۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش‌های نفتی ضرورت دارد
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری:

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش‌های نفتی ضرورت دارد

ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: از بخش دولتی نباید انتظار داشته باشیم که محصول بدهد، هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست، امروز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش‌های مرتبط با صنعت نفت ضروری است.

به گزارش بازار به نقل از شانا، سورنا ستاری، امروز (دوشنبه، ۲۴ خردادماه) در آیین گشایش رسمی پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، گفت: در جایی که بخش خصوصی باید سرمایه‌گذاری کند ما نباید مجری پژوهش باشیم، امروز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش‌های مرتبط با صنعت نفت امری ضروری است.

وی با بیان اینکه نیازهای پژوهش در صنعت نفت باید از سوی بخش خصوصی تأمین شود، افزود: محصول در بخش‌های مختلف باید نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد، از بخش دولتی نباید انتظار داشته باشیم که محصول بدهد، هیچ کجای هم دنیا این‌گونه نیست.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در ابتدای قرن بیستم میلادی همه کشورها می‌خواستند هواپیما بسازند و هزینه‌های زیادی برای آن انجام دادند. نیویورک تایمز اعلام کرد که تا ۱۰۰ سال دیگر هم نمی‌توانیم هواپیما بسازیم، اما به فاصله کوتاهی دو نفر دوچرخه‌ساز توانستند هواپیما بسازند، بنابراین باید نگرش خود را تغییر دهیم.

ستاری با تأکید بر اینکه محصول حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و پول دولتی در پژوهش محصول تولید نمی‌کند، گفت: باید یک زیست‌بوم برای توسعه پژوهش داشته باشیم. نیروی انسانی اکوسیستم باید از استارت‌آپ‌ها تأمین شود.

وی عنوان کرد: اقتصاد سیستم در شرکت‌های دانش‌بنیان است که در پژوهش و فناوری هزینه می‌کنند. باید فضایی آماده شود تا استارت‌آپ‌ها، نوآوری خود را شکوفا کنند، شرکت‌های فناوری این فرصت را فراهم می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ۱۰ برابر پولی که بخش دولتی در این پارک (فناوری و نوآوری) هزینه کرده باید توسط بخش خصوصی تأمین شود، افزود: پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند پلتفرم عالی باشد، اما نمی‌توان از یک محقق در پژوهشگاه صنعت نفت انتظار داشت محصول ارائه کند.

ستاری تصریح کرد: پارک باید زمینه تولید محصول را فراهم کند و بعد به بازار متصل شود، این موضوع به‌ویژه در محصولاتی که بار نخست وارد بازار می‌شوند اهمیت ویژه‌ای دارد.

کد خبر: ۹۳٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha