۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
اختصاص سبد غذایی برای دهک های مختلف جامعه
برنامه «سعید جلیلی» برای توزیع یارانه‌ها؛

اختصاص سبد غذایی برای دهک های مختلف جامعه

سارانی، کارشناس مسائل اقتصادی از تدوین «طرح سبد مطلوب غذایی» در برنامه‌های جلیلی خبر داد و گفت: این سبد شامل ۱۳ قلم مواد غذایی از گوشت قرمز و سفید گرفته تا برنج و میوه و سبزیجات را دربرمی‌گیرد.

به گزارش بازار، سعید فتحی سارانی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت، یارانه را به اشکال نقدی و پنهان به مردم پرداخت می کند گفت: مشکل اصلی در شیوه توزیع این یارانه هاست.

وی هدف از پرداخت یارانه در اقتصاد را افزایش کارایی و بهبود سطح عدالت در جامعه عنوان کرد و افزود: از آنجایی که مسیر یارانه ها در کشور ما خلاف این دو هدف بوده لذا به اجماع همه نخبگان و کارشناسان اقتصادی، تغییر شیوه توزیع این یارانه ها ضروری است.

این کارشناس مسائل اقتصادی به دو نوع رویکرد نامزدهای انتخاباتی در این حوزه اشاره و اظهارکرد: رویکرد نخست تعریف منابع جدید و واقعی کردن قیمتها و افزایش مبلغ یارانه نقدی از محل یارانه پنهان است که به رویکرد دکتر محسن رضایی خیلی شبیه است و رویکرد دوم هم که دکتر جلیلی به آن اشاره دارند طرحی درمورد حوزه یارانه انرژی است که به قیمتها کمتر دست زده می شود.

فتحی آزادسازی ناگهانی یارانه انرژی را آسیب زننده دانست و گفت: این کار اگر به یکباره انجام شود منجر به بهم ریختگی بازارهای اقتصادی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به جای پرداخت نقدی یارانه جایگزینی برای حمایت از دهک های پایین وجود دارد یا خیر گفت: در برنامه ای که ما برای دکتر جلیلی تدوین کردیم شیوه پرداخت یارانه نقدی تغییری نمی کند. ما بخشی از یارانه را که مربوط به خانواده هاست بین خودشان تقسیم می کنیم و آنها هم می توانند مازاد مصرف را به فروش برسانند.

فتحی از تدوین «طرح سبد مطلوب غذایی» نیز در برنامه های دکتر جلیلی خبرداد و گفت: در این طرح، ۲۵۰۰ کیلوکالری و ۵ ماده مغذی مورد نیاز مردم تأمین می شود، این سبد شامل ۱۳ قلم مواد غذایی از گوشت قرمز و سفید گرفته تا برنج و میوه و سبزیجات را دربر می گیرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح، دو دهک پایین جامعه (۱۶ میلیون نفر)، هر ماه کل ۱۳ قلم را دریافت خواهند کرد افزود: برای تأمین نیازهای طبقه متوسط (دهک سوم تا هشتم) نیز گوشت قرمز و سفید و برخی اقلام دیگر در نظر گرفته شده و البته شیوه توزیع هم به گونه ای نیست که باعث صف های طولانی شود.

فتحی درآمد انرژی را آخرین گزینه برای تأمین کسری بودجه دانست و افزود: درآمدها و هزینه های دولت باید با هم تناسب داشته باشد.

کد خبر: ۹۳٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha