۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
قهر میگو و ماهی با سفره جنوبیها؛ قیمتهای دریایی سر به فلک گذاشت
گزارش بازار از بوشهر

قهر میگو و ماهی با سفره جنوبیها؛ قیمتهای دریایی سر به فلک گذاشت

بوشهر- افزایش سرسام‌آور قیمت ماهی و میگو در بندر بوشهر موجب شده که مردم قید خرید غذاهای دریایی را بزنند و سفره بوشهری‌ها از ماهی خالی شده است.

بازار؛ گروه استان ها: ماهی و میگو همواره جزو لاینفک سفره مردمان بندرنشین به ویژه مردمان خونگرم استان بوشهر بوده و قلیه بوشهری در سراسر جهان شهرت دارد.

در سال‌های اخیر با افزایش قیمت اقلام مختلف مواد غذایی و پروتئینی، قیمت ماهی و میگو نیز رشد داشته و در یک ماه اخیر شاهد رشد بیشتر و تصاعدی ماهی هستیم به گونه‌ای که بخش زیادی از مردم، قید این غذای لذیذ را زده‌اند و مدت‌هاست فقط در سفره افراد متمکن، ماهی و میگو دیده می‌شود.

اکنون بیشتر ماهی‌ها با قیمت‌های بالای هر کیلو یک و نیم میلیون ریال در بازار به فروش می‌رسد و برای تهیه یک ماهی باید حدود ۳ میلیون ریال هزینه کرد و اگر یک خانواده، هفته‌ای یک وعده ماهی مصرف کند، ماهانه بیش از ۱۰ میلیون ریال هزینه در بر خواهد داشت

اکنون بیشتر ماهی‌ها با قیمت‌های بالای هر کیلو یک و نیم میلیون ریال در بازار به فروش می‌رسد و برای تهیه یک ماهی باید حدود ۳ میلیون ریال هزینه کرد و اگر یک خانواده، هفته‌ای یک وعده ماهی مصرف کند، ماهانه بیش از ۱۰ میلیون ریال هزینه در بر خواهد داشت.

هیچ کارمندی نمی‌تواند ماهی بخرد
محمد عباسی شهروند بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به رشد زیاد قیمت ماهی در بازار اظهار داشت: هیچ کارمندی نمی‌تواند ماهی و میگو خرید کند و سفره‌ها بدون ماهی است.

وی که کارمند است، افزود: مسئولان باید نظارت بیشتر و موثرتری بر بازار داشته باشند چرا که مشخص نیست چه ارگانی قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

مجید رضوانی نیز از دیگر شهروندان بوشهری بیان کرد: سال‌های گذشته هر وقت به بازار می‌رفتیم چندین ماهی بزرگ خرید می‌کردیم و سفره پر از ماهی می‌شد ولی الان می‌ترسیم وارد بازار ماهی و میگو شویم.

وی که دارای شغل آزاد است، افزود: هیچ ارگانی نظارت نمی‌کند و بازار به حال خود رها شده است و این مساله در مورد تمام اجناس صدق می‌کند.

ماهی و میگو از سفره‌ها پرواز کرده‌اند
یحیی ساندویچیان نیز یادآور شد: مردم بوشهر به مصرف غذای محلی قلیه ماهی معروف هستند ولی مدت‌هاست که ماهی و میگو از سفره‌ها پرواز کرده‌اند و در آسمان‌ها باید دنبالش بگردیم.

وی که کارمند داروخانه است افزود: با حقوق اندک نمی‌توان تا آخر ماه دوام آورد، از ماهی و میگو گذشتیم، لااقل حقوق‌ها را افزایش دهند تا بتوانیم زندگی عادی کنیم.

ستار بحرانی نیز بیان کرد: با این درآمد نمی‌توانیم خرید کنیم و از خوردن غذاهای معمولی هم محروم هستیم.

وی که شغل آزاد دارد، گفت: در اوقات بیکاری با قلاب به دریا می‌روم و گاهی چند ماهی صید می‌کنم و غیر از این راهی نداریم تا شکم زن و بچه را سیر کنیم.

برخورد قاطع با گرانفروشان بازار
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان بوشهر نیز در ارتباط با وضعیت بازار و نحوه برخورد با گرانفروشان گفت: ماموران این اداره به طور شبانه‌روزی بر بازار نظارت دارند و با هر گونه گرانفروشی و کم‌فروشی برخورد قاطع می‌کنیم.

سید رضا جابری افزود: در بحث مرغ و تخم‌مرغ نظارت دقیق انجام دادیم و تا حد زیادی بازار را کنترل کردیم و در مورد سایر مواد غذایی مثل ماهی و ... نیز نظارت و بررسی دقیق انجام می‌شود و با هر نوع گرانفروشی برخورد می‌شود.

وی بیان کرد: اقدامات لازم برای اجرای طرح‌های ویژه نظارتی و همچنین رسیدگی به تخلفات صنفی انجام شده و تمامی شعب اداره کل تعزیرات حکومتی استان بوشهر آماده رسیدگی قاطع و قانون‌مند و دقیق به پرونده‌های ارجاعی و شکایات مردمی هستند.

مردم خط قرمز ما هستند
مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز اظهار داشت: هر صنفی گرانفروشی و کم‌فروشی کند با برخورد قاطع و قانونی کارشناسان این سازمان و تعزیرات حکومتی مواجه می‌شود.

سید حسین حسینی افزود: به طور مکرر به واحدهای صنفی سرکشی داریم و همچنین از مردم نیز می‌خواهیم گزارش‌های تخلفات صنفی را ارسال کنند تا برخورد کنیم.

وی یادآور شد: در زمینه گرانی مواد غذایی به ویژه مرغ و ماهی و تخم مرغ و ... نیز رصد دقیقی انجام می‌دهیم و هر واحد صنفی که تخلف و گرانفروشی انجام دهد با برخورد قاطعانه مواجه می‌شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: خط قرمز ما مردم هستند و اگر مردم از گرانفروشان، شکایت کنند شک نکنید برخورد لازم صورت می‌گیرد و اجازه نمی‌دهیم فشار مضاعفی به مردم وارد شود.

بازدید از ۹۶ هزار واحد صنفی استان بوشهر

رئیس اتاق اصناف بوشهر نیز ابراز داشت: نظارت بر واحدهای صنفی با همکاری اداره صمت و تعزیرات حکومتی انجام می‌شود و با هر گونه تخلف نیز برخورد خواهد شد.

مصطفی گراشی افزود: در سال گذشته بیش از ۹۶ هزار بازدید از اصناف استان بوشهر انجام شد که نسبت به سال قبل از آن بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: سال ۹۹ بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ گشت مشترک بازرسی با حضور دستگاه‌های مرتبط از جمله اداره کل تعزیرات حکومتی، مراکز بهداشت و اتاق‌های اصناف و اداره کل صمت از واحدهای صنفی مختلف سراسر استان انجام شد که بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ پرونده تخلف تشکیل و با متخلفان برخورد شد و واحدهای متخلف جریمه شدند.

گراشی افزود: برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها به صورت ویژه نظارت و بازرسی انجام می‌شود و اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

به نظر می‌رسد برای برگرداندن ماهی و میگو به سفره بوشهری‌ها و پررونق‌تر شدن سفره‌ها، مسئولان باید از اتاق‌ها بیرون آمده و نظارت میدانی دقیق و صحیحی داشته باشند تا بوی قلیه ماهی و میگوی سوخاری در شهر بپیچد و کمبود پروتئین بدن بندرنشینان جبران شود.

کد خبر: ۹۳٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha