۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
حذف یارانه نقدی اشتباه است
کارشناس مسائل اقتصادی:

حذف یارانه نقدی اشتباه است

موحدی، کارشناس مسائل اقتصادی حذف یارانه نقدی را امری اشتباه دانست و گفت: یارانه را باید به صورت مستقیم در اختیار خانوار قرار داد نه به صورت غیرمستقیم در اختیار بنگاه‌ها.

به گزراش بازار، مهدی موحدی اظهار کرد: اساساً چرا باید دولت یارانه بپردازد و چه کسانی مشمول این یارانه می شوند. سوال دیگر درمورد میزان این یارانه های پرداختی و سوال چهارم هم درمورد چگونگی پرداخت این یارانه هاست.

وی ساختار اقتصادی کشور را متشکل از ساختارهای ناعادلانه بسیار زیادی دانست و افزود: نمونه بارز این ساختار ناعادلانه نظام بانکی و تسهیلات دهی است بطوریکه ۹۵ درصد حجم تسهیلات را ۴ دهک بالای جامعه دریافت کرده و ۶ دهک پایینی جامعه عملاً تسهیلاتی دریافت نکردند.

موحدی همچنین نظام آموزش، نظام بهداشت و درمان، نظام توزیع انرژی و بازار مسکن را هم از جمله این ساختارها و نظامات ناعادلانه برشمرد و گفت: نظام بهداشت و درمان ما برای کسی که بیمار می شود یک نظام فقر آفرین است.

این کارشناس مسائل اقتصادی بر اصلاح این نظامات و ساختارهای ناعادلانه تأکید و اظهارکرد: همزمان با اصلاح، باید به ترمیم شکاف های ایجاد شده توسط این ساختارهای ناعادلانه نیز پرداخت.

وی با اشاره به افزایش ضریب جینی در کشور گفت: امروز این ضریب در سالهای بعد از انقلاب، رکورد خود را ثبت کرده و به بالاترین حد ممکن رسیده است.

موحدی پرداخت یارانه ها را در این شرایط ناعادلانه کشور ضروری دانست و گفت: یارانه باید به کسانی پرداخت شود که توانایی تأمین سبد معیشت خود و پرداخت مالیات را ندارند و به میزانی هم باید پرداخته شود که بتوان آن را از ثروتمندان دریافت کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی درمورد فرآیند و نحوه پرداخت یارانه ها اظهارکرد: یارانه ها باید طبق یک نظام یکپارچه مالیاتی حمایتی پرداخته شود.

وی، حذف یارانه نقدی را امری اشتباه دانست و گفت: در بسیاری از کشورها هم یارانه نقدی وجود دارد و هم یارانه غیرنقدی و هم کمک های رفاهی و ما معتقدیم که یارانه را باید به صورت مستقیم در اختیار خانوار قرار داد نه به صورت غیرمستقیم در اختیار بنگاه ها.

موحدی ضمن بیان اینکه تأمین یارانه از محل شبکه بانکی و درآمدهای ارزی کار درستی نیست بر لزوم اصلاح ساختار مالیاتی کشور نیز تأکید و اظهارکرد: در آمریکا ۷۰ درصد مالیات را یک دهک ثروتمند جامعه می پردازد اما در کشور ما یک دهک ثروتمند ما فقط ۴ درصد مالیاتها را پرداخت می کند.

کد خبر: ۹۳٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha