۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
۳۰۰ هزار نفر با درآمد میلیاردی پرونده مالیاتی ندارند
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

۳۰۰ هزار نفر با درآمد میلیاردی پرونده مالیاتی ندارند

جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: طبق مصاحبه‌ای که رئیس سازمان نظام امور مالیاتی دو سال پیش انجام داد ۳۰۰ هزار نفر از افراد با درآمدهای میلیاردی، اصلا پرونده مالیاتی ندارند.

به گزارش بازار، سعید جلیلی در باره برنامه اش برای اصلاح نظام مالیاتی کشور افزود: در برنامه مالیاتی ما فقط افزایش درآمدهای مالیاتی هدف نیست، مهمتر از آن؛ عدالت در دریافت مالیات است.

وی اضافه کرد: طبق گزارشی هم که رئیس سازمان بازرسی کل کشور چندی پیش اعلام کرد ۲۱۰ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی در کشور داریم یعنی مالیات کسانی که پرونده دارند رقم مالیات شان هم مشخص است، اما پرداخت نکردند و از این رقم ۷۸ هزار میلیارد تومانش مربوط به صدنفر است. جلیلی با تاکید بر اجرای برنامه جدی برای عادلانه کردن نظام مالیاتی در کشور تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما هر قدر افراد، درآمدهای بیشتر دارند کمتر مالیات می‌پردازند و اتفاقا افراد با درآمدهای پایین، مالیاتشان را بهنگام پرداخت می‌کنند.

وی گفت: ایجاد سلامت در نظام مالیاتی، متکی بر افزایش ماشینی شدن دریافت مالیات است، زیرا هر قدر نقش انسان‌ها در این زمینه کاهش یابد به همان نسبت از برخی فسادها، بیشتر جلوگیری می‌شود.

نامزد ریاست جمهوری افزود: در این صورت، دست دولت باز می‌شود که مالیات افرادی را که نمی‌پرداختند بهنگام دریافت کند و مالیات افرادی را که در کار تولیدی فعالیت دارند کاهش دهد و حتی مالیات بر ارزش افزوده که بسیاری از آن احساس نگرانی دارند کاسته می‌شود.

وی، لغو برخی معافیت‌های مالیاتی بلاوجه، مربوط به افراد دارای درآمدهای نجومی را از برنامه‌های دولتش برای ایجاد عدالت و اصلاح نظام مالیاتی در کشور برشمرد.

جلیلی، محور دیگر برنامه اش برای اصلاح نظام مالیاتی کشور را دریافت معوقات مالیاتی دانست و تاکید کرد: در کنار معوقات مالیاتی با فرار مالیاتی نیز مواجهیم و افرادی که درآمدهای نجومی دارند اصلا پرونده مالیاتی ندارند که دریافت مالیات از این افراد باید در سیستم دقیق مالیاتی بررسی شود.

وی ابراز امیدواری کرد: نظام عادلانه مالیاتی کشور شکل گیرد که به افزایش درآمدهای مالیاتی منجر شود بدون آن که برکسانی که تاکنون به طور مستمر مالیات پرداختند فشاری وارد شود.

جلیلی همچنین در پاسخ به این که ممکن است دریافت مالیات از افراد با درآمد کم، کاهش یابد تاکید کرد: نه فقط کاهش مالیاتی این افراد ممکن است بلکه اگر بتوانیم نظام عادلانه مالیاتی ایجاد کنیم حتی می‌توانیم به این افراد یارانه دهیم که این را به اصطلاح "مالیات منفی" می‌گویند و این شامل برخی افراد می‌شود که درآمدشان یکباره کاهش قابل توجه یابد.

نامزد ریاست جمهوری اقدام دولت برای کمک به افراد کم درآمد را از طریق یارانه‌ها ضروری دانست و افزود: این در الگویی شکل می‌گیرد که دولت بتواند با ایجاد نظام عادلانه مالیاتی از کسانی که درآمدهای بالا دارند بهنگام و به شکل صحیح مالیات دریافت کنند بدون این که فشاری بر مردم و طبقات پایین جامعه وارد شود.

کد خبر: ۹۳٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha