۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
۸۰ درصد پساب‌های دنیا بدون تصفیه وارد اقیانوس‌ها می‌شوند
مدیر دفتر یونسکو در افغانستان:

۸۰ درصد پساب‌های دنیا بدون تصفیه وارد اقیانوس‌ها می‌شوند

نایدو، مدیر دفتر یونسکو در افغانستان گفت: تقریبا ۸۰ درصد پساب دنیا بدون هیچگونه عملیات تسویه‌ای وارد اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها می‌شوند.

به‌ گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، جردن نایدو روز دوشنبه در آئین پایانی نخستین جشنواره منطقه‌ای فیلم‌های صدثانیه‌ای آب و انرژی که با حضور وزیر نیرو و با همکاری دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و وزارت نیرو در تهران برگزار شد، اظهار کرد: مدت زیادی است که ما مشغول بهره‌برداری بی‌رویه و تخریب زیست بوم کره خاکی خود هستیم. به‌طوری که تنها در زمینه آب، تقریبا ۸۰ درصد پساب دنیا بدون هیچگونه عملیات تسویه‌ای وارد اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: تالاب‌ها برای مصارف کشاورزی رو به خشکی نهاده‌اند و حدود ۸۷ درصد آن‌ها در سطح جهانی طی سه قرن اخیر نابود شده‌اند.

نایدو با بیان این‌که شیوع همه‌گیری کرونا نیز میزان فاجعه‌ آمیز بودن تبعات تخریب زیست بوم را نشان داده است، گفت: با توجه به چنین تصویر گسترده و پر چالشی، روز جهانی محیط زیست ۲۰۲۱ با شعار بازانگاری، بازسازی، بازیابی فرصتی برای تمرکز بر احیای زیست بوم به معنای پیشگیری، توقف و معکوس‌سازی روند تخریب و جایگزینی استثمار طبیعت با التیام دادن به آن است.

وی افزود: فقط با زیست بوم‌های سالم می‌توان معیشت مردم را ارتقا بخشید و با تغییرات اقلیمی به مقابله پرداخت و فروپاشی تنوع زیستی را متوقف ساخت.

وی تصریح کرد: روز جهانی محیط زیست هم‌چنین فرصتی برای آموزش عموم مردم در زمینه تهدیدات فرا روی سیاره ما و آینده جمعی در صورت نپرداختن به مراقبت از منابع آبی بوده و یادآور تضمین کاربرد پایدار و بسیج اراده سیاسی و منابع برای اقدام است.

نماینده دفتر یونسکو در افغانستان متذکر شد: هیچکدام از اهداف مطرح شده در راستای بهبود وضعیت محیط زیست را نمی‌توان بدون همکاری فرامرزی در بخش آب محقق ساخت که این امر هم در ابتکار عمل منطقه‌ای به شکلی یکپارچه صراحتا ترسیم شده است.

وی در ادامه با تقدیر از شرکت کنندگان در جشنواره منطقه‌ای فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای آب و انرژی، گفت: اگرچه فقط تعدادی از افراد شرکت کننده موفق به دریافت جایزه شده‌اند، اما کلیه افراد بنا به خلاقیت و تعهد خود نسبت به ترویج و ارتقای کاربرد پایدار یکی از ارزشمندترین منابع سیاره ما همان آب در حقیقت برنده محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: افزایش آگاهی در خصوص اهمیت مدیریت مصرف آب و انرژی، تشویق جوامع به مدیریت پایدار این منابع، کمک به حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار و تاکید بر اصول پنجگانه مردمان، کره زمین، بهروزی، صلح و شراکت، همگی صرفا در کمتر از فقط دو دقیقه به وضوح بیانگر خلاقیت و نخبگی تمامی فیلمسازان شرکت کننده است.

نایدو اظهار کرد: دفتر یونسکو در افغانستان، خود را متعهد به همکاری با سایر دفاتر زیرمجموعه دفتر منطقه‌ای تهران و هم‌چنین دولت‌ها و سایر شرکا در این منطقه به‌منظور پیشبرد اهداف مشترک تامین منافع دوجانبه برای همه مردم منطقه می‌داند.

مدیر دفتر یونسکو درکابل یادآور شد: افغانستان می‌تواند نقش مهمی را در مدیریت بهتر آب، بنا به محیط سرد و بارش برف در آن کشور ایفا کند و آگاهی عموم را در زمینه ضرورت این موضوع از طریق رسانه‌ها افزایش دهد.

وی با بیان اینکه دفتر کابل یونسکو مایل به پشتیبانی چنین ابتکارات عمل مشترک آتی از مرحله آغازین هست، گفت: در این راستا می‌توانیم منابع بیشتری را بسیج کنیم و دولت افغانستان را که ایفاگر نقش مهمی در تصمیم‌ گیری و همکاری منطقه‌ای است را مشارکت دهیم.

کد خبر: ۹۳٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha