۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
وزارت خارجه تمام توانش را برای واردات واکسن گذاشته است
سخنگوی وزارت امور خارجه:

وزارت خارجه تمام توانش را برای واردات واکسن گذاشته است

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این وزارتخانه در کنار وزارت بهداشت در زمینه تامین واکسن کرونا نقش داشته است و با افتخار این نقش را ادامه خواهد داد.

به گزارش بازار، سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره سه کشوری که امکان برگزاری انتخابات در آن‌ها نیست گفت: علاوه بر کانادا، در سنگاپور به دلیل مقررات کرونایی و در یمن به دلیل جنگ و ناآرامی این امکان وجود ندارد.

وی درباره لغو روادید بین ایران و عراق نیز تصریح کرد: مصوبه هیئت دولت لغو روادید تا سقف ۴۵ روز و طبق توافق و به صورت مشروط است که عمل متقابل هم از سوی عراق صورت بگیرد.

خطیب زاده در این باره ادامه داد: عراق در این زمینه به مصوبه پارلمان نیاز دارد و لغو روادید محدود به ایام اربعین نیست؛ این مصوبه می‌تواند روابط دو کشور را در حوزه مردمی تسهیل کند.

وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه واکسن کرونا نیز اظهار داشت: وزارت خارجه تمام توانش را برای واردات واکسن گذاشته است؛ هم در حوزه تولید واکسن مشترک با کوبا و هم واردات واکسن از چین، روسیه و هند، وزارت امور خارجه در کنار وزارت بهداشت نقش داشته است و با افتخار این نقش را ادامه خواهد داد و دوستان در روزهای آینده خبرهای خوبی درباره واکسن خواهند شنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نشست گروه هفت و ابراز نگرانی سران این گروه از برنامه موشکی ایران گفت: تفاسیری که از قطعنامه ۲۲۳۱ توسط کسانی می‌شود که به خوبی می‌دانند این قطعنامه ناظر به چه مواردی است، نادرست است. هیچ جای قطعنامه برنامه موشکی ایران را محدود نکرده است؛ بهتر است سران این کشورها به تعهدات بر زمین مانده خود عمل کرده و مداخله در امور دیگر کشورها را پایان دهند و به صلح و ثبات منطقه کمک بیشتری کنند.

وی درباره تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و کنار گذاشته شدن نتانیاهو و تاثیر آن بر برجام تصریح کرد: برجام ستیزان به این یک یا دو شخصیت منفور نظام بین‌الملل محدود نمی‌شوند. فکر نمی‌کنم سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس با آمدن این یا آن نفر تغییر کند. مهمل گویی ویژگی سران اشغالگر قدس بوده است. تمامی بدخواهان ایران می‌روند و ایران همیشه سربلند و سرافراز می‌ایستد.

خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره روابط ترکیه و عراق نیز گفت: موضع همیشگی ما احترام به حاکمیت کشورها و حفظ تمامیت ارضی کشورها به عنوان اصل خدشه ناپذیر در روابط بین‌الملل است؛ دولت عراق در این خصوص نظرات خودش را به صراحت بیان کرده که دولت مرکزی عراق توان و ظرفیت کامل برای رفع تهدیدها نسبت به همسایگان را پیدا کرده است. نگرانی‌های دولت ترکیه در آن خصوص باید توسط دولت عراق درک و در فرآیند مشترک این موضوع حل شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس ندادیم و توافق ما با آژانس برای حفظ تصاویر ضبط شده در دوربین‌ها برای روزی است که تصمیم بگیریم به آژانس تحویل بدهیم یا ندهیم. اگر گفتگوها در وین به نتیجه برسد تصاویر را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم؛ امیدواریم، گفتگوها ان‌شاءالله با تامین منافع مردم به نتیجه برسد.

خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره افغانستان اعلام کرد: متاسفانه موج جدید خشونت و تروریسم در افغانستان بالا گرفته؛ به دولت و ملت افغانستان بابت فجایعی که علیه این ملت صورت گرفته و به ویژه هزاره‌ها تسلیت عرض می‌کنم. در کنار مردم افغانستان هستیم و تنها راهی که افغانستان برای صلح و ثبات دارد گفتگوهای اصیل بین الافغانی است. فکر می‌کنیم جای هیچ دولت انحصارگرایی در آینده افغانستان نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره مناسبات ایران و عراق هم گفت: هیچ مانعی برای گسترش روابط خود با عراق نمی‌بینیم؛ ضمن این‌که موانعی نداریم، اما باید تشویق‌های ساختاری انجام دهیم که این روابط به سطح قابل قبول خود برسد. با سفر وزیر فرهنگ عراق به ایران تفاهمنامه‌ای در حوزه همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای خواهیم داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: دولت متبوع آقای مالی مسبب مرگ بسیاری از ایرانیان مریض در داخل ایران و شریک جنایات ترامپ علیه این ملت بوده است. طی چند ماه گذشته از سوی دولت جدید آمریکا هیچ یک از تحریم‌های یکجانبه و فرامرزی و غیرقانونی آمریکا برداشته نشده است و بهتر است به جای اشک تمساح به رکورد بسیار تاریکی که در تاریخ روابط خارجی به جا گذاشتند، توجه کنند؛ بعید است هیچ کشوری در دنیا به امضای آمریکا درباره تعهدات این کشور اعتماد کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره برجام و مذاکرات وین تصریح کرد: مهمترین ملاک عمل ما سیاست‌های مشخص اعلام شده از سوی رهبر انقلاب و ابلاغ شده توسط شورای عالی امنیت ملی است. برجام همان است که به صورت اولیه امضا و اجرایی شده است؛ برجام را نه بیشتر و نه کمتر نمی‌پذیریم.

وی افزود: موضع ما اصولی است. آن‌چه در وین به توافق برسد در حد مدیران کل و معاونان اعلام خواهد شد. هیچ چیز غیرممکنی وجود ندارد بن بستی هم نیست و گفتگوها در روال طبیعی خود جلو می‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات کوهن، یک مقام صهیونیستی در خصوص ترور دانشمندان هسته‌ای ایران نیز گفت: رژیم اشغالگر قدس منبع ناآرامی و تروریسم در منطقه و ریشه ۷۰ ساله گرفتارهای منطقه غرب آسیاست. این رژیم با گردنکشی در دنیا اعلام می‌کند می‌کشد. می‌دانیم چه حجمی از خرابکاری‌ها توسط این رژیم اتفاق افتاده، ولی هیچ یک از این‌ها حرکت‌ها و پیشرفت‌های ما را متوقف نکرده است. ایران هر جا ضروری بوده پاسخش را قاطع داده است.

کد خبر: ۹۳٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha