۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
سود سرشار قاچاق عامل چشم‌پوشی از کنترل مرزهاست
رئیس کل اسبق بانک‌مرکزی:

سود سرشار قاچاق عامل چشم‌پوشی از کنترل مرزهاست

مظاهری، رئیس کل اسبق بانک‌مرکزی با اشاره به سود سرشار قاچاق از مبادی مرزی تاکید کرد کنترل ورودی‌های کشور عملا مقدور نیست.

به گزراش بازار، طهماسب مظاهری با اشاره به قاچاق‌هایی ذاتا ممنوع‌اند مثل اسلحه یا مواد مخدر، اظهار کرد: کالای قاچاق دیگر از مرزهای قانونی وارد نمی‌شود.

وی با اشاره به این مسئله‌ی بدیهی، گفت: گاه کالا از مسیر غیر قانونی وارد می‌شود و گاه این پدیده تقویت می‌شود چراکه دولت از داخل موانعی را ایجاد می‌کند.

مظاهری بالا بردن هزینه‌های تولید و چاپ پول را موجب تورم زایی و گرایش وارد کنندگان به قاچاق عنوان کرد و افزود: هزینه تولید در این صورت بالا می‌رود و در این صورت کالای خارجی به داخلی ارجحیت پیدا می‌کند و به مرور کالای داخل نسبت به نوع خارجی عقب می‌افتد و دولتی که عقل لازم را برای بهبود تولید ندارد، تحت شعار حمایت از تولید به واردات کالا، سود بازرگانی و حقوق گمرکی بالا می‌بندد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این دولت موانعی هم برای تولید ایجاد می‌کند و وقتی با چنین شرایطی مواجه می‌شویم، ۱۵۰ درصد هم هزینه گمرک و سود بازرگانی تحمیلی برای تاجر در نظر گرفته می‌شود.

مظاهری گفت: در این میان افرادی هستند که به تجار می‌گویند با ۳۰ درصدِ سود گمرکی، کالا را از غیر مسیر گمرک وارد می‌کنند. این عده در مرزها تشکیلات به راه می‌اندازد و انگیزه‌شان تنگ شدن فضای کسب و کار است.

وی ادامه داد: اگر ایران کشوری کوچک بود شاید می‌توانستیم این مسیر را کنترل کنیم اما دور تا دور کشور بیش از ۶ هزار کیلومتر مرز داریم و در داخل کشور هم بیش از ۱۵۰ نقطه مرزی داریم.

مظاهری خاطرنشان ساخت: کمترل این مجموعه مرزی، کار بسیار سختی است و با توجه به سود سرشار قاچاق، کنترل مرزها عملا مقدور نیست.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی اضافه کرد: اگر برخی میوه‌ها به صورت قاچاق وارد شود، با ابزار چتربازی وارد نمی‌شود و ممکن است یخچال و تلویزیون به صورت چتربازی یا کوله بری وارد کشور شود.

کد خبر: ۹۳٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha