۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
سقوط پر سرعت بورس عربستان سعودی  رکورد ۹ ساله را شکست
بورس عربستان در هفته ای که گذشت؛

سقوط پر سرعت بورس عربستان سعودی رکورد ۹ ساله را شکست

بازار سهام سعودی بزرگترین کاهش هفتگی در ۹ سال را از تاریخ مارس ۲۰۱۱ تاکنون به علت نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا در سطح جهان ثبت کرد.

وحید بلالی؛ خبرگزاری بازار- شاخص کل بورس عربستان سعودی  در هفته ای که گذشت رکورد روزهای منفی را شکست تا بعد از ۹ سال این رکورد دوباره جابجا شود، معاملات تجارتی بورس سعودی در این هفته ، نزدیک به ۱۵ درصد ، با از دست دادن ۱۱۱۰ واحد به کانال ۶۳۵۷ رسید این در حالی است که در دو هفته گذشته جایگاه بورس عربستان سعودی در کانال، ۷۴۶۷.۵ قرار گرفته بود.

شاخص اصلی بورس عربستان ریخت و بقیه شاخص های فرعی نیز همراه خود کرد، که شاخص برنامه های کاربردی و خدمات فناوری ۲۳٪ ، شاخص خدمات مصرفی ۲۱.۲٪ و شاخص کالاهای سرمایه ۲۰.۴٪ ریزش داشت تا بورس عربستان سعودی یک هفته سهمگین را سپری کند، در بخش های بالاتر بورس ریاض، وزن نسبی در این شاخص مشاهده شد و شاخص بانک ها ، مواد اولیه و انرژی به ترتیب ۱۷.۳ ، ۱۶.۵ و ۱۰.۷ درصد کاهش یافته اند.

ارزش بازار سهام درج شده در بورس اوراق بهادار عربستان سعودی ۱۲.۶ درصد کاهش یافت و این رقم ۷.۲۶۶ تریلیون ریال سعودی (۱.۹۳۷ تریلیون دلار) در هفته جاری به ثبت رسیده است ، در حالی که در مقایسه با هفته گذشته ۸.۳۱۸ هزار میلیارد ریال سعودی (۲.۲۱۸ تریلیون دلار) در هفته گذشته ثبت شده است.

نقدینگی سهام سعودی در هفته جاری ۳۵.۱ درصد کاهش یافت و به ۲۱.۸۴ میلیارد ریال رسید و حجم سهام معامله شده در مقایسه با ۱.۴۶ میلیارد سهم در هفته گذشته ۴۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۸۷۳.۷ میلیون سهم رسید. این اعداد در صورتی است که عربستان سعودی نرخ تورم و بهره بانکی اندکی دارد و این میزان افت شاخص کل در بورس عربستان بسیار سهمگین تر از بورس های دیگر منطقه نظیر بورس ایران است.

بورس ایران به دلیل شرایط خاص اقتصادی و تحریم های ناجوانمردانه و با وجود تحریم ۳۰ تا ۴۰ درصدی سالانه ریزش وحشتناکی را تجربه نمی کند در حالی که بورس عربستان سعودی در یک هفته ۳۵ درصد نقدینگی خود را از دست داد که این از دست دادن نقدینگی بسیار وحشتناک تر از بورس ایران است. یکی دیگر از دلایل ریزش بورس عربستان سعودی منازعات نفتی با روسیه بوده که توانسته قیمت نفت جهانی را به شدت کاهش دهد، بورس عربستان نیز بسیار متاثر از بخش انرژی آن بوده و ریزش وحشتناکی را تجربه کرده است، باید منتظر معاملات این هفته بورس ریاض بود و در پایان هفته ارزیابی دقیقی از خسارت های بیشمار به اقتصاد عربستان سعودی را به دست آورد.

کد خبر: ۹٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha