۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
سهام شاخص ساز بهترین گزینه برای سرمایه گذاری در این روزهای بورس
تحلیل روزانه بورس؛

سهام شاخص ساز بهترین گزینه برای سرمایه گذاری در این روزهای بورس

کارشناس بازار سرمایه به بازار گفت: سهم‌های شاخص‌سازی که ارزش معاملات بالایی دارند و در کوتاه‌مدت می‌توانند سود معقولی را نصیب سهامدار خود بکنند، در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه با وجود اینکه ابهامات زیادی را بالای سر خود می‌بیند، امروز رشد کرد، اما حجم معاملات نشان می‌داد که هنوز سرمایه‌گذار جدیدی در بورس وارد نشده است و این برخی از سهامداران حرفه‌ای هستند که تنها سهم‌های پرتفوی خود را جابجا می‌کنند. کارشناسان بازار سرمایه هم بر این عقیده‌اند که اکنون با توجه به انتخابات پیش رو، زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و باید منتظر ماند تا شرایط انتخابات مشخص شود.

شاخص کل با توجه به بالا رفتن حجم و ارزش معاملات در گروه‌های خودرو و فلزات اساسی رشد کرد؛ به نحوی که از زمان آغاز معاملات یک رشد شارپی را تجربه کرد و تا انتهای معاملات با شیبی ملایم رشد کرد. این شاخص امروز با رشد ۸ هزار و ۹۹۰ واحدی، توانست به یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۲۱۶ واحد برسد. البته، شایان ذکر است که رشد و افت این روزهای بازار از نظر کارشناسان به گونه‌ای نیست که بتوان یک روند ثابت برای بازار ایجاد کنند.

شاخص کل هم‌وزن اما بر خلاف رشدی که در ابتدای معاملات داشت، امروز هم افت کرد و در معاملات روز جاری استقبال کم از سهم‌های کوچک بازار حس می‌شد. این شاخص تا انتهای معاملات با افت ۹۰۰ واحدی، روی رقم ۳۷۶ هزار و ۳۲۸ واحد ایستاد. شاخص فلزات اساسی نیز با مورد اقبال قرار گرفتن اکثر سهم‌های این گروه رشد خوبی داشت و امروز با رشد ۱۱ هزار و ۱۰۳ واحدی، در ارتفاع ۹۱۲ هزار و ۹۳۵ واحد قرار گرفت.

نمادهای «غکورش»، «خپارس»، «خودرو»، «شپنا»، «ولکار»، «غزر» و «شتران» فهرست پرتراکنش‌های بازار را تشکیل دادند و در این میان، نمادهای «کگل»، «شپنا»، «فملی»، «شستا»، «فولاد» و «خودرو» بیشترین تأثیر مثبت و نماد «وپاسار» بیشترین اثر را روی شاخص داشتند. گروه‌های خودرو، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی نیز بیشترین ارزش را در بین گروه‌های صنعت داشتند.

امروز، نمادهای فولادی هم متعادل در بازار معامله می‌شدند، اما نمادهای «فولاد»، «فخوز» و «فسازان» بیشترین رشد قیمت را تجربه کردند. «کگل» هم امروز بیشترین رشد را در بین نمادهای معدنی فولادی داشت و نماد «کچاد» نیز رشد قابل قبولی در گروه کانه فلزی تجربه کرد. نماد «ذوب» هم در معاملات فرابورس رشد نزدیک به سه درصد داشت.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند کلی بورس اظهار کرد: روند نوسانی بازار باعث زیان بسیاری از سهامداران خرد با سرمایه‌های اندک شده و انگیزه آن‌ها برای ماندن در بازار را از بین برده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ورود به بازار سرمایه و سهامداری با توجه به شرایط بحرانی و نوسانی بازار حداقل تا دو هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری مناسب نیست و عمده سهامداران و سرمایه‌گذاران با این هدف به معامله در چنین بازاری می‌پردازند که از قدیمی‌های بازار سرمایه‌ هستند و یا به تعبیر دیگر  به طوری وارد بازار شده‌اند که توانسته‌اند سرمایه‌های خود را در چنین شرایطی مدیریت کنند در غیر این صورت زمان مناسبی برای سهامداری در بازار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نوسان‌گیرها در بازار نوساناتی را در یک تا دو ماه آینده کسب می‌کنند، گفت: در طرف مقابل نوسان‌گیرها کسانی هستند که حد ضررشان شکسته شده است و در پی خارج شدن از بازار هستند که به هیچ وجه به بازار سرمایه اعتماد ندارند و نمی‌توانند پول جدید وارد بازار کنند بنابراین، سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر را ترجیح می‌دهند.

شفیعی ناطق درباره گروه‌های ارزنده بازار مطرح کرد: سهم‌های شاخص‌سازی که ارزش معاملات بالایی دارند و در کوتاه‌مدت می‌توانند سود معقولی را نصیب سهامدار خود بکنند، در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند؛ البته، نکته دیگر نمادهایی است که مجمع آن‌ها نزدیک است و سود تقسیمی مناسبی را دارند هم فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت بازار به گونه‌ای است که ابهام‌های آن زیاد شده است و در این میان، باید به این نکته هم اشاره کرد که ابهام اصلی انتخابات و روابط بین‌الملل است؛ بنابراین، تا زمانی پس از انتخابات نیز نمی‌توان به تغییر روند بازار امیدی داشت.

کد خبر: ۹۳٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha