در دستگاه قضایی انجام می‌شود مستند کنید تا مفهوم عدالت و اجرای عدالت در جامعه نهادینه شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: عدالت اثباتی و اجرایی کار سختی است، سخنرانی راحت می‌شود، اما اگر قرار باشد مردم فضای شیرین عدالت را درک کنند باید عمل کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند که ما در اجرای عدالت عقب هستیم و باید این عقب ماندگی‌ها جبران شود این خواسته مردم است و در این بین نقش فرهنگ و هنر بسیار مهم است.

وی افزود: در اجرای عدالت نباید جای فرهنگ و هنر غایب باشد و نقش فرهنگ و هنر مهم است از این جهت که می‌تواند محور را قانون مداری در جامعه بیان کند و قانونمندی به عنوان یک ارزش و قانون گریزی به عنوان ضد ارزش باید تلقی شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم داری و پرکاری باید به نوعی ارزش محسوب شود و کم کاری‌ها ضد ارزش و این‌ها اگر به تصویر کشیده شود و مفاهیم منتقل شود و مردم بسیار می‌توانند به امیدواری مردم کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: فرهنگ و هنر امیدوار کننده جامعه هستند و نه مایوس کننده، هنر انقلاب و فرهنگ انقلابی جامعه را امیدوار می‌کند چرا که امروز ما مشکل داریم جامعه و سفره مردم آسیب دیده است.

وی گفت: بنده به عنوان یک طلبه خدمتگزار و شما به عنوان کسانی که در عرصه هنرمندان می‌توانید نقش آفرین باشید ماموریت بسیار بزرگی داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید جامعه را متحول کرد و این تحول شرایطی دارد، اما اتفاق نمی‌افتد، امام تحول آفرین تحول را ایجاد کرد و در تمام عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و در آن زمان سربازان بسیاری نقش آفرینی کردند تا آن اتفاق بزرگ در جامعه افتاد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: مردم باید احساس کنند در سفره شان اتفاقی افتاده باید احساس کنند در کسب و کارشان تغییر ایجاد شده و باید احساس کنند در دولتی که می‌خواهد برایشان کار کند اتفاقی افتاده و نباید با وعده‌ها و دلبستگی‌ها ناامیدی‌ها را افزون کرد.

وی افزود: امروز جوانان و هنرمندان عزیز و فرهنگ دوست و نقش آفرین در حوزه‌های تئاتر، سینما و شعر می‌بینیم که ناامید هستند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید یاس‌ها را کنار بگذاریم و در عمل یک اتفاق جدی صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: ایجاد اتفاق به دست توانا و ذهن‌های خلاق شما و با نگاه‌های بلند شما این اتفاق حتماً شدنی است و با جدیت می‌گویم که شدنی است.

وی گفت: عرصه‌ای که شما در آن فعالیت می‌کنید عرصه مجاهدت است و همه ما باید احساس مسئولیت جدی کنیم و همه در این زمینه نقش دارند از خانم و آقا تا هنرمند و بازار، نظریه پرداز و اقتصاددان.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در دانشگاه تهران خیلی کارها صورت گرفته پایان نامه‌های زیادی به پایان رسیده و پایه‌های تکمیلی و دکتری، اما این‌ها باید بیایند به میدان اجرا و عملیاتی شوند و ارتقاء اساتید و دانش کشور باید به ارتقاء کشور کمک کند تا بازار با دانشگاه ارتباط برقرار کند و صنعت قدرت بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: هنر می‌تواند به تمام مسائل در کشور یک سامان جدی دهد و هرچه دغدغه مردم است می‌توان در پوشش هنر دغدغه‌ها را بیان و راهکار آن را پیدا کرد.

وی افزود: کار هنرمندانه می‌تواند مفاهیم را به ذهن‌ها منتقل کند و این باید دغدغه همه شود چرا که هنرمندان یک جریان پیشتاز و رصد کننده جامعه هستند و حقیقتاً روشنفکران جامعه هستند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: روشنفکر به کسی می‌گویند که بیش از دیگران و پیش از دیگران بفهمد و جامعه را هشدار دهد و مراقب جامعه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: امروز هنرمند ما گرفتار مسئله معیشت است و مردم فکر می‌کنند که اگر چهار نفر چهره در عرصه هنر خوب پول در می‌آورند همه هنرمندان پولدار هستند، اما خبر دارم که بعضی از هنرمندان در اداره روزمره زندگی شان دچار مشکل هستند.

وی گفت: نشست‌های ما با شما از امشب یک آغاز است و حتماً کسی که مدیریت مجموعه فرهنگ و هنر را دارد باید هنرمند را درک کند و همراه با مجموعه باشد و کار را با شما دنبال کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ساز و کار وزیر در دولت تعریف شده و ساز و کار باید در خدمت هنرمند باشد نه اینکه یک جریان جدید ایجاد کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی درباره مشکلات حوزه نشر و کتاب هم گفت: در یکی از سفرها به کارخانه چوب و کاغذ رفتم و واقعاً تاسف آور بود که مدیران می‌گفتند می‌شود کاغذ کل کشور را در داخل تولید کرد و باید دو اقدام شود و این اقدامات هیچ زحمتی برای کشور ندارد یعنی تمام مواد اولیه تولید کاغذ در کشور وجود دارد و احتیاجی به اینکه از خارج از کشور وارد کنیم نیست.

وی افزود: نیرو انسانی کارآمد برای تولید کاغذ است مواد اولیه، کارخانه و خط تولید وجود دارد، اما مافیای واردات کاغذ و بسیاری از کالاها در کشور که نمی‌گذارند کشور به خودکفایی برسد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز تهیه کتاب برای خانواده‌ها کار آسانی نیست و قیمت‌ها بالاست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: باید کتاب ارزان شود و این با حرف نمی‌شود باید مقدمات فراهم شود تا کتاب خوانی باب شود و ناشران به موضوعات اصلی خود برسند.

وی گفت: اگر اقتصاد هنر فعال شود بسیار اشتغال ایجاد می‌شود و به برکت حضرت رضا (ع) در آستان قدس این کار را باب کردیم و جالب است بدانید که حرم امام رضا (ع) سالی ۳۰ میلیون زائر دارد و باید از مشهد سوغات ببرند و یک بخشی از آن سوغات فرهنگی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: با کارشناسان فرهنگی بسیار ماهر و کمک آن‌ها می‌توانیم کالاهای بسیار خوبی تولید کنیم برای کودکان و نوجوانان.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: امروز کشور هند در تولیدات کالاهای فرهنگی و فضای مجازی به اندازه پول نفت ما درآمد دارد و اگر اقتصاد هنر فعال شود دیگر نیاز نیست هنرمند از دولت کمک بگیرد و در این زمینه اشتغال‌های زیادی به وجود می‌آید.

وی افزود: امروز در کشور فکر بالنده وجود دارد نیروی انسانی و مواد اولیه وجود دارد، اما این‌ها باید با یکدیگر پیوند زده شوند تا به موفقیت برسند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: موسیقی باید انسان ساز باشد و در این راه باید یک برنامه ایجابی تهیه و از اعمال سلیقه‌های فردی جلوگیری شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: بنا داریم در دولت اگر رای مردم به بنده تعلق گرفت حتما در لایه‌های مختلف افرادی را انتخاب می‌کنیم که ضد فساد و عدالت جو باشند و برای اینکه کارها سلیقه‌ای نشود حتما شایسته سالاری را اعمال خواهیم کرد و کسانی را بر سر کار می‌گذاریم که شاخص‌های لازم را داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هویت ایرانی تولید و دین مداری، عدالت خواهی، معنویت و اخلاق است و باید یک شهر سالم داشته باشیم و این شهر یک مشخصاتی دارد و سنگ زیر بنای آن معنویت، عدالت و اخلاقیات است و این‌ها شاخص‌های آرمان شهری است که در آن عقب ماندگی‌های جدی داریم.

وی افزود: به برکت هدایت‌های امام (ره) و رهبری در برخی حوزه‌ها خوب کار شده و مفاهیمی پایه گذاری شده ما امروز در مسکن عقب ماندگی داریم به جای اینکه سالی یک میلیون مسکن بسازیم ۳۰۰ هزار واحد ساخته ایم و به جای اینکه سالی یک میلیون بیکار را برایشان شغل ایجاد کنیم ۲۰۰ هزار ایجاد کردیم و عقب ماندگی‌ها زیاد است و این‌ها با حضور همه جبران خواهد شد و بدانید برای موفقیت در این زمینه اندیشه‌ها بلند و قلم‌های شما، هنر اثرگذار شما جای خود را باز خواهد کرد و فقط باید میدان داد و بسترها و زمینه‌ها را اماده کرد تا کسانی که ناامید هستند ناامیدی شان تبدیل به امید شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: اعتمادی که آسیب دیده باید برگردد به دولتمردان و برگرداندن این اعتماد کار آسانی نیست و با توکل و کار عملی قابل اجراست.

وی افزود: دولت، ‌ اول هدایت، دوم حمایت و سوم نظارت را در دستور کار خود دارد و باید بگذارد اهالی فرهنگ و هنر خودشان در این میدان فعال باشند و تصمیم بگیرند و اگر دولت زیادی در مسائل دخالت کند دچار مشکل خواهند شد.

کد خبر: ۹۳٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha